XC90_Executive skrev:Grängesdanne skrev:Men är den D5 du kör dagligen samma årsmodell som den MY15 (jag menar MY14 Eller MY15, dom har samma motorstyrka=lika motor).
Den lite äldre har org 205 hk, och den nya med Polestar har 230, Jämförelse mellan dessa två DÅ blir det stor skillnad.
Om man tycker att det blir stooor skillnad med 15 hk (från 215 tillv230) då är det mer ett önsketänkande, så är det.
Acc 0 till 100 skiljer 2 tiondelar (enligt Polestar), upplever man det som något fantastiskt så är man nog lite i det blå, så är det.
Jag har koll på Volvos modeller
Jag kör allt från MY12-MY15 dagligen.
Det blir stor skillnad! Är som att gå upp en motorstorlek. Det är mycket som går att ändra och det går inte att stirra sig blind på att det är 15hk/30Nm som skiljer. Motorn känns annorlunda och mer kraftfull, speciellt i högre hastighet.
Fakta är att den har 15hk (7%) mer med.
Den gör 0 till 100 på 8,3 sek, med Polestar, 8,1 sek (på XC60).
0,2 sekunder skillnad, ca 2,5 %, det är fakta.
Dela upp 1 sekund i 5 delar, ta en (1) del av det, det är den tid den går fortare till 100 från noll, det är också fakta.
Sen om man har väldigt god förmåga att bedöma att det är skillnad, då är jag den första att gratulera till en fantastisk förmåga.
Den är inte omöjlig, men få förunnat.
Sen att man kan känna förändring av motor/växling till det bättre det är väl väldigt troligt.
Men allvarligt, tror du att du kan känna skillnad på 0,2sek till hundra?
Tyvärr tror jag inte det, inget elakt menat.
Vid dragracing när det gäller bilar som gör 0 till 100 på ca 1 till 2 sek då känner man skillnad.