Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
ER skrev:Räcker att byta ut dom relativt kortlivade Continental CrossContact UHP mot Pirelli Scorpion Assimetrico Zero som är betydligt hårdare och mera långlivade så är problemet med överfästet i testet löst då det finns dock osäkra indikationer att det satt just kortlivade Continental på bilen vid tillfället.
18" har inte samma problem, och inte 19" heller när man kör som folk. XC är ingen sportbil inte ens med "sportchassi" och kör man som idiot så är det bara väntat att bilen säger ifrån.
Vore detta ett problem skulle det skrivits mera om det och man skulle hört om det betydligt mera från högre håll.
Problemet sitter bakom ratten när Nelson Piquet sätter fart.
Problem o problem, med originalfälg/däck gick det ju att köra en bra bil över 70 km/h i undanmanövern.

Att betala 15-20.000 kr för något som gör att väghållningen blir helkass tycker jag inte är någon höjdare.

Och att köra som folk, innebär det att man inte väjer för älgar om man kör över 65 km :)

Jag har kört 15.000 mil på Pirrelli Assimetrico däcken, fästet var verkligen ingen höjdare i de bakelitdäcken i ishockeypucksgummi, visst de håller ju i 10.000 mil men greppet är ju katastrofalt dåligt, speciellt om det bara är fuktigt ute.
Användarvisningsbild
av ER
VolvoB20 skrev:
ER skrev:Räcker att byta ut dom relativt kortlivade Continental CrossContact UHP mot Pirelli Scorpion Assimetrico Zero som är betydligt hårdare och mera långlivade så är problemet med överfästet i testet löst då det finns dock osäkra indikationer att det satt just kortlivade Continental på bilen vid tillfället.
18" har inte samma problem, och inte 19" heller när man kör som folk. XC är ingen sportbil inte ens med "sportchassi" och kör man som idiot så är det bara väntat att bilen säger ifrån.
Vore detta ett problem skulle det skrivits mera om det och man skulle hört om det betydligt mera från högre håll.
Problemet sitter bakom ratten när Nelson Piquet sätter fart.
Problem o problem, med originalfälg/däck gick det ju att köra en bra bil över 70 km/h i undanmanövern.

Att betala 15-20.000 kr för något som gör att väghållningen blir helkass tycker jag inte är någon höjdare.

Och att köra som folk, innebär det att man inte väjer för älgar om man kör över 65 km :)

Jag har kört 15.000 mil på Pirrelli Assimetrico däcken, fästet var verkligen ingen höjdare i de bakelitdäcken i ishockeypucksgummi, visst de håller ju i 10.000 mil men greppet är ju katastrofalt dåligt, speciellt om det bara är fuktigt ute.
Man anpassar sig efter förhållandena, ibland kan det innebära att det bara är lämpligt att hålla 70 på 90+ vägen pga yttre förhållanden, inte blåser på i 100+ dag som natt, sommar som vinter, klart som dimmigt med 2m fri sikt osv så man ser ut som "söndagssåsare" pga att man anpassar sig. Märks vilka som inte är mogna att ha körkort när man blir omblåst helst i kurvor givetvis av snorungar som håller 100+ i dimma med mer ofta än sällan felaktigt xenonkonverterade dim+halvljus som bländar en själv mer än skapar sikt i tron man ser bättre trotts mycket dålig sikt och i "rätt" tidpunkt för att djur skall röra sig i området runt vägen.
Sen håller jag inte med vad gäller däcken, klart bästa jag haft då jag hatar att byta däck 1ggr år vilket man får göra med skräp som äts upp av våran grova asfalt och då har det inte ens varit stressfläkt på dessa bilar men ändå har däcken varit kortlivade med första året bak sen andra fram innan dom var så pass dåliga/under 4mm att byte var nödvändigt då dom inte hade räckt hela året ut och ju dyrare märke man väljer ju mindre roligt är det. Haft Goodyear F1 Eagle vilka på den tiden var kända suddgummin med fäste och usel livslängd, när jag senare bytte till mer normala däck så saknade jag inte något av Goodyeardäckets "egenskaper", men så kör jag som folk också utan att pressa på slingriga småvägar som värste rallykalle med däckskrik i varje kurva för att pressa "varvtiden" den där sista 2-4 sekunder. Har haft förmånen att testa en XC70 2013 med 235/55-17 Contidäck, inte värt besväret med däck som slits ut på nolltid då det inte gick "bättre" på något vis, inte ens greppet var nån höjdare vilket borde varit det iom mjukare gummi, men ändå man fick var betydligt högre däckslitage och med våra usla vägar och för grova asfalt är det helt möjligt slita ut dessa däck på en sommar utan problem.
Ser du en älg på vägen/kanten så bromsar du först, SEN styr bakom älgen om den travar ut över vägen och då ska du ha tappat fart annars gör du fel om du bara styr undan utan att tappa fart. Därför anpassar man farten efter omständigheterna och vet man med sig att det är älgjakt som stressar djuret så tar man det lugnare än normalt på ställen där dom kan uppehålla sig och ev kliva ut på vägen.
I våras var jag "lite" tidig med sommardäck i slutet av februari och givetvis kom det en baksmälla med 5cm snö i värsta och hala form, gick kanon med Pirellidäckena som bet till skillnad från vanliga personbilsdäck vilka skulle halkat omkring i blindo på denna snö vilket jag också gjort av misstag tidigare år och detta var vid en simpel provbromsning så vad och som driver saknade påverkan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ER skrev:[Man anpassar sig efter förhållandena, ibland kan det innebära att det bara är lämpligt att hålla 70 på 90+ vägen pga yttre förhållanden, inte blåser på i 100+ dag som natt, sommar som vinter, klart som dimmigt med 2m fri sikt osv så man ser ut som "söndagssåsare" pga att man anpassar sig.
Men hallå, självklart anpassar man farten. Är det halt eller mönstret börjar bli dåligt så drar man ned farten.

