Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bowen
Nu kommer lite bilder, och som vanligt så var branterna värre än det ser ut :)
Jag hittade tyvärr bara en riktigt kul backe, vissa av dom andra hade jag nog inte tänkt en extra gång ens med en vanlig bil, inte i detta väglag i alla fall. Men med snö osv. kan det nog bli roligare/värre.

På dessa tre bilderna testar jag lite vått gräs, ingen jättebacke, men jag hade nog en då inte kört ut med min gamla Saab 93 tror jag.
Jag körde ubersakta och så var den en brant sväng åt vänster innan man kom helt upp, billen bara tuggade sig upp helt odramatiskt.

Bild
Bild
Bild

Här på bilden nedan har jag hittat jord/grus/sand/sten-backe, inte heller speciellt brant tyvärr, men brantare än det ser ut, också helt odramatiskt. Kul dock :)
Hittade ytterligare några andra till, lååånga lååånga, väldigt branta skogsgrusstigar, men det var hur lugnt som helst, i alla fall utan snö osv.
Så det var inte så roligt.. Tog inte bilder där.
Bild

Denna backe var sköjigast, riktigt brant var det, trodde inte jag skulle kunna krypköra upp. Men det gick hur bra som helst.
Stannade även mitt i backen och tog lite bilder, och bilen bara tuggade sig upp sen när jag körde vidare.
Underlaget var lite sten i början, men jord/löv i brantaste delen, provad några gånger, ganska imponerad av hur enkelt bilen kröp upp.
Hade det inte vart för att backen låg mer eller mindre i ett bostadsområde, så hade jag testat mer, med båtkärror och grejer.
Bild
Bild

God fortsättning på er!
Senast redigerad av 1 Bowen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag filmade en snutt idag, men jag vet inte om det är lönt att redigera den för att lägga ut den. Liksom det brukar ser det ut som om man var på väg till himlen inifrån bilen, men utanpå ser det rätt alldagligt ut. Dessutom var det för lätt, för det slirade inte ens. Jag testade där en skogsmaskin kört av vägen och upp i skogen i en backe.

Den här XC70:n börjar bli som när jag gjorde militärtjänst. Först tvekade man inför vilken liten löjlig håla eller backe som helst, man snart insåg man att "här har de kört med stridsvagn, här kan vi köra" gällde på de flesta ställen i Skåne. Civilt har jag kört C202 och haft passagerare, som såg ut som om han helst ville hoppa av, när jag gick över kanten till en nedförsbacke som man fick ta i för att gå uppför... :) Men det ser inte likadant ut där längre, så det går inte att prova om det går lika bra med XC70. De har gjort grustag av hela backen.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag har provat extrema lutningar både uppåt, neråt och åt sidan (på testbana) och då kommer man fram till att en XC klarar betydligt mer än man tror!

Jag körde allt från glashala landvägar till leriga skogsvägar under två veckor med min dåvarande XC60 och det gick galant! T.o.m rätt roligt trots att jag brukar vara den som börjar gråta såfort bilen blir lite dammig! :wink: Hade lera överallt på bilen! Fram, bak, sidor tak! :mrgreen: Körde med 235/60 18" Hakka R SUV (friktion).
Användarvisningsbild
av Bowen
apersson850 skrev:Jag filmade en snutt idag, men jag vet inte om det är lönt att redigera den för att lägga ut den. Liksom det brukar ser det ut som om man var på väg till himlen inifrån bilen, men utanpå ser det rätt alldagligt ut. Dessutom var det för lätt, för det slirade inte ens. Jag testade där en skogsmaskin kört av vägen och upp i skogen i en backe.

Den här XC70:n börjar bli som när jag gjorde militärtjänst. Först tvekade man inför vilken liten löjlig håla eller backe som helst, man snart insåg man att "här har de kört med stridsvagn, här kan vi köra" gällde på de flesta ställen i Skåne. Civilt har jag kört C202 och haft passagerare, som såg ut som om han helst ville hoppa av, när jag gick över kanten till en nedförsbacke som man fick ta i för att gå uppför... :) Men det ser inte likadant ut där längre, så det går inte att prova om det går lika bra med XC70. De har gjort grustag av hela backen.
Ja redigera nu och lägg ut, låter kul att få se detta!
Jag skall fortsätta leta roliga ställen att köra på och försöka dokumentera det. :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Mmmm, konstaterade just att det är ett tag sedan jag redigerade video. Har nästan bara tagit stillbilder i några år nu. Installerade mitt redigeringsprogram igen (datorn har ominstallerats efter Windowshaveri), men mitt gamla program förstår sig inte på HD. Men jag kan nöja mig med att bara klippa bort tramset i början och slutet, så kanske det går ändå.
Användarvisningsbild
av Bowen
apersson850 skrev:Mmmm, konstaterade just att det är ett tag sedan jag redigerade video. Har nästan bara tagit stillbilder i några år nu. Installerade mitt redigeringsprogram igen (datorn har ominstallerats efter Windowshaveri), men mitt gamla program förstår sig inte på HD. Men jag kan nöja mig med att bara klippa bort tramset i början och slutet, så kanske det går ändå.

Men nu måste du väl ha fått ordning på det :)
av Lövet
I den här videon ser man att den klarar långt mycket mer än vad 99% av användarna kommer utsätta den för:
Användarvisningsbild
av Bowen
andreas_lofgren skrev:I den här videon ser man att den klarar långt mycket mer än vad 99% av användarna kommer utsätta den för:
trevlig film.

Den fick mig att hitta denna,

Ingen xc med, men visar awd lösningar mot konstant 4hjulsdrift typ.
Intressant!
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 25
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid