Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av osla
Yaniz skrev:
osla skrev:en diesel vibrerar ju mer, och går hårdare än en bensinare pga av högt komp och att den som tidigare nämns tänder av värmen från kompressionen. och visst sliter det på lager mer, men det är ju inte det som är problemet då det fungerat i alla tider tidigare. är volvos konstruktion som är dålig helt enkelt, dåliga pumpar/spännare/kompressorer som inte tål att användas
Folk som drabbats av motorras har alltså betalat fantasisummor för reparationer p g a Volvo sparat några kronor på billiga och undermåliga lager! Ja, vad ska man säga?
japp, volvo är inte vad det var förut. nu tror dom att dom bygger bra bilar, men det gör dom inte, förr byggde dom inte heller bra bilar, men dom gick och tålde det mesta
av Yaniz
osla skrev:
Yaniz skrev:
osla skrev:en diesel vibrerar ju mer, och går hårdare än en bensinare pga av högt komp och att den som tidigare nämns tänder av värmen från kompressionen. och visst sliter det på lager mer, men det är ju inte det som är problemet då det fungerat i alla tider tidigare. är volvos konstruktion som är dålig helt enkelt, dåliga pumpar/spännare/kompressorer som inte tål att användas
Folk som drabbats av motorras har alltså betalat fantasisummor för reparationer p g a Volvo sparat några kronor på billiga och undermåliga lager! Ja, vad ska man säga?
japp, volvo är inte vad det var förut. nu tror dom att dom bygger bra bilar, men det gör dom inte, förr byggde dom inte heller bra bilar, men dom gick och tålde det mesta
Jag håller med dig delvis. Dagens Volvo är skit, det är riktigt, det finns mycket bättre byggda märken i samma prissegment. Jag har i min ägo dock haft en 144:a, två 244:or, två 944:or, en 850, en V70, två V70II samt ett antal tyskar och japaner och kan säga följande. Volvobilarna fram
t o m 850 var de med minst strul, de hade billiga reservdelar, var lättmekade, hade bra komfort och krånglade aldrig (bortsett från normala förslitningsdelar vid x antal mil). Personligen menar jag att Ford tillförde mycket dålig kvalitet när det gäller hårdvara , samtidigt tror jag på kineserna som aviserat att de tänker utmana Daimler, BMW och Audi. Varför? På tidigt 60-tal ämnade en arbetskollega till min far köpa en japansk bil och blev utskrattad. Vem skrattar åt japanska bilar idag, 50 år senare? På samma sätt tror jag att kineserna kommer att utveckla Volvo, fast oerhört mycket snabbare ...
av Leafs
Det är ingen slump att japanerna ligger ljusår före ALLA andra tillverkare när det gäller kvalitet och driftsäkerhet. Bilar som

Honda Accord
Toyota Avensis
Subaru Legacy

är inte alltid några statusbilar, men deras kvalitet är sjukt hög. Jag har förstahandserfarenhet av Honda Accord där (förutom vanlig service) bara glödlampor var bytta fram till 15.000 mil och det exemplaret är på inget sätt unikt för en Accord....Visa mig EN ENDA någorlunda ny Volvo oavsett modell med ett sådant facit. Alltid är det något, hjulupphängning, hjullager etc.

Jag tror att Volvos bekymmer är att man vill nå tyskarnas status och komma in i Premiumgänget, men man vill inte låta det kosta i tillverkning. Därför har man tagit genvägar här och där. Jag tror att i Volvos fall är konstruktionerna i de flesta fallen väl genomtänkta, men materialval och produktval är lite tveksamma i många fall. Det är bara så synd att annars välkonstruerade motorer får sätta livet till för att Volvo har toksnålat vid val av AC-pumpar
av Djansson85
Tack alla för svaren....
Efter att ja plockat ur innerskärmen kan jag konstatera att de va ac kompressorn som skurit. Tur i oturen får väl sägas att jag han stänga av bilen innan nåt mer gick sönder.
Men det är intresant de här me pirat vs orginal rem för jag hade precis bytat remmar hos den lokala meken, och de va rem utav märket DAYCO som han satt dit. Pirat??
Reflekterade även över att remmen var i mitt tycke väldigt hårt spänd , vet ej om detta till viss del kan bero på att remskivan numera antagligen sitter lite snett? Har skurit av ac remmen nu iaf så bilen går o köra... men hur spänner man ac remmen eller sitter de nån spännare som jag inte såg idag?
Användarvisningsbild
av apersson850
Det höga vridmomentet vid låga varv som dieselmotorn ger idag ger upphov till vibrationerna ni skriver om ovan. I och med att man har hög effektutveckling vid relativt sett få kraftimpulser per sekund måste varje sådan puls vara kraftigare, och det är de stötarna som frestar på grejorna.
En bensinmotor måste varvas mer för att komma upp i samma effektuttag, vilket sprider ut effektutvecklingen över fler kraftimpulser. Alltså jämnare fördelning av kraften och mindre impulsbelastning på lagerna.

På grund av de höga kraftimpulserna i dieseln måste delarna dimensioneras kraftigare. Det gör att det blir större påfrestningar vid högre varvtal. Detta tillsammans med det faktum att dieselbränsle brinner långsammare än bensin, när tändning väl skett, begränsar å andra sidan toppvarvtalet hos dieselmotorerna. De går typiskt 1000-2000 r/min långsammare än bensinmotorerna. Den långsammare förbränningen är också orsaken till det branta tappet i effektuttag när varvtalet ökar. Flamfronten hinner helt enkelt inte med att trycka ner kolven fort nog när varvtalet ökar. Därmed sjunker trycket i cylindern, och vridmomentet rasar raskt.

