- fre 23 okt 2009, 15:44
#333984
Mvh
Arese
CalleV70 skrev:Visst är det så, vikt och senare luftmotstånd är ju också självklart intressant. När man ska utröna hur snabb en bil är - är maxeffekt mycket mer intressant än max vridmoment. För att vara extra petig så är det ju medeleffekten i det varvtalsintervall man använder som bör vara i fokus. Höjt vridmoment lägre i registret kan därmed indikera bättre in-gear acceleration. Många orkar inte växla ner inför omkörningar....AndS skrev:Men att räkna 0-100km/h är inte det intressanta för en dieselkärra i första hand. Den stora effekten för en 2,4D är 100Nm extra vridmoment till 450Nm. Accelerationen på 5an men framförallt 6an vid en omkörning förbättras, jag kan nu göra hyfsat snabba omkörningar utan nedväxling. Men även vid acceleration i stadskörning på låga varv från 1200-1300varv går mjukare och smidigare, och den låter även mjukare i motorgången när man gör det.Den stora effekten är vridmomentet!! Förmodar du menar fördel, inte effekt. För det andra är acceleration endast en fråga om effekt dvs med plattan i botten. Vridet i motorn har inget med acc att göra ( å andra sidan är vridmoment och effekt i förhållande till varandra). Effekt och utväxling ger din acceleration.
Prova gärna en 2,4D standard mot en 450Nm Polestar vid acceleration från t.ex. 90km/h och uppåt på 6an så märker man mycket stor skillnad.
Mvh
Arese
Always apex everything
- Volvo V90 CC D4 AWD PRO 2019
- Volvo V90 CC D4 AWD SE 2019
- Porsche 991.2 Carrera S 2017
- Volvo V90 CC D4 AWD PRO 2019
- Volvo V90 CC D4 AWD SE 2019
- Porsche 991.2 Carrera S 2017