Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
CalleV70 skrev:
AndS skrev:Men att räkna 0-100km/h är inte det intressanta för en dieselkärra i första hand. Den stora effekten för en 2,4D är 100Nm extra vridmoment till 450Nm. Accelerationen på 5an men framförallt 6an vid en omkörning förbättras, jag kan nu göra hyfsat snabba omkörningar utan nedväxling. Men även vid acceleration i stadskörning på låga varv från 1200-1300varv går mjukare och smidigare, och den låter även mjukare i motorgången när man gör det.
Prova gärna en 2,4D standard mot en 450Nm Polestar vid acceleration från t.ex. 90km/h och uppåt på 6an så märker man mycket stor skillnad.
Den stora effekten är vridmomentet!! Förmodar du menar fördel, inte effekt. För det andra är acceleration endast en fråga om effekt dvs med plattan i botten. Vridet i motorn har inget med acc att göra ( å andra sidan är vridmoment och effekt i förhållande till varandra). Effekt och utväxling ger din acceleration.
Visst är det så, vikt och senare luftmotstånd är ju också självklart intressant. När man ska utröna hur snabb en bil är - är maxeffekt mycket mer intressant än max vridmoment. För att vara extra petig så är det ju medeleffekten i det varvtalsintervall man använder som bör vara i fokus. Höjt vridmoment lägre i registret kan därmed indikera bättre in-gear acceleration. Många orkar inte växla ner inför omkörningar....

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av len
Nja, du kan inte justera vridmomentet och få annan effekt. Det är tvärtom.
När man ska acca för fullt, kan man se varvräknaren på en automat som växlar korrekt. Racerförare kan göra det, men vi normalförare varvar normalt för mucket. Man ska växla när man passerar effekttoppen (dvs det varvtal då du har max effekt) så nästa växel kommer in lika långt på andra sidan. På en automat pendlar mao varvräknaren mellan 2 vervtal med effekttoppen i mitten oavsett växel.
Kan se på ovan länk

där effekttoppen är nära 4000 varv. Samma ska man effterlikna på manuell, men det är inte så lätt!
av Arese
len skrev:Nja, du kan inte justera vridmomentet och få annan effekt. Det är tvärtom.
När man ska acca för fullt, kan man se varvräknaren på en automat som växlar korrekt. Racerförare kan göra det, men vi normalförare varvar normalt för mucket. Man ska växla när man passerar effekttoppen (dvs det varvtal då du har max effekt) så nästa växel kommer in lika långt på andra sidan. På en automat pendlar mao varvräknaren mellan 2 vervtal med effekttoppen i mitten oavsett växel.
Kan se på ovan länk

där effekttoppen är nära 4000 varv. Samma ska man effterlikna på manuell, men det är inte så lätt!
Nåja, eftersom vridmoment och effekt har ett matematiskt samband så ökar det ena så ökar det andra. För att vara noga så kan motorn ju bara utveckla en kraft - vridmomentet. Men vridmomentet säger inget om motorns arbetsförmåga. För att veta det måste vi också veta vid vilket varvtal virdmomentet utvecklas. Därför använder vi begreppet effekt - arbete per tidsenhet. 400 Nm vid 2000 varv ger lika mycket effekt som 200 Nm vid 4000 varv. För att öka effekten måste vi alltså öka vridmomentet eller varvtalet.

Vet inte vad du försöker säga egentligen men det är medeleffekten i varvtalsintervallet du använder som är avgörande för accelerationen. För att nå max acceleration ska du alltså dra förbi effektmax (om det är möjligt) så att du hamnar "högt upp" på effektkurvan på nästa växel. På en sugbensinare innebär detta oftast att du ska dra till nära varvstopp, på dieselmaskiner kan det vara annorlunda. Hur långt du ska dra är olika beroende på hur stort steget är mellan växlarna i lådan - vid stora steg ska du dra längre för att inte falla så långt ner på effektkurvan på nästa växel. Viktigt är dock att du ska ligga nära effektmax - inte vridmomentmax för att skapa så högt vridmoment mellan däck och väg som möjligt. Med en tätstegad låda blir det alltså lättare att ligga nära maxeffekt och skapa hög acceleration.