När det gäller kvalitetsnivå på Volvo kontra Toyota, för att ta två exempel som är relevanta i diskussionen här (det finns förstås många fler) så är det för det första så att man försöker minimera tillverkningskostnaden i båda lägren. Det som är skillnaden är att svenska ekonomer har länge haft en tradition av att inte kunna se pengar som kan sparas in, utan bara sådana som har lagts ut. Detta har lett till en fixering på komponentkostnader, vilket i sin tur har lett till att man försökt pressa priserna så mycket som möjligt i det ledet. Att ha Volvo som kund är inte en dans på rosor för en underleverantör. Ibland tillämpar Volvo, i kraft av sin storlek, affärsmetoder som förmodligen imponerat även på maffian. Men det är inte bara Volvo. Med storlek följer ofta stöddighet. IKEA är likadana, för att ta ett annat exempel.
Hos Toyota försöker man säkert också minimera komponentkostnaden, men man har i högre grad fokuserat på metoden för att bygga en bil. Ett klassiskt exempel är när de räknade ut att det var billigare att ta en ny mutter än leta efter en tappad, så de byggde fabriksgolv som galler, så allt tappat ramlade ner i sumpen för senare omhändertagande. Inget tidsspill med att leta efter småkrafs. Ett tidigt införande av konceptet med big data är ett annat exempel på metodanalys hos Toyota.

Tyvärr leder alltför ofta den här jakten på kostnader i tillverkningsledet till högre kostnader i nästa led. Några klassiska exempel från en annan svensk biltillverkare, Scania, är plast- istället för stålstyrringar i hjullagerna och de berömda o-ringarna i motorerna. De billigare lagerna ledde till bränder, ofta i drivaxlarna och o-ringarna ledde till invärtes oljeläckage i motorerna. O-ringarna lär ha varit 50 öre billigare. Två vid varje cylinder sparade in sex kronor på en motor. Garantiåtgärden för att rätta till problemet innefattade tre till fem arbetsdagar, beroende på om motorn bara skulle byggas om eller även hade hunnit ta skada.
Jag råkar vara uppvuxen i ett lastbilsåkeri och den verksamheten är fortfarande en sjuka som går i släkten; det är därför jag har lite insikt i den världen.

Ekonomer är det dyraste folk vi har.
av perhall
Leafs skrev:Det är ingen slump att japanerna ligger ljusår före ALLA andra tillverkare när det gäller kvalitet och driftsäkerhet. Bilar som

Honda Accord
Toyota Avensis
Subaru Legacy

är inte alltid några statusbilar, men deras kvalitet är sjukt hög. Jag har förstahandserfarenhet av Honda Accord där (förutom vanlig service) bara glödlampor var bytta fram till 15.000 mil och det exemplaret är på inget sätt unikt för en Accord....Visa mig EN ENDA någorlunda ny Volvo oavsett modell med ett sådant facit. Alltid är det något, hjulupphängning, hjullager etc.

Jag tror att Volvos bekymmer är att man vill nå tyskarnas status och komma in i Premiumgänget, men man vill inte låta det kosta i tillverkning. Därför har man tagit genvägar här och där. Jag tror att i Volvos fall är konstruktionerna i de flesta fallen väl genomtänkta, men materialval och produktval är lite tveksamma i många fall. Det är bara så synd att annars välkonstruerade motorer får sätta livet till för att Volvo har toksnålat vid val av AC-pumpar
Honda är ett intressant märke. Tror faktiskt de håller ännu bättre än Toyota och Subaru. Har också hört från mekaniker historier som 26 000 mil, då bytte vi glödlampor och två bromsskivor...

Det du skriver är riktigt, men tyskarna har ju precis samma problem som Volvo: VW, Audi, BMW, Merca...
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det här med piratremmar. De SKA vara hårt spända. Jag har monterat både pirat och original OCH oem på samma konstruktion, det skiljer inte någonting, förutom att de gamla är rätt uttöjda. Jag köper (efter många misstag) alltid rem genom att först mäta (om det inte går att utläsa) och sen jämföra om det kan stämma. Att många pumpar inte fixar en ny, frisk rem beror ofta på att den redan var dålig. Jag har några bilar som jag servar med "den dåliga typen pump" och jag har hittils, ta i trä inte haft några problem. Generatorremspännare har jag bytt några dåliga dock.
av qwerty
Volvo har 60 månader förlängd garanti på ac kompressorn, denna garanti gäller från den dag bilen togs i bruk, jag fick min kompressor utbytt 2012 på min 2009 pga missljud. Verkstaden sa då att det är 60 mån förlängd garanti på denna del. Så kolla upp det innan du öppnar plånboken.
av oldtimersmc
qwerty skrev:Volvo har 60 månader förlängd garanti på ac kompressorn, denna garanti gäller från den dag bilen togs i bruk, jag fick min kompressor utbytt 2012 på min 2009 pga missljud. Verkstaden sa då att det är 60 mån förlängd garanti på denna del. Så kolla upp det innan du öppnar plånboken.

Valeropumpen som volvo gav 5 års garanti på gav upp efter 3 år du fick den bytt till en ny Valero så då borde du vara aningen på din vakt nu då den rimligen borde vara 3 år nu.
Volvo slutade med Valeron 2009 och bytte tillbaka till sanden som de hade innan Valeron till my10.

Konklusion Har du en Valero (08-09) byt lager i den innan det skär, finns fina beskrivningar här på forumet hur man gör.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=117666
av qwerty
Det är lungt, jag sålde av forden pga rost i golvet under kofferten, samt på tröskellådorna båda sidor. Så lagret i ac är någon annans problem nu, ihop med rosten då.

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]