Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bröder och systrar! Ni som väntar på bil - vänta gärna!!! - - - Jag fick vår bil tidigare än den egentligen skulle ha levererats, och blev självfallet lika glad som många här över detta! - Och nu efter 150 mil och några veckors ägande på ny V70 diesel med 5-cylindrig motor har bilen återkallats då bränslemätaren visar att där är en 1/3 tank kvar, men tanken är tom. Så det behövs inget värre än att "uppdatera mjukvaran". Och I min enfald tycker jag att denna bugg I systemet kanske hade hittats förr, då motormodellen ju inte är precis ny... :shock: Jag hade varit hos hos bilfirman på förmiddagen, kom hem (3 mil) och hittade I brevlådan Volvo-brevet, ringde och fick tid 2 timmar senare, så 2x3 mil tillbaka till bilfirman - och felet var fixat på 15 minuter. Dock med orden att "det kan ju behöva justeras backspeglarna förståss...". Skitsak! tyckte jag. - Men nä... :???: För efter denna uppgradering av mjukvaran fälls speglarna inte längre in när jag låser med fjärrnyckel. Har kollat användarhandbok på nätet men ännu inte hittat något, men har beställt Den Riktiga Boken (250:-) I bokform.

Visst är det smidigt att felaktiga bilar återkallas, och man får det fixat samma dag. Men 6 mils extra körning och att sitta och vänta på verkstaden med automatkaffe, och försäljaren slår ifrån sig och hade ingen aaaning när jag frågar "VARFÖR SA DU INTE DET HÄR FÖR 3 TIMMAR SEDAN NÄR JAG VAR HÄR?". Jag tyckte de åtminstone borde bjuda på användarmanualen för 250 spänn, men icke. Nu är jag ju en fridens man, så jag bråkar inte. Men kommer det fler uppdateringar av mjukvara för att man inte har gittat fixa detta på bilen innan leverans, och när uppdateringen I sig gör att man åtminstone temporärt tappar funktioner I bilen, - då blir jag kanske lite mera irriterad än hustrun har tillåtit mig att bli nu... 8)

Så ni som väntar, vänta gärna, så får ni kanske en bil som inte behöver in på verkstad efter någon vecka... :wink:
Användarvisningsbild
av Steffe3
Nu har inte jag fällbara backspeglar än (skrotarna tycker att dom är värda mer än jag tycker ;p), men det borde gå att lösa genom att antingen hålla på lite med att trycka på L+R på backspegelväljaren, eller via något menyval (det kan nog någon annan svara bättre på i så fall, då jag har lite äldre modell).

Hela boken har du här: http://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/3d7c ... P20337.pdf
av s6025t
Backspeglarnas infällning bockas ur i inställningarna så detta "problem" lär dyka upp varje gång bilen är på vanlig års service också men det är ju en enkel sak att återställa i bilens meny
Sillastryparen skrev:Dock med orden att "det kan ju behöva justeras backspeglarna förståss...". Skitsak! tyckte jag. - Men nä... :???: För efter denna uppgradering av mjukvaran fälls speglarna inte längre in när jag låser med fjärrnyckel. Har kollat användarhandbok på nätet men ännu inte hittat något, men har beställt Den Riktiga Boken (250:-) I bokform.
Hmm. Själv tycker jag nog att det är enklare att söka i boken i dess digitala snarare än pappersmässiga inkarnation. Söker man på backspeglar hittar man t.ex. snabbt följande:

Automatisk infällning vid låsning25
När bilen låses/låses upp med fjärrnyckeln fälls backspeglarna in/ut automatiskt.
Funktionen kan aktiveras/deaktiveras i menysystemet MY CAR, se MY CAR (s. 115).

25 Endast i kombination med elmanövrerat säte med minne, se Säten fram – elmanövrerade* (s. 83).
av Sillastryparen
Backspeglarna funkar nu perfekt - fråga mig inte hur! Gick in I MY CAR, och där var det förbockat med infällbara speglar när man laser bilen :shock: men saken verkar ha fixat sig själv, så nu är det lugna pucker igen! Jag har också svarat på Aftonbladets skandalreportage om Återkallade Bilar från Volvo, där de dramatiskt frågar ÄR DU DRABBAD? SKRIV TILL OSS! - och det har jag gjort och frågat ungefär "Vad är problemet? Snabb uppdatering av mjukvara, och så är det fixat!" Som vanligt med AB gör de en höna av en fjäder... :???: Men jag får lite gamla vibbar aktuella från en bil SAAB 900-94 , där vi köpte en fabriksny bil som hustrun var sååå förtjust I, och som inkallades gång på gång. Inga problem med verkstäderna, ofta räkningar på over 30 000:- per gång som vi inte behövde betala, men med en massa strul då vi inte précis bodde granne med verkstaden... Hoppas vi slipper fler buggar I bilens dator...! 8)

Tack till er som svarat och tipsat! Har ännu inte fått manualen I bok-form, och PDF-formatet är svårt att hitta I, så jag kniksar mig fram när jag stöter på nya handhavarfrågor...! :wink:

Gott nytt kalenderår till alla!
Användarvisningsbild
av MartinS
Nurnoj skrev:
MartinS skrev:Nurnoj, är det 33309? Räcker 8cm? Lätt att applicera utan bubblor?
Ja, just det. Det är 8 cm, inte 5 cm. Inte helt lätt att applicera, men det gick. Man får ju 5 m så det gör inget om man misslyckas... Har du dessutom gjort en mall är det enkelt att göra ett nytt försök. Men jag fick pressa en del för att få ut bubblorna. Får väl se hur länge se sitter fast.
Jag satte fast den filmen på min V40CC idag, i bakdörrarnas öppningar. Blev helt okej tycker jag, och relativt lättjobbad. Bara att hoppas det håller sig på plats nu.

Bild
av beke
Beställde en XC70 Sport 2/11, klar att hämta nästa vecka, 7/1. Fick först prel. leveransbesked vecka 3-4.
D4 Automat FWD, Ice vit med Design Paket, Teknikpaket pro, Freja fälgar till vinterdäcken och Erakir Diamond cut black till sommaren. VOC, Stänkskydd fram/bak, Tonade rutor. Skall bli sjukt kul att hämta ut den!
Användarvisningsbild
av Slasse
På fredag "smäller" det. Ska bli väldigt spännande att hämta ut min första Volvo. :D
  • 1
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 116
Flödar förgasare

Kan vara själva flottören som är f&[…]

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]