Mvh
Arese

Ps. Tusan vad trött den Polestaroptimerade 2,4d var i videon - vad ger den för effekt?
Användarvisningsbild
av len
Ta fram effektkurvan för din motor. Eller gå in på någon som lev. trimsatser så brukar den vara där. Om vi tar en D5 har den topp vid säg 4000 varv. Kurvan är ganska lika i stigning på ömse sidor om toppen. kör på tvåan till säg 4400 varv och släng i trean. Om då blir varvet säg 3400. Drag en rak linje mellan 4400 och 3400 så pekar den snett upp till höger. Snabbast acc ska linjen vara vågrät. Detta innebär att jag ska dra till 4500 varv och nästa växel ger 3500 varv. Är linjen vågrät? Då växlar du rätt. Titta på länken ovan så ser du att automaten växlar på detta sätt. (Ettan är lite speciell, men titta på de övriga växlingarna). Många med manuell kör för långt och får en kurva som pekar snett upp till vänster. Sedan när det är F1 och dom visar display med hur föraren växlar, lägg märke till att F1-motorn har effekttopp vid kanske 17000 varv och dom kör alltid mellan 15500 och 19000 varv och måste växla oavbrutet för att bibehålla accet. Under 15000 varv är motorn slö!!
av Arese
len skrev:Ta fram effektkurvan för din motor. Eller gå in på någon som lev. trimsatser så brukar den vara där. Om vi tar en D5 har den topp vid säg 4000 varv. Kurvan är ganska lika i stigning på ömse sidor om toppen. kör på tvåan till säg 4400 varv och släng i trean. Om då blir varvet säg 3400. Drag en rak linje mellan 4400 och 3400 så pekar den snett upp till höger. Snabbast acc ska linjen vara vågrät. Detta innebär att jag ska dra till 4500 varv och nästa växel ger 3500 varv. Är linjen vågrät? Då växlar du rätt. Titta på länken ovan så ser du att automaten växlar på detta sätt. (Ettan är lite speciell, men titta på de övriga växlingarna). Många med manuell kör för långt och får en kurva som pekar snett upp till vänster. Sedan när det är F1 och dom visar display med hur föraren växlar, lägg märke till att F1-motorn har effekttopp vid kanske 17000 varv och dom kör alltid mellan 15500 och 19000 varv och måste växla oavbrutet för att bibehålla accet. Under 15000 varv är motorn slö!!
Håller inte med; FIA begränsade varvtalen i F1 inför 2009 till 18000 rpm för att minska effekten och öka livslängden på motorerna - alltså låg (och ligger) maxeffekten nära varvstopp. Idag ger en F1:a ca 720 hk men skulle man tillåta varvtal uppåt 20000 rpm skulle dagens motorer sannolikt ge bortåt 780 hk. Gå gärna in och läs mer på http://www.f1technical.net/ om ni är intresserade, mycket kul läsning!

När det gäller dina linjer i effektdiagrammen så utgår jag från att du försöker beskriva att man ska ligga i det varvtalsområde där medeleffekten blir högst. Detta stämmer såklart men växlingspunkten uppåt avgörs som jag skrev tidigare av stegningen i växellådan. Om du har glesa utväxlingar måste du dra längre på växlarna för att inte falla för långt ner till nästa växel. Alltså ska du växla vid olika varvtal beroende på växel. Dvs om linjen du ritar ska vara lodrät eller luta är ju helt avhängigt effektkurvan och utväxlingen. Tittar du noga i videon du länkade till ser du också att stegen mellan växlarna inte är lika stora.

