Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AndreasHo
Jag körde min V70 2,5FT på e85 hela vinter utan motorvärmare och den starta direkt även när var ruggigt kallt, bilen har idag gått 15 600mil utan sådana problem.
av Rådlös
AndreasHo: Jag kan komplettera din tråd. För ett par år sedan, på vintern, glömde eller förträngde jag att koppla in motorvärmaren på kvällen. Nästa morgon kl 07:00 var det -27°C. Min V70 2.0F startade på E85 som den alltid har gjort.

För alla andra intresserade som läser det här och söker information är det ju så med motorvärmare att dom är av godo oavsett vilket bränsle man kör på. Dom gör gott för batteriet, för att minimera det mekaniska slitaget. Men framförallt för att minimera avgasutsläppen.

I Volvos beskrivningar om FFV-motorerna står det (ungefär) att motorvärmare bör användas när det är -15°C och kallare. Notera ordet bör. Det är inget fel eller hinder att använda värmaren vi varmare temperatur.
Alla Volvos FFV-modeller har (mig veterligt) elektrisk motorvärmare monterad från fabrik. Den är av typen doppvärmare i motorblocket. Det som anses vara den effektivaste metoden. Till den som är spekulant på en begagnad Volvo FFV, se till att anslutningskabeln finns med. SAAB BioPower, för att nämna en annan framgångsrik FFV-bil, hade valfritt vid leveransen, elektrisk eller bränsledriven motorvärmare.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Lite offtopic, men ändå.
Mina gamla bilar haft aldrig haft varken kupevärmare eller motorvärmare så nu när jag har motorvärmare så blev
jag först lite fundersam på varför det inte fanns kupevärmare med och sedan är jag "livrädd" att jag ska glömma
att koppla bort kabeln en trött morgon och det bara säger KRASH! i fronten. Hehe, usch....
av Rådlös
Jo Wolfyswe, det har funderats även på detta forum om just den situationen när det är iskallt och fullt med snö och man dessutom är lite stressad och sen. Då är det lätt att förbise sladden.
Det har föreslagits någon sorts microbrytare i locket där kabelintaget sitter. Eller någon sorts strömavkännare på kabeln. När det går ström i den tänds en varningslampa eller summer om man försöker starta. Här finns det mycket att göra för den elektroniskt kunnige. Kanske en affärsidé?
av Rage
Kör på E85 sen i April och planen är att fortsätta köra på det. Rent spontant så känns det som att visst kan man blanda mellan E85 och BF 95/98 men bäst är nog att hålla sig till en sort.

Som flera innan sagt så verkar E85 ha fått ett väldigt dåligt ryckte, speciellt när det var relativt nytt. Många har historier om morsans arbetskompis kusins sambos son som hade både x och y problem och det var minsann etanolen som strulade till det. Komihåg att det är nästan bara de få som haft problem som man hör om utav alla i den stora mängden som kör utan problem på E85. Känns skönt att komma undan lite billigare vid pumpen och jag tycker att motorn går bättre på E85 än när jag körde på BF95. Sen är det ju lite bättre för miljön.... Alla bäckar små
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Ja, någon form av automatiskt bortkoppling, t.ex en adapter i mellan kabeln och anslutningen,
kör man iväg så at kabeln sträcks så lossar kabeln från adaptern som sedan sitter kvar i bilens anslutning.
Inga skador och inser man inte att det hände så kör man sedan runt med adaptern.

Hehe, orkar inte utveckla =)
Användarvisningsbild
av joel80
Tjejen körde iväg med värmaren i på vår andra bil.. där sitter värmare tack o lov rakt fram.. men den satt ändå så hårt så det som gick av var kabeln! Lösa strömförande tåtar kvar på uppfarten!
av Droopy
jag har då blandat friskt i min T4F då den var ny och jag testade mig fram, och bilen gick då varken bättre el sämre oavsett mix. Självklart ska bilen gå på vilken mix oavsett, allt annat vore konstigt.

Och allt det där med att man ska köra 15min efter byte av bränsle ( vissa påstår varje gång du tankar ) har jag aldrig heller anammat. Jag brukar som regel tanka då jag far hem från jobbet och då kör jag bilen max 5min efter tankning.

Bilen har då inte gått varken sämre le bättre, dok så har jag bytt alla spridare på 3000mil vad det så beror på har jag ingen aning om, verkstaden säger pga etanolen så just nu kör jag på enbart bensin.
av Kulle
Wolfyswe skrev:Så vad är det ni säger, ska jag sluta med att varva tanken med bensin var 5-6 tankning och köra
endast på etanol så länge priset är lägre än 95 oktan?

Jag säger som ni, bilen är byggd för att köras på endast etanol, men ändå finns det ju flera
artiklar om just detta och att bilarna går sönder, spridarna sätts igen ect. Men det verkar ju
vara mest andra bilmärken?

Känns ju surt att tjäna hundralappar nu och sedan får man betala tusenlappar till verkstad.
Jag tycker du skall fortsätta att tanka bensin var 5:e tankning eller så, får intrycket av att bilarna inte är helt 100% anpassade för e85 inte minst med tanke på allt man läser om haverier och liknande.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Tjejen körde iväg med värmaren i på vår andra bil.. där sitter värmare tack o lov rakt fram.. men den satt ändå så hårt så det som gick av var kabeln! Lösa strömförande tåtar kvar på uppfarten!

Såg en lat typ som hade defa-sladd fastsatt i en bläckfisk, dvs en sådan där elastisk lastsurrningstropp.
Han bara backade ut varje morgon så drogs kontakten ur automatiskt och sladden for upp på stolpen och hängde där fint så den inte låg på marken i slasket.

Jag skulle låta den kallna innan eventuell &[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]