Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det vanliga H7-lampor i helljuset?
Lurar på snabbstartande denna gången då de jag monterade sist startade lite väl långsamt, vad tycker ni? är det stor skillnad?
Spontant känns det som att snabbstartande don borde slita mer på lampan då den skräms igång för att bli varm snabbt, finns det några fakta eller erfarenheter angående det här?

Jag lyckade klämma in de förra slimmade drivdonen i lamphuset så det blev inte någon yttre åverkan på strålkastarens täthet osv, finns det någon snygg lösning för att få in extern matning i strålkastaren eller bör man kanske montera drivdonen utanför strålkastarhuset då man har kurvljus osv för att inte råka hamna ivägen för någon rörlig del inne i lampan?

Många funderingar nu... ;)
Bilnörden skrev:Jag hade det så oxå, inkopplat på ena sidan, fungerade perfekt. Har du tillräckligt grovt kablage till reläsatsen? Skulle kunna tänka mig att det är där det haltar.
Reläsatsen är den som följde med i xenonkittet. Är två stycken 1.5-2mm kablar till relät som står 40amper på.
Kablen är skruvad på plusmatningen till säkringarna vid batteriet

akterspegel skrev:eller så har den höga startströmmen svetsat sönder kontakten i relät. Misstänker att dubbla 75wattare drar gamska mycket i starten?

Ingen som har ett bra svar på min fråga?
Reät och xenonkittet är knappt en vecka gammalt så något bränt relä kan man utesluta :) men känns som styrströmmen är för låg för ett 40ampers relä kanske?
Som volvo har pulserade o mjuk startade styrning till helljuset...

Kan en likriktarbrygga hjälpa? (vet knappt vad den gör..)
Någon form av diod ska du ha i vilket fall som helst då ett relä som faller genererar en högspänning som kan knäcka elektroniken i bilen!
Det verkar som att volvo pulsar ut en ful upphackad växelspänning som mjukstart, det spelar ingen roll när man ska värma en glödtråd en en spole avsedd för likspänning fungerar inte så bra då, en diodbrygga eller helvågslikriktare ser iaf till att polariteten blir rätt och den hindrar backströmmar från reläspolen.
Ett relä kan gå sönder på en sekund men så är nog inte fallet nu.
Gör det inte något att det är växelström till relä?
Du skrev lite både och, att det spelar ingen roll o sen att det inte funkar så bra :)
Xenon ljusen startar alltid helljuset första gången men ska man blända av o sen på igen så kan det hända att de inte startar alls och då får jag slå av och vänta en stund o då startade de igen.
Känns som det är styrströmmen till relät som jävlas. För ett relä som slår till ska ge ström till ballasterna o får det lite svårt att stanna bilen o mäta om det kommer ström till de så jag gissar bara nu...
Wigenmark skrev:Gör det inte något att det är växelström till relä?
Du skrev lite både och, att det spelar ingen roll o sen att det inte funkar så bra :)
Xenon ljusen startar alltid helljuset första gången men ska man blända av o sen på igen så kan det hända att de inte startar alls och då får jag slå av och vänta en stund o då startade de igen.
Känns som det är styrströmmen till relät som jävlas. För ett relä som slår till ska ge ström till ballasterna o får det lite svårt att stanna bilen o mäta om det kommer ström till de så jag gissar bara nu...
Jag var nog lite otydlig. :)
Ett relä avsett för likspänning trivs inte med växelspänning, särskilt inte högfrekvent fyrkantsvåg som det säkert är frågan om här men likriktar du det så fungerar det alldeles säkert finfint! :)

En fråga:

Jag kollar runt på H7 55w 4300kelvin kit och jag vill ha en lampa med metallsockel då de jag använde i min gamla V70 hade plastsockel och materialet var så tjockt jämfört med den gamla halogenlampan att jag fick fila der den såmycket jag vågade och sedan pressa dit den. Jag vill inte göra det igen så jag söker efter en som passar bra från början.

Har ni något tips? finns kit på ebay för 150kr som säkert fungerar fint men jag vill vara säker på att få en lampa som passar direkt!
Användarvisningsbild
av Camel
Observera att CEM skiljer sig åt mellan årsmodellerna. V70II MY08-09 har relä inbyggt i CEM för helljuset och ingen lampvarning på helljuset. Här är det bara strömmen som begränsar. Man bör ha ett separat relä med diod (eller likriktare) över spolen för att minska slitaget på reläet som är inbyggt i CEM samt motverka störningar som kan orsakas av reläspolens back-EMK.

På senare årsmodeller är det MOSFET slutsteg i CEM till helljuset. Strömmen ut är i vissa fall PWM-reglerad. Det är ingen växelspänning utan likspänning med korta uppehåll som varierar i längd. Frekvensen ligger lågt, ca 80 Hz. Om man ansluter xenonballaster direkt på utgångarna kan man få stora problem med både funktion och störningar. Att ansluta en reläspole direkt till utgångarna kan också innebära problem i form av svag kraft på reläkontakten eller möjligen att den klapprar. De korta uppehållen i PWM gör också att spolen avger back-EMK som kan orsaka störningar. Botemedlet torde vara diod i serie med spolen, en diod motriktad tvärs över spolen samt en kondensator som överbryggar de korta uppehållen så att spolen konstant är till. Ännu bättre är solid state relä. Men problem med lampövervakning lär det bli i båda fallen.

Om man kopplar ballasterna direkt till MOSFET-utgångarna på CEM skulle jag använda en schottky-diod i serie samt en kondensator parallellt med ballasten. Möjligen också en motriktad diod parallellt med ballasten. Men vissa ballaster klarar uppenbarligen PWM eftersom relativt många lyckas med xenonkonvertering även på PWM-reglerad spänning. Men jag skulle ändå rekommendera skyddsåtgärder som beskrivits.
Xenonkukungen har metallsockel på sina 55w kit i vilket fall canbuskitet det är dessutom snabbt i uppstart

EDIT: menade xenonkungen skulle nog gett sjutton i sista ölen på AWn ☺
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 25
Köpråd XC60 T8 -18/19

När ska kamrem bytas, har läst att det s[…]

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]