Mvh
Arese
av AndS
CalleV70 skrev:
AndS skrev:Men att räkna 0-100km/h är inte det intressanta för en dieselkärra i första hand. Den stora effekten för en 2,4D är 100Nm extra vridmoment till 450Nm. Accelerationen på 5an men framförallt 6an vid en omkörning förbättras, jag kan nu göra hyfsat snabba omkörningar utan nedväxling. Men även vid acceleration i stadskörning på låga varv från 1200-1300varv går mjukare och smidigare, och den låter även mjukare i motorgången när man gör det.
Prova gärna en 2,4D standard mot en 450Nm Polestar vid acceleration från t.ex. 90km/h och uppåt på 6an så märker man mycket stor skillnad.
Den stora effekten är vridmomentet!! Förmodar du menar fördel, inte effekt. För det andra är acceleration endast en fråga om effekt dvs med plattan i botten. Vridet i motorn har inget med acc att göra ( å andra sidan är vridmoment och effekt i förhållande till varandra). Effekt och utväxling ger din acceleration.
Jag kanske använde ett ord som kan dubbeltolkas, men jag avser faktiskt effekt=påverkan/verkan.
Det jag ville beskriva var min upplevelse av uppgraderingen och utifrån mitt lilla intresse för olika optimala 0-100 eller 0-200 tester, utan mera av hur bilen blir trevligare att köra vid vanligt nyttjande. Och specifikt att kunna öka hastigheten utan nedväxling, vilket jag nog trots allt vill påstå har en viss påverkan av momentet i motorn.
Sedan hur man beräknar effekt, moment, massa, energi, mm, för att utföra ett arbete är en annan fråga, men då tar vi den i ett annat tråd. :D
av Arese
FSandstrom skrev:Jag tycker ni säger samma sak angående växlingen:-). Lite länkar :

http://sv.bsr.se/products/t1188/chart/
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/article46332.ece
Både ja och nej:

Vi är nog överrens om att medeleffekten är det viktiga.Jag vänder mig dock mot så svepande uttalanden som att man kan ta vilken effektkurva som helst och att man sedan ska växla så att man får en rak linje mellan uppväxlingvarvtal och varvtalet man hamnar på på nästa växel. Detta stämmer ju endast om man har lika hög medeleffekt före som efter effektmax samtidgt som man har en utväxling som gör att man alltid hamnar på samma varvtal när man växlar upp. Detta måste vara extremt sällsynt.

Att gemene man växlar upp för sent tror jag inte heller, det är ju också helt avhängigt effektkurvan. Enda gången det finns risk att "varva för långt" är ju om det är lång väg från effekttopp till varvstopp eller extremt små skillnader i utväxling. T ex i en 330i finns effektmax vid 6700 varv och varvstopp vid 7000 varv. Den ska man alltid varva till varvstopp för att få ut maximal effekt.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av len
Nå, vi ska inte för djup i detta. Det som är resultatet av acc är effekten från motorn växlas ut genom drivlinan och ger ett vridmoment på drivhjulen. Kan läsas i några länkar. Tänk att när du drar en fastrostad mutter, utövar du stort moment men ingen effekt! Momentet är en faktor av effekten i en motor. En maskin med enormt vridmoment i lågt varvtal, är ångmaskinen, men den ger ganska dålig effekt och acc.
Detta med att sträva efter vågrät linje på effektkurva vid växlingarna, beror som en sa på växellådan. Om den har variationer, måste varvtalet anpassas för varje växel.
Detta med varvstopp på bensinaren stämmer. Men det beror ju vad leverantören vill ge dig för egenskaper. Dieseln har normalt inte varvstoppet så nära toppeffekten, varför ofta svagare dieselmotorer har bättre acc typ 70-120 km/h än effektstarkare bensinare.
Edit: Detta med växlingspunkterna får ju racerstjärnarna tips om med signallampor på displayen.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 24

Finns felkoder? Försök med att dra ut ko[…]

Hej! Ja deras universal damask var för kor[…]

Tips! Har gjort likadant på min när det[…]

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]