Men att behöva köra extra långsamt för att man har köpt stora nya fälgar och däck för 20.000 kr som gör bilen rejält mycket sämre är ingen höjdare tycker jag.

Jag kan förstå styling som inte förbättrar bilen om det är snyggt, men har rejält svårt för styling som försämrar prestanda en massa.

Det är ju som att sätta på stora extraljus som ser balla ut men istället skapar mörker.

Om man samtidigt sänker bilen och styvar upp fjädrar och dämpare så blir säkert kombinationen med 19 tum och ett bra greppande Continentaldäck till en rejäl prestandahöjning istället.
Användarvisningsbild
av ER
VolvoB20 skrev: Om man samtidigt sänker bilen och styvar upp fjädrar och dämpare så blir säkert kombinationen med 19 tum och ett bra greppande Continentaldäck till en rejäl prestandahöjning istället.
Snabbaste och dyraste sättet att förstöra en XC är att just styva upp chassit. XC är ju anpassad för våra standar usla vägar utana att man förstör ryggen pga stenhård fjädring som känns ända ner i svanskotan när man är ute och kör. Vill man ha stenhård fjädring och racerkänsla duger vanlig V70 åt dessa raceputtar. Ingen vettig människa betalar nya conti med minst dubbla intervallet jmfr Pirelli som är väl avvägt för bilen och ger kanon däckekonomi.
Sänkt XC är ju att sabba hela konceptet. Kasta på plastdelarna på en vanlig V70 om man gillar det mulliga stuket XC erbjuder.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ER skrev:
VolvoB20 skrev: Om man samtidigt sänker bilen och styvar upp fjädrar och dämpare så blir säkert kombinationen med 19 tum och ett bra greppande Continentaldäck till en rejäl prestandahöjning istället.
Snabbaste och dyraste sättet att förstöra en XC är att just styva upp chassit. XC är ju anpassad för våra standar usla vägar utana att man förstör ryggen pga stenhård fjädring som känns ända ner i svanskotan när man är ute och kör. Vill man ha stenhård fjädring och racerkänsla duger vanlig V70 åt dessa raceputtar. Ingen vettig människa betalar nya conti med minst dubbla intervallet jmfr Pirelli som är väl avvägt för bilen och ger kanon däckekonomi.
Sänkt XC är ju att sabba hela konceptet. Kasta på plastdelarna på en vanlig V70 om man gillar det mulliga stuket XC erbjuder.
Ehhh... det där var ju en väldigt lång text om varför man inte bör montera 19 tummare med lågprofil på sin XC70 då det ju försämrar komforten, höjer ljudnivån, ökar förbrukning och däckskostnader och sänker prestanda och sabbar väghållningen. Det enda det tillför är ju utseende och man måste offra allt annat. Men om utseendet går före allt annat, så kör på vettja....

