Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Elmeholt skrev: Men du som har funktionen [DRL], fungerar den bra?
Hej,
Såvitt jag kunnat bedöma fungerar det hela bra med DRL. Den där specialarn med att köra in/ut i en tunnel - jag har hittills kört igenom en tunnel en gång och då tänkte jag inte på det där med övergång från DRL till halvljus när man åker in i tunneln och tillbaka till DRL när jag kom ut ur tunnneln.
När jag hämta min nya V70 för lite över två veckor sen och säljaren då hade en genomgång med mig hur hur bilen funka så stod jag först som ett frågetecken när han börja prata om DRL för jag hade aldrig hört talas om detta förr. Men det verkar som sagt funka bra, i alla fall inget jag reagerat på att det inte skulle funka som tänkt. Enligt Volvo är det ett "hjälpmedel för att spara energi". OK, ett skäl så gott som något, men några mängder energi kanske inte sparas men något. Kanske ökar livslängden på övriga lampor som ej behöver vara tända när DRL är aktivt.
Nu är jag lite osäker om bakljusen är på när DRL är aktivt (men det tror jag nog i och med att det är LED lampor i bakljusen på 2014 så de lär inte dra mycket ström) - nån som vet/kollat (på MY14)? Men det står i och för sig i handboken till min V70 MY14 att med ljuset inställt i Auto läge så lyser Positionsljus (bakljus LED) och sidomarkeringsljus (LED på sidan baklyktan) under dagtid (=DRL aktivt).

/Bo
Kan ju besvara min egen fråga och ja (kollade på lunch) på V70 MY14 - bakljusen LED + sidomarkeringsljus LED bak lyser när DRL är aktivt. Fram lyser förutom varselljuset i spoilern även en smal vertikal rand i huvudlyktan (parkeringsljuslampan).
Då kan man köra i trygg förvissning att det lyser även bak för det är aldrig fel att det lyser även bak trots att de där relativt nya EU reglerna om varselljus på dagen tillåter att bilens bakljus inte är tänt dagtid.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
bem skrev:Kan ju besvara min egen fråga och ja (kollade på lunch) på V70 MY14 - bakljusen LED + sidomarkeringsljus LED bak lyser när DRL är aktivt. Fram lyser förutom varselljuset i spoilern även en smal vertikal rand i huvudlyktan (parkeringsljuslampan).
Då kan man köra i trygg förvissning att det lyser även bak för det är aldrig fel att det lyser även bak trots att de där relativt nya EU lreglerna om varselljus på dagen tillåter att bilens bakljus inte är tänt dagtid.

/Bo
Jag håller med om att det är bra att det lyser bak hela tiden också. Blir faktiskt störd på att det inte är så på andra bilar. Vissa bilmärken verkar inte ha samma känslighet vad gäller DRL heller, så dom lyser inte fast det börjat skymma. Det kan iofs bero på att föraren manuellt kontrollerar det, så jag ska inte säga att det beror på ljussensorerna på andra märken.
raven76 skrev:

Jag håller med om att det är bra att det lyser bak hela tiden också. Blir faktiskt störd på att det inte är så på andra bilar. Vissa bilmärken verkar inte ha samma känslighet vad gäller DRL heller, så dom lyser inte fast det börjat skymma. Det kan iofs bero på att föraren manuellt kontrollerar det, så jag ska inte säga att det beror på ljussensorerna på andra märken.

Precis, det är nog skit bakom spakarna på bilar utan autolägen. På ex. Passat med autoläge (som används) så tänds det snabbt!
Kanske är nån som är nyfiken hur DRL ljuset ser ut bak och fram på en V70 2014? Så här ser det ut på min:

/Bo

Observera att det lyser även i huvudlyktan i mitten en vertikal "stripe" (positions-/parkeringsljus), varselljuset nere i spoilern.
Bild

Bakljusen har LED både bakåt och på sidan(nederst) och allt detta är tänt med DRL vilket är bra.
Bild
raven76 skrev:Vissa bilmärken verkar inte ha samma känslighet vad gäller DRL heller, så dom lyser inte fast det börjat skymma.
Föreskrifterna har gränser för omgivande ljus när halvljus (och i förekommande fall bakljus) ska slås på/av men de är mycket liberala och oklara. Och de tar endast hänsyn till ljusförhållandena. Inte överiga förhållanden som dimma, snörök, regn, etc.

Gränserna för halvljus-automatik i regelverket:
<1000 lux = halvljus på
1000-7000 lux = biltillverkaren bestämmer
>7000 lux = halvljus från

Se denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 72#p795772
Idag har solen inte ens tittat fram, det är helt igenmurat med moln här där jag är. Inte ens DRL ljuset går igång automatiskt en dag som denna (var ute med bilen i ett ärende på lunch idag), jag kollade samtidigt om DRL ljuset var på eller om halvljuset var på. Halvljuset blev på av automatiken. Hujeda men det är bra mörkt nu mitt på dagen, men den 21 dec vänder det mot ljusare tider!

/Bo
Camel skrev:
raven76 skrev:Vissa bilmärken verkar inte ha samma känslighet vad gäller DRL heller, så dom lyser inte fast det börjat skymma.
Föreskrifterna har gränser för omgivande ljus när halvljus (och i förekommande fall bakljus) ska slås på/av men de är mycket liberala och oklara. Och de tar endast hänsyn till ljusförhållandena. Inte överiga förhållanden som dimma, snörök, regn, etc.
Det är väl inte förrän man startar vindrutetorkarna som tvingar igång halvljuset på en Volvo vid dåligt väder.. Läste det någonstans här och det är en kanonfunktion!

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska bl[…]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

För att sammanfatta vilka saker som nä[…]