- tis 29 dec 2015, 18:16
Bröder och systrar! Ni som väntar på bil - vänta gärna!!! - - - Jag fick vår bil tidigare än den egentligen skulle ha levererats, och blev självfallet lika glad som många här över detta! - Och nu efter 150 mil och några veckors ägande på ny V70 diesel med 5-cylindrig motor har bilen återkallats då bränslemätaren visar att där är en 1/3 tank kvar, men tanken är tom. Så det behövs inget värre än att "uppdatera mjukvaran". Och I min enfald tycker jag att denna bugg I systemet kanske hade hittats förr, då motormodellen ju inte är precis ny... :shock: Jag hade varit hos hos bilfirman på förmiddagen, kom hem (3 mil) och hittade I brevlådan Volvo-brevet, ringde och fick tid 2 timmar senare, så 2x3 mil tillbaka till bilfirman - och felet var fixat på 15 minuter. Dock med orden att "det kan ju behöva justeras backspeglarna förståss...". Skitsak! tyckte jag. - Men nä... :???: För efter denna uppgradering av mjukvaran fälls speglarna inte längre in när jag låser med fjärrnyckel. Har kollat användarhandbok på nätet men ännu inte hittat något, men har beställt Den Riktiga Boken (250:-) I bokform.
Visst är det smidigt att felaktiga bilar återkallas, och man får det fixat samma dag. Men 6 mils extra körning och att sitta och vänta på verkstaden med automatkaffe, och försäljaren slår ifrån sig och hade ingen aaaning när jag frågar "VARFÖR SA DU INTE DET HÄR FÖR 3 TIMMAR SEDAN NÄR JAG VAR HÄR?". Jag tyckte de åtminstone borde bjuda på användarmanualen för 250 spänn, men icke. Nu är jag ju en fridens man, så jag bråkar inte. Men kommer det fler uppdateringar av mjukvara för att man inte har gittat fixa detta på bilen innan leverans, och när uppdateringen I sig gör att man åtminstone temporärt tappar funktioner I bilen, - då blir jag kanske lite mera irriterad än hustrun har tillåtit mig att bli nu... 8)
Så ni som väntar, vänta gärna, så får ni kanske en bil som inte behöver in på verkstad efter någon vecka...
Visst är det smidigt att felaktiga bilar återkallas, och man får det fixat samma dag. Men 6 mils extra körning och att sitta och vänta på verkstaden med automatkaffe, och försäljaren slår ifrån sig och hade ingen aaaning när jag frågar "VARFÖR SA DU INTE DET HÄR FÖR 3 TIMMAR SEDAN NÄR JAG VAR HÄR?". Jag tyckte de åtminstone borde bjuda på användarmanualen för 250 spänn, men icke. Nu är jag ju en fridens man, så jag bråkar inte. Men kommer det fler uppdateringar av mjukvara för att man inte har gittat fixa detta på bilen innan leverans, och när uppdateringen I sig gör att man åtminstone temporärt tappar funktioner I bilen, - då blir jag kanske lite mera irriterad än hustrun har tillåtit mig att bli nu... 8)
Så ni som väntar, vänta gärna, så får ni kanske en bil som inte behöver in på verkstad efter någon vecka...