Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tmpolice
Vad kostar service på T6:an?
Intervall och kostnader?

Överväger en D4 xc70 mot en T6. Tycker det är lite hajpat med diesel. Kör idag en A6 3,0tdi 2012 och den ska dra 0,58 blandad men ligger på 0,74 med sina 245hk
av Schmoyoho
3000 mil eller ett år är serviceintervallet men då är det väl egentligen bara olja och filter för det mesta. Ingen kamrem att byta och tändstiften har väl typ 10000 mils-intervall eller något liknande. Multiremmen ska väl bytas någon gång och spännaren likaså men den sistnämnda är väl typ 24000 mils-intervall på? Dessutom spelar det mindre roll om multiremme pajar eftersom t6:an inte har någon kamrem för multiremmen att trassla in sig i.

Förbrukningen är väl mycket beroende på hur du kör och vilken T6:a det är. Den tidigare motorn på 285 hk 2008-2010 drog snäppet mer medan den uppdaterade på 304 hk 2011-2015 drar mindre. Kring litern blandad körning är väl rimligt gällande den sistnämnda iallafall. Går att köra på 0,9 landsväg utan problem och 0,8X om man kör med ägg under pedalen.
Användarvisningsbild
av MartinS
Intervalltilläggen är luftfilter var 6kmil, tändstift var 12kmil och aggregatrem och dess spännare var 24kmil. Billigare service än dieselbilarna då man slipper kamrem och bränslefilter som skall dräneras/bytas. Aggregatremmarna skall dessutom bytas vansinnigt ofta på vissa dieselbilar.

Beroende på körstil kan den dra allt mellan 0,7 till 2L/mil. Tung bil med mycket start stopp och traditionell automatlåda så drar det sås.. Lugn landsvägskörning med lock-up i lådan är det inte så farligt.
av Lemerok
Jag är också intresserad av vad en service kostar ungefär? Vad ligger en underhållsservice (Basservice plus slitagekontroller) på när ni servat den tidigare?

Bad att få offert på de olika typerna av serviceavtal som fanns med, kanske kan vara skönt att ha, framförallt när garantierna tar slut för mig nästa år.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det beror ju helt på var man servar och hur långt man kör. En 12kmil servicen till min XC60 T6 awd kostade cirka 6000kr. Billigaste var någon mellanservice för cirka 2000kr. Jag har inte betalat så många servicear, de första fyra åren var ju gratis.
av SaabTurboX
Hej svejs,

Har just blivit ägare till en sådan bil som tråden handlar om. Eller mer specifikt, just TS bil!

TS hittade den en gång i tiden i Stockholm, och igår nattkörde jag den tillbaka från Östersund.

Trevlig säljare. Trevlig stad. Skitkass väg och en del långtradarchaffisar skulle jag gärna vrida om kulorna på!
(Om du ditt j*vla ars*e som låg 2 meter bakom en svart T6 AWD i hundra blås på vinterhal väg söder om Sundsvall i går kväll läser det här, så får du gärna PM:a dina kontaktuppgifter!!! :evil:)

Och så här långt - (ja, ja, jag vet - ett dygn och 60 mil....) - en fantastiskt trevlig bil som så här långt överträffat mina förväntningar!

Tack för affären, Lars!
av SaabTurboX
mikebike skrev:Det var ett besynnerligt val av nick för sitt första inlägg.
Några möjliga svar:
- Jag hade en SAAB när jag köpte Volvon.
- Då skulle du se mitt nick på SAAB-forumet...
- Hade nicket funkat bättre om det hade varit mitt andra inlägg?
- Jag gillar ditt val av ordet "besynnerligt".
- Jag tog ett nick som jag var säker på att det inte var taget.
- När fan blir gammal blir han religiös.
av Cox
Här i Norrland kör vi betydligt snabbare än 100 blås på våra vintervägar kan vara därför en lastbil försökte skjuta på dig
av Gabriel
SaabTurboX skrev: Eller mer specifikt, just TS bil!
Rolig twist på den här tråden.
Välkommen till forumet, och hoppas du blir nöjd med Volvon!
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 149
EX30, påstår dom.

Jag måste tyvär säga helt tvä[…]

Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen![…]

..när man funderar på ett byte nä[…]

Framvagnsbalk Volvo 240