Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Jag tycker helt tvärtom. Påstår man något så ska man backa upp det. Annars är det lika bra att vara tyst. Jag har varit här länge men känner inte igen fbo på något sätt eller hans kunskap. Att han "känner motorn" enligt egen utsago betyder 0.
Användarvisningsbild
av supersonic
XC90_Executive skrev:Jag tror att ni ska sluta vara skeptiska.

Åter till V70!
:?:
av fbo
Ok, dåliga dagar, dåligt omdöme, kontraproduktiva kommentarer...
Det var aldrig mitt syfte. Jag försöker bidra med fakta.
Men jag kan tyvärr inte säga mer om bakgrund av olika anledningar.
Bland annat på grund min anställning.

Läs gärna mina övriga inlägg och bedöm hur initierad jag är i frågor om volvos motorer och olika releaser av effektoptimeringar mm.

Jag ska försöka bättra mig så gott det går!

Mvh
av Freddi
fbo skrev:Rica eller BSR kan omöjligt få ut några 177 Hk på D3 i Y20. Tro mig.
Högre moment kan de säkert skrämma ur den motorn på något register, men inte effekt.
Därav känner kunderna en skillnad, men det är garanterat inte de siffrorna som anges.
Menar du alltså att bsr ljuger eller har en helt uppåt väggarna felkalibrerad rototest? Original gav motorn 166 hk enl bsr och det verkar ju inte helt orimligt jämfört med vad volvo säger?

http://sv.bsr.se/news/
av Twendor
OT:
Jeg har kjøpt en Volvo med 163 hk-420 nm(XC60-2.4D-awd)

Hos Bsr ble det målt 162 hk og 427 nm i min bil?
Skal jeg kontakte Volvo for å få den ene hestekreften som mangler :wink:
Eller skal jeg tro på at Bsr faktisk har riktig så godt måleutstyr?
Twendor
Användarvisningsbild
av FWH
Det kan variera en del från mätutrustning till mätutrustning, och vevaxel effekten är bara beräknad och inte uppmätt.
av Freddi
FWH skrev:Det kan variera en del från mätutrustning till mätutrustning, och vevaxel effekten är bara beräknad och inte uppmätt.

Men jösses... Den beräknade vevaxeleffekten original korrelerar ju "till 100%" med Volvos angivelser, och den påstådda effektökningen och vridmomentsökningen korrelerar bra med accelerationsförbättringen. Menar du att bsrs mätutrustning bara mäter fel när trimmprogrammet ligger i bilen men att samma mätutrustning mäter rätt när originalprogrammet ligger i bilen eftersom bsrs mätning av originalprogrammet stämmer bra överens med volvos angivelse?
Användarvisningsbild
av FWH
Det är säkert inget fel på deras utrustning, det är inte det jag säger.

Jag konstaterar bara två saker.

1) Den uppmätta effekten på hjulen kan variera en del från mätutrustning till mätutrustning och det är egentligen mest delta värdet före och efter trimmning från en och samma mätutrustning som anses vara pålitligt och relevant.

2) Utrustningen mäter effekten på hjulen och räknar sedan ut genom antagna effektförluster vad effekten bör vara på vevaxeln. Detta är inte en helt exakt vetenskap.
av Freddi
FWH skrev:det är egentligen mest delta värdet före och efter trimmning från en och samma mätutrustning som anses vara pålitligt och relevant.
Ja och då är vi ju tillbaka på ruta ett. Bsr säger att diffen mellan trim och original är 22 hästar vilket är fullkomligt omöjligt enligt en forumsmedlem som känner motorn. Antingen ljuger bsr eller så mäter deras utrustning bara rätt när bilen är original och fel när den är trimmad?
fbo skrev:Om man tror på tomten så kanske man tror på dessa siffrorna också... :lol:
fbo skrev:BSR kan omöjligt få ut några 177 Hk på D3 i Y20. Tro mig.
fbo skrev:men det är garanterat inte de siffrorna som anges.
fbo skrev:Jag vet för att jag känner motorn.

Nu menar jag inte att hänga ut fbo på något sätt, men dennes minst sagt starka uttalanden verkar ju indikera att bsr antingen ljuger eller mäter helt uppåt väggarna fel?
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21

Det står inget om vilken plast det är! […]

Tysta sommardäck V90

Innan jag köpte min v90 t6 my22 provade jag s[…]

Har precis bytt tomgångsventilen men inte te[…]

Ny stereo i min s40 2004

@nizzan ,