Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
erc skrev:
rejsbo skrev:Jag var tillbaka till min Volvohandlare idag, pga att elektroniken beter sig konstigt.
Dom erbjöd mig en ny ECM, (tror jag det hette?) om jag betalade 2700 sek.
Jag vet inte om det är fler som råkat ut för samma problem?
Vad har ni fått betala, i så fall, eller har någon fått det på garantin?
Enl verkstadschefen så står Volvo för 70% av kostnaden, i mitt fall... ?:-/
Bilen är en -08 V70 D5, och har gått knappt 5400 mil.
Motorn byttes ut mot en ny, för 300 mil sedan.
Det är faktiskt upp till handlaren att bevisa att felet/felen INTE fanns vid leverans. Har du haft problem med elektroniken sedan bilen var ny, eller har felen precis börjat uppträda?
Det är väl bara inom en viss tidsperiod som handlaren ska bevisa att felet inte fanns vid leverans... om det är sex månader? Mer än två år, dvs. garantitiden, är det inte. Vet ej när denna D5 är uttagen.
Det här med bevisbördan är rätt svårt när det handlar om bilar... /PH
Användarvisningsbild
av rejsbo
Morrn.
Jag fick motorbytet på garantin. Det var oljeläckage i motorhalvorna.
Det var en till som hade exxact samma problem, men i det fallet hade bilen gått för långt, så den ägaren fick bekosta motorbytet själv...
Motorn i min gamla 855:a bytte jag själv, hemma i garaget, men det är en historia för sig.... vol:-)
Fick i fredags felmedelande om att höger bakdörr inte var stängd -trots att den var det- med påföljd att bilen inte gick att låsa med fjärrdosan, fick istället låsa manuellt. Ringde Helmia i fredags och fick tid igår (måndag) klockan ett. Snabbt å bra!
De sade även att det fanns en åtgärd i deras system för det här felet
Fick låna en XC70 D5 AWD MY10 under måndagen så jag slapp vara utan bil.
Min bil var dessutom tvättad när jag fick tillbaka den!

Ännu en gång ett stort plus till Helmia i Karlstad! :-)-)
De har ännu en gång visat att en bra och trevlig säljare säljer första bilen, och bra service säljer nästa, nästa å nästa bil! I´l be back!
Användarvisningsbild
av micke011
Helmia låter onekligen som en mycket seriös och bra handlare! Jag hoppas att Rejmes Norrköping gör det även efter mitt nästa besök, för i dag så valde Power-knappen till radion att fastna i intryckt läge så nu kan jag inte stänga av radion! Dags för ett samtal till min personliga servicetekniker således..
av erc
perhall skrev:Det är väl bara inom en viss tidsperiod som handlaren ska bevisa att felet inte fanns vid leverans... om det är sex månader? Mer än två år, dvs. garantitiden, är det inte. Vet ej när denna D5 är uttagen.
Det här med bevisbördan är rätt svårt när det handlar om bilar... /PH
Tre år är praxis.
av RCE
Hej!

Jag har varit inne & beställt en ny 2.0F till frugan då hon inte längre vill ha sin V50 av olika skäl. Problemen vi haft med den är egentligen bara lite listbyten runt fönster och att den inte går att tanka full (pumpen slår ifrån hela tiden).

Är det något ni vet att man ska vara uppmärksam på vad gäller nya V70 2.0F ?
av erc
RCE skrev:Hej!

Jag har varit inne & beställt en ny 2.0F till frugan då hon inte längre vill ha sin V50 av olika skäl. Problemen vi haft med den är egentligen bara lite listbyten runt fönster och att den inte går att tanka full (pumpen slår ifrån hela tiden).

Jag kör en 2.0F (MY09, tillverkad augusti 2008) och är riktigt, riktigt nöjd. Mycket tack vare ett urbra bemötande vid garantiärenden vilka jag haft en hel del av.

Se följande tråd: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=39231
av Linqid
RCE skrev:Hej!

Vi har en MY09 2,0F som varit helt problemfri bortsett från att fönsterhissarna fram har krånglat (men det verkar ju var och varannan Volvo ut för tydligen..), samt att man ibland kan känna små, små ryck när man ligger och kör i jämn hastighet. Händer dock väldigt sällan.

I övrigt nöjda med bilen, lite slö bara... :)
Har haft följande fel på min XC70 -08

* Går ojämnt på tomgång.
* Knäpper i fjädrarna fram, övre dämparfäste.
* Xenonljus, ljusbilden för nära bilen, flimrar, står lampfel i displayen ibland.
* Färgen på ratten lossnat, bytt en gång.
* Reflektorerna brända på insidan.
* Elbakluckan ur funktion två ggr.
* Knastrar och sprakar från framrutan, tydligen limningen.
* Hjullager skar efter 5000 mil.
* Tändningslåset har lagt av helt en gång, utbytt, krånglar fortfarande.

Plus lite småsaker som jag glömt...
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel