Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Några prylar som du bara måste köpa till är glasögonhållare och bärkassehållare, dessa tillbehör har varit grymma att ha! Även 12v uttaget bak har varit kanon! :D
bem skrev:Har du nån favorit vad gäller inredning bland Volvos bilar?
Den något märkliga bildvinkeln beror på objektivet, inte på att min XC70 förvandlats till nåt slags 2+2 coupé.Bild
Här är bilen jag köpte ny (fick välja färg) förra gången. Samma chaufför, fast här ser hon ut att ha somnat.
Bild
Varför har volvo slutat med den lilla blåa toningen översta på rutan på dom nyare modellerna?? Har den lilla blåa toningen på min V70 och är väldigt nöjd med det.
Användarvisningsbild
av bem
simonhalmstad skrev:Varför har volvo slutat med den lilla blåa toningen översta på rutan på dom nyare modellerna?? Har den lilla blåa toningen på min V70 och är väldigt nöjd med det.
Ja det skulle jag vilja veta också. För det är väldigt bra tycker jag med toning i övre kanten på frontrutan.
Exempel: när jag körde hem min nya bil i lördags så frampå eftermiddagen när jag låg på E18 på väg västerut så låg solen lågt och på en lång raka låg solen exakt i horisonten och exakt rakt i vägens åkriktning och jag lovar man såg bara ca 30-40m framför bilen, alla bilar framför inkl mig själv och de bakom fick bromsa in och köra ca 40-50 knyck på motorvägen innan en kurva mildra solens instrålning i frontrutan. Inga nerfällda solskydd i världen hjälpte för min del i bilen. Hade det varit tonad överdel på rutan är jag nästan säker på att det skulle gått att kika längre framåt. Det var riktigt trafikfarligt där en stund, speciellt med trafik bakifrån som man ju aldrig vet om de saktar in.

Kan det vara nån myndighet som fått för sig att det (av nån outgrundlig anledning) skulle vara trafikfarligt och på nåt sätt begränsande för sikten (vid normala ljusförhållanden) med en tonad kant på frontrutan?

Nån som vet när Volvo sluta med tonad kant på frontrutan?

/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av bem
apersson850,
Visst är ljus beige stolar och ljusa dörrsidor finare på många sätt än den grå lite trista färgen som de flesta har inkl mig själv.
Jag fråga en gång i en annan tråd här på jagrullar om nån köper ljus intredning i sina Volvobilar och jo det var allt en del som hade det.
På sommaren är det ju klart trevligare med en ljus inredning. Jag hade en V70 1997 (som jag också köpte ny då) och den hade en grå färg på inredning och säten som jag nästan fick lite huvudvärk av att titta på (fast det ville jag inte erkänna riktigt för mig själv), bilen var dessutom mörkblå metallic så hela bilen var ganska mörk. Nåväl, det finns ju en hel del olika inrednings- och stolsfärger som Volvo erbjuder numera t ex till den 2014 V70 jag har nu kan man välja detta, för den som vill snitsa till det lite (och är beredd betala för de mer exklusiva sätena):

Inscription Softläder, EG0N Chestnut i Mörkgrå interiör
Inscription Softläder, EG0J Toscana Tan i Mörkgrå interiör
Inscription Softläder, EG01 Mörkgrå i Mörkgrå interiör
Inscription Softläder, EG1B Soft Beige i Sandstone Beige interiör

Ventilerat läder, E201 Mörkgrå i Mörkgrå interiör med Quartz innertak
Ventilerat läder, E21B Soft Beige i Sandstone Beige interiör med Soft Beige innertak

Dynamic läder, EL01 Mörkgrå i Mörkgrå interiör med Quartz innertak

Läder, E101 Mörkgrå i Mörkgrå interiör med Quartz innertak

Vittinge, textil /läder, E801 Mörkgrå i Mörkgrå interiör med Quartz innertak
Vittinge, textil /läder, E81B Soft Beige i Sandstone Beige interiör med Soft Beige innertak

Sundby, T-Tec/textile, E501 Mörkgrå i Mörkgrå interiör with Quartz innertak

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av GustavE
bem skrev:Hej,

Här kommer som utlovats lite bilder på min nya bil 2014 V70 D3 Momentum Business tagna idag (hujeda mej vad det blåste ute idag, brrrr).
Tredje-fjärde bilderna nerifrån visar den elektroniska oljestickan i kombiinstrumentet, blev lite suddigt (tändingsläge II dvs hålla in Start/Stop knappen länge, sen OK knappen på vänstra rattspakens ände och sen rulla fram med rullhjulet på spaken till Oljenivå i kombiinstrumentet+OK).

Min gamla V70 2.4 170hk Business 2001 blev såld idag också för 24 000 kr (pris i annonsen var satt till 27 000 kr). Skönt att den blev såld såpass snabbt (annonsen las ut fred kväll och bilen blev såld sönd em). Det har varit en resa att köpa ny och sälja den gamla samtidigt men jag ångrar inte en minut för det har varit kul.

Ang fälgarna på bilderna nedan så är det Volvos nya Pangaea alufälg (skulle nästan varit snyggare att ha dem på sommardäcken).

/Bo
Mycket snygg bil!

Så flashig "oljestickan" var i digitalinstrumentet med färger.

Den köparen har fått mycket bil för pengarna! Kan inte va många av den årsmodellen med bara en ägare. Dessutom en så seriös ägare.

Jag ska skifta Pengaea till sommarhjulen. Känns roligare med fälgar lanserade hösten 2014 på sommarhjulen än Odenfälgarna som är flera år gamla och dessutom inte lika snygga.

MVH
Gustav
Användarvisningsbild
av GustavE
bem skrev:Hej,
Jo jag har nya stänkskydd jag fick med till bilen som ligger i garaget som skall på så fort jag hinner.

/Bo
Monterade mina stänkskydd häromdan. Kan tipsa om att vara extra noggrann när du borrar för den nedersta popniten på de främre stänkskydden. Vet inte hur det ska vara egentligen, men jag borrade lite snett så popniten skulle fästa i plastsparklådan och inte bara lite halft i innerskärmen.
Användarvisningsbild
av GustavE
mattish skrev: Varför ska man stänga av systemet? Ska man stå still så länge att man ska skona urtrampningslagret är det väl bra att motorn stannar. Fördelen med manuell låda är ju att man kan välja när systemet ska stanna bilen.
apersson850 skrev:Finessen är ju just att motorn stannar, för att skona miljön och minska förbrukningen.
Tänk så mycket grejer som snurrar i en motor. Tycker inte det känns rätt att allt ska stanna bara för man ska stå på tomgång några sekunder - några minuter. Börjar det bli flera minuter kanske det kan va idé att stänga av. Men det klarar man att göra själv med knappen. Bilen drar dessutom väldigt lite på tomgång. :)
Innerskärmarna i hjulhusen i XC60 är fastsatt med popnit det är inte bra.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 28

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]