- lör 17 okt 2015, 14:56
Klenheder skrev:S80 2016 vinglig styrning
Hej!
Jag är ny på forumet och vet inte riktigt om mitt inlägg hör hemma i den här tråden eller inte.
Jag har köpt en ny S80 (2016) D4 och är minst sagt förvånad över den usla styrprecisionen. En för övrigt mycket bekväm och tyst bil sjunker som en sten i totalupplevelse på grund av att den är (ursäkta) så inihelvete vinglig på vägen. Fjädringskomforten är också väldigt svampig och gungig. Det känns nästan som om det inte fanns några stötdämpare alls i bilen. Jag har bl.a. varit till Prag med bilen, och det är ju en plåga att försöka hålla ett spår längs motorvägarna. Jag märkte inte av det så värst när jag provkörde bilen, men vartefter det blir mil så blir vinglandet alltmer irriterande. Sommardäck vinglar, nu med dubbfria Continental så blir det rent bedrövligt. Någon mer som har samma upplevelse?
Jag har kört Mercedes i ett antal år, och de ligger som ett strykjärn på vägen i jämförelse.
Måste vara fel på din bil så som du beskriver ska det inte va, kanske något fabrikationsfel på bilen? Kollar med din Volvo verkstad, har kört lite med S80 Classic-16 med 19" hjul och sportchassi den är grym tycker jag, mycket komfortabel & stabil i chassiet. Vad kör du med för tum på hjulen, komfort eller sportchassi?
Nu:S80 V8 Executive
S80 D4 Classic Summum 200HK MY16 Savile Grå 19" Bor -16
S80 D5 Summum manuell 215Hk -14
XC60 D5 Aut. R-Design -11
S60 D5 R-Design manuell 215Hk -14
XC70 D5 AWD 185HK Aut -07
V70 T5 260HK 19"R-hjul,HR-sänkt Summum Automat -07