PS, Jag åker Conti numera efter 15.000 mil med Pirelli och jag tycker det är värt varje krona att bilen har så mycket bättre grepp, tex när man behöver bromsa hårt för något som dyker upp, de stenhårda pirellidäcken kanade ju en evighet innan bilen stannade när man körde på en fuktig höstväg. Men jag är kanske en underlig typ som tycker funktion, prestanda och komfort är mer värt att betala för än för stylingutseende. DS
Användarvisningsbild
av apersson850
ER skrev:Ser du en älg på vägen/kanten så bromsar du först, SEN styr bakom älgen om den travar ut över vägen och då ska du ha tappat fart annars gör du fel om du bara styr undan utan att tappa fart. Därför anpassar man farten efter omständigheterna och vet man med sig att det är älgjakt som stressar djuret så tar man det lugnare än normalt på ställen där dom kan uppehålla sig och ev kliva ut på vägen.
Jodu, det är när något hoppar ut så nära framför att det enda man hinner göra är att styra som däcken sätts på prov. Ja, hela bilen för den delen.
Styra går fortare än att bromsa, för ratten håller man redan i, men foten måste flyttas från gasen till bromsen först.

Så visst kan man köra "som folk" och ändå behövs svänga som han... Paldi.
Användarvisningsbild
av ER
VolvoB20 skrev:
ER skrev:
Ehhh... det där var ju en väldigt lång text om varför man inte bör montera 19 tummare med lågprofil på sin XC70 då det ju försämrar komforten, höjer ljudnivån, ökar förbrukning och däckskostnader och sänker prestanda och sabbar väghållningen. Det enda det tillför är ju utseende och man måste offra allt annat. Men om utseendet går före allt annat, så kör på vettja....

PS, Jag åker Conti numera efter 15.000 mil med Pirelli och jag tycker det är värt varje krona att bilen har så mycket bättre grepp, tex när man behöver bromsa hårt för något som dyker upp, de stenhårda pirellidäcken kanade ju en evighet innan bilen stannade när man körde på en fuktig höstväg. Men jag är kanske en underlig typ som tycker funktion, prestanda och komfort är mer värt att betala för än för stylingutseende. DS
Nä, det var inte det jag skrev. Jag skrev att det är att sabba XC att sänka den , hänga på rörstumpar istället för stötdämpare, grövre rör istället för fjädrar osv då XC går mjukt och fint även med 19" och det går att "leka i leran" frivilligt eller ej även med 19" så nej conti har inte bättre grepp, enda dom har är usel livslängd utan att ge något för det då jag inte har problem att stanna i väta jmfr samma bil med sliddriga contisudd på.
Du har tydligen inte testat mer än 17", jag har testat 16, 17, 18 innan beslut om 19" togs varav 16 som vinterpuckar för optimal bredd men ljudnivån går ej att skilja mellan 17" och 19" om det är samma däck och då var 17" slitna så däckljudet bör öka med klackar som blir tydligare och mer slitet däck ok mina laminerade rutor sabbar delvis ekvationen men stämmer ändå med fakta på däcken och uppgivna värden, enda som kan påverka är fälgens design som orsakar turbulens och oljud från ekrar osv men däcken är sak samma. Att det skiljer mellan däckmodeller och fabrikat är givet.
Sen kan man fundera hur du får det till högre däckkostnader med 17" eller 19" som håller minst 7000mil eller liknade mot däck som tar slut på under 4-5000mil. Min bil har haft bra däckekonomi då jag har kvar däcken som den fick på fabrik 2008 och det är väl drygt 4.5mm kvar på dom och med 2/3 på sommardäck av ca 11000mil vid köpet bli det ca 7333milexlk mina egna förra sommaren och slutet av februari till april i år och tippar på minst 8000mil innan det blir 3mm och nosar på 9-10000mil innan gränsen på 1,6mm om inte mera. Har inte sett nån skillnad i förbrukning mer än 0.01-0.02 mer per mil och är inom felmarginalen som är orsakad av annan motorolja(5-30) än blasket 0-30 som rekommenderas för lägsta fiktiva förbrukning.
Nu är 19" Assimetrico (2300kr/st)inte dubbla priset mot 17" heller så det går inte att rädda det hela den vägen heller och som lök på laxen där jag köper skiljer det bara 1000kr/st om det är Pirelli och ynka 400kr/st om man tar contis UHP 17" eller 1000kr/st om det är det billigare 4x4 Contact.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]