Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Marknadsavdelningen verkar ju mest köra säljande uttalanden och väldigt lite fakta.
VolvoB20 skrev:Marknadsavdelningen verkar ju mest köra säljande uttalanden och väldigt lite fakta.
Ja- men här är svaret från "kundsupport" på min fråga om det går att blanda olika märken inom samma dimension, lika mycket godag yxskaft där

"Tack för dina mail
Det finns inget måste på AWD-bilar utrustade med Haldex. Man kan byta lite som man vill inom samma dimension.

Däremot är det högst lämpligt att ha samma däck runt om på bilen och då menar jag att alla däck ska vara identiska och av samma typ bilen tagits fram med.
Bilen är framtagen med en viss typ av däck för att ha vissa egenskaper och om man då förändrar någonting så får man oftast sådana förändringar som kan påverka bilen negativt i vissa situationer

Med vänliga hälsningar/Best Regards
Pan
Kundsupport

Volvo Car Sweden
Dept. 12510
SE40531 Gothenburg
Sweden"
MartinS skrev:I instruktionsboken (ni vet den där boken som ligger oläst i handskfacket) till min XC60 AWD står det enligt nedan:

OBS
Se till att ha samma typ och dimension och
även samma fabrikat på båda hjulparen.

Naturligtvis så står det så i den boken enda tillägget som saknas är att köp dem hos din lokala Volvohandlare.
Det är ju naturligtvis så att det är att föredra att ha samma märke och däck typ fram och bak och nya naturligtvis.
Så ser det ju sällan ut utan däcken slits och framdäcken slits mycket snabbare än bakdäcken så efter x mil så är det dags att byta ut dessa.
Då flyttar man fram bakdäcken och sätter de nya däcken bak naturligtvis.
VolvoB20 skrev:
oldtimersmc skrev:Samma dimension så är det bara att köra de som hävdar motsatsen gör en tankevurpa för däcken slit inte linjärt och isf skulle det bli orimligt dyrt att åka AWD.
Så köp vilka däck du vill.
Kan du förklara tankevurpan?

De flesta On-Demand 4WD system som Haldex, xDrive osv släpper inte ingreppet helt utan har en viss inkoppling hela tiden, av flera anledningar, tex att man vill ha snabbare ingrepp, eller man vill ha fordonet mer balanserat, BMW ligger nog högs och kan köra 40-60 eller 20-80 vid normal körning.

Skiljer däcken så kommer kopplingen att få slira för att kompensera hastighetsskillnaden fram och bak.

Ett totalt utslitet däck kan vara 1.5% mindre än ätt nytt. Det är nog därfö BMW har programmerat just 1.5 %, skiljer det mer blir slitaget i kopplingen för stort för att vara acceptabelt och 4WD koppas ur helt.

Därför skiftar jag alltid däcken så att de slits jämt.

Visst det kommer inte att rasa om du kör olika stora däck eller olika slitna, men lamellerna kommer att slitas mer även om de ligger i olja, på nya Haldex finns ju dessutom inget vettigt oljefilter so allt som slits av från lamellerna far runt i pumpen.

Tankevurpan...
Jo att tal om att man måste ha samma fabrikat och lika slitna däck runt om pga i annat fall så skulle hjulen snurra olika fort är nys!
Hjulen snurrar för det mesta olika fort i kurvor cirkulationsplatser mm framdäcken slits dubbelt så fort som bakdäcken så "idealförhållandet" uppstår när du lämnar däck firman och kör rakt fram i låg fart med medvind och utförsbacke, i princip alla andra lägen så kommer du att ha en avdrift i från detta perfekta förhållande.

Samma dim samma lufttryck likadana däck på samma axel och ALLTID bästa däcken bak.

Köp vilka däck du vill!
SeEmSi skrev:Hej,

Fick punktering på ena framhjulet som ej går att laga. Däcken har gått ca 2000mil och jag tänkte då byta båda framdäcken. Idag sitter det Continental ContiCrossContact LX Sport men dessa verkar ha utgått och inte gå att få tag på. Funkar det att istället sätta på t ex GoodYear Efficientgrip SUV fram i stället och ha kvar Conti däcken bak?

Bilen är en XC70 D5 Awd 2014.

JA! Men flytta fram Contidäcken så du har de bästa däcken bak.
Användarvisningsbild
av MartinS
Skiftar man fram och bak då och då så håller man slitaget jämt och man har alltid i princip samma däckmönsterdjup fram och bak. Efter en sommarsäsong brukar det skilja 1mm mellan fram och bak för mig, då skiftar jag nästa år så jämnar det ut sig.

I år när jag la på sommardäcken som gått 2 somrar hade alla däcken 6mm.
MartinS skrev:Skiftar man fram och bak då och då så håller man slitaget jämt och man har alltid i princip samma däckmönsterdjup fram och bak. Efter en sommarsäsong brukar det skilja 1mm mellan fram och bak för mig, då skiftar jag nästa år så jämnar det ut sig.

I år när jag la på sommardäcken som gått 2 somrar hade alla däcken 6mm.
Japp, jag flyttar runt däcken så de slits ned jämt. Sen byter jag alla 4 på samma gång.
oldtimersmc skrev:
Tankevurpan...
Jo att tal om att man måste ha samma fabrikat och lika slitna däck runt om pga i annat fall så skulle hjulen snurra olika fort är nys!
Hjulen snurrar för det mesta olika fort i kurvor cirkulationsplatser mm framdäcken slits dubbelt så fort som bakdäcken så "idealförhållandet" uppstår när du lämnar däck firman och kör rakt fram i låg fart med medvind och utförsbacke, i princip alla andra lägen så kommer du att ha en avdrift i från detta perfekta förhållande.

Samma dim samma lufttryck likadana däck på samma axel och ALLTID bästa däcken bak.

Köp vilka däck du vill!

Japp, Klart att däcken snurrar olika fort när man svänger.

Det finns friktionsbelägg på massor av ställen i bilen, Bromsar, Koppling, Automatlåda och i Haldexkopplingen.

Alla slits och alla är dimensionerade för att hålla ett visst antal mil.

Man kan också öka slitaget på dem på olika sätt, kör du med olika stora däck så får du slitaget från att däcken rullar olika fort i kurvorna i haldexen + slitaget från olika stora däck.

Jag tycker det är onödigt att spä på slitaget i haldexen då den är dyr och jobbig att byta när man så enkelt kan låta bli genom att skifta däcken rätt vid det årliga bytet.

Som jag sade innan, inget rasar för du kör olika stora däck, du ökar bara slitaget.
Hej,
Jag har ett fenomen som återkommer då och då. Bilen är en V70 D4 AWD 2013. Det inträffar när jag kör ex i en rondell i låg fart och jag börjar gasa lätt ur rondellen. Det som händer är att antispinn/sladd lampan börjar pulsera och att motoreffekten reduceras. Det är bra väglag så det finns ingen risk för dåligt grepp. När jag köpte bilen på Volvohandlare hade de innan leverans bytt 2 däck som var dåliga. De hade satt de nya i bak och de gamla satt i fram. Märket på de nya har samma dimensioner men de nya är Gislaved och de gamla är Pirelli. Jag har misstänkt att det är Haldexen som inte gillar däcken men enligt uppgift skall den vara mer liberal för skillnader på däck. Jag har tagit av däcken o mätt omkretsen på hjulen och de nya har omkretsen 210cm och de gamla 205cm. Alltså en skillnad på 5cm. Kan den skillnaden påverka Haldex-systemet? Kan det rent av vara skadligt i längden? Tacksam för svar!

Bilar har ökat betydligt mer än allm&aum[…]

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