Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En gång för länge sedan fanns något som kallades säkerhetskontroll före avfärd. Jag vill minnas att där ingick att tillse att torkarna kunde röra sig. Tror rentav att kunskap om detta krävdes för att få körkort. Men jag kan förstås minnas fel. Och hela idén känns ju rätt förlegad vid det här laget. Klimatet har ju som bekant blivit avsevärt kallare och nästa istid nalkas snabbt. ;-)
Användarvisningsbild
av Derank
Skillnad på personbil och lastbil. Jag tog tungt 1993 och redan då var det säkerhetskontroll på lastbil, men lnte personbil. Och inte idG heller

Och det var eco körning redan på sen tiden ochså både med personbilar och tunga fordon.

Och det var en av sakerna körskoleläraren påpekade för mig då jag körde hårt även med lastbil.
andersuw skrev:
Xanthopteryx skrev:Mellansverige är ett tämligen luddigt begrepp och bör därmed undvikas. Det finns vedertagna begrepp för de olika områdena som bättre förklarar exakt vad som avses. T.ex. västsverige och östra sverige. Då undviker vi Alla former av missförstånd över var vi är någonstans. Smidigt va?
Tvärtom är Mellansverige ett väl etablerat begrepp som lärs ut i skolan. Den som känner sig osäker på exakt vad som avses kan också friska upp sina kunskaper via Wikipedia:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mellansverige

I motsats till Västsverige och östra Sverige har Mellansverige också den klara fördelen att det motsvarar det område jag hade i åtanke.
Det är definitivt inte ett väl etablerat begrepp utan kan tolkas lite olika beroende på vem man frågar. Det finns föreningar och företag som delar in i delarna "Mellansverige" med mera, och där skiljer det sig åt.
Och söker du på vårat kära Google hittar du inte mycket som beskriver Mellansverige. Det enda som finns är NE (dit Wikipedia hänvisar).
Att skolan lär ut det betyder inte alltid att det är ett etablerat korrekt uttryck. I skolan lär man också ut namnen på sverige städer. Poblemet är att sverige inte har några städer längre. Detta försvann 1971, vilket är en anledning till att man sällan ser orter benämnas i t.ex. statistiska samanhang.
Lite off topic men visar ändå lite på att vi alla har mycket olika tolkningar av begrepp och sådant lätt leder till förvirring.

/X, som jobbar inom meteorologi där termer och dess betydelse är oerhört viktigt, såväl geografiskt som vädermässigt och tidsmässigt.
Senast redigerad av 1 Xanthopteryx, redigerad totalt 0 gånger.
oldtimersmc skrev:
~Kalle~ skrev:
MurreR skrev:
Att se till att torkaren alltid är lös vintertid är nog en utopi ingen, åtminstone norr om Gävle, kan efterleva. Lever/bor man där det snöar och regnar om vartannat på vintern så fryser torkaren fast efter några kilometer igen. Bara nu i vintras kan jag räkna minst 5 dagar där det var 7-10 minusgrader och ändå regnade. Torkaren där bak mår inte så bra i dessa fall och det gör ont i själen när den hoppar igång oförutsett.
Precis. Här är också ett exempel då det känns onödigt att bakrutetorkaren startar automatiskt :wink:
snörök.jpg

Blå skulle älska den bilen, fram med blocket skriva skriva skriva.
Med all rätt tycker att bilden är talande här borde man definitivt använt både torkarna och elbakrutan då hade det inte sett ut på det här viset.
Är man så snål att man inte har råd att använda utrustningen då undrar jag hur man har råd att köra bilen.
Att köra den sliter ju på däck bromsar lack inredning (om man sitter på stolen så blir den nedsutten) sen måste man ju tanka den.
Fy vad dyrt, bättre och gå men fan det sliter allt på sulorna å så blir man ju hungrigare när man rör på sig...
Ett jävla snöväder och kyla och ja, det där händer och är svårt att undvika. Nästan värst är det om det inte är för kallt men torr luft och fuktig snö för då ger vinden sådan avdunstning så det kyls ner effektivt och värmen i rutan orkar inte hålla emot varpå det fryser i motorvägsfarter.

För övrigt hittar jag ingenstans i direktiven där det ställs krav på sikten genom bakrutan.
Det finns krav på backspegel dock, men om du så sedan fyller lastutrymmet till taket med pinigisbollar så spelar det ingen roll, så länge du har adekvat sikt genom de yttre backspeglarna.
Därigenom är det skit samma huruvida du har rutan full av snö, lera, majonäs eller annat. Föreskrifterna talar, vad jag orkat gräva mig fram till, enbart om sikt genom innerbackspegel för typgodkännande (då det är majonäs- och pingisbollfritt) samt för siktfältet (alltså framåt och åt sidorna - bakåt räknas som indirekt sikt).
Där ställs däremot allehanda krav på toning av rutor, rutors beskaffenhet och blablabla.

Som avslutning, en god kvällskaramell att suga på:

"5.2.1. Utvändig backspegel på förarsidan

Siktfältet skall vara sådant att föraren minst kan se en plan, horisontell del av körbanan med 5 m bredd, som avgränsas av ett plan som är parallellt med fordonets längsgående, vertikala medianplan och som passerar genom fordonets yttersta punkt på förarsidan och sträcker sig bakåt från en punkt 30 m bakom förarens okulärpunkter till horisonten.

Dessutom måste vägen vara synlig för föraren motsvarande en bredd på 1 meter, som avgränsas av ett område som är parallellt med fordonets längsgående, vertikala mittplan och som passerar genom fordonets yttersta punkt med början från en punkt 4 meter bakom det vertikala plan som passerar genom förarens okulärpunkter (se figur 7)."

Upp med en hand ni som var tvugna att läsa detta mer än en gång, och likväl inte är helt säkra på att ni har förstått.
apersson850 skrev:Senast jag skaffade fler bokstäver på kortet var 2011, och då skulle det säkerhetskontrolleras hej vilt, minsann. Samt ECO-köras. Med tungt släp...
Dags för uppkörning. Ekokörning skall bedömas.

*trycker på knappen ECO och kör*

Du är härmed godkänd.
Xanthopteryx skrev:Det är definitivt inte ett väl etablerat begrepp utan kan tolkas lite olika beroende på vem man frågar. Det finns föreningar och företag som delar in i delarna "Mellansverige" med mera, och där skiljer det sig åt.
Och söker du på vårat kära Google hittar du inte mycket som beskriver Mellansverige. Det enda som finns är NE (dit Wikipedia hänvisar).
Att skolan lär ut det betyder inte alltid att det är ett etablerat korrekt uttryck. I skolan lär man också ut namnen på sverige städer. Poblemet är att sverige inte har några städer längre. Detta försvann 1971, vilket är en anledning till att man sällan ser orter benämnas i t.ex. statistiska samanhang.
Lite off topic men visar ändå lite på att vi alla har mycket olika tolkningar av begrepp och sådant lätt leder till förvirring.

/X, som jobbar inom meteorologi där begrepp och dess betydelse är oerhört viktigt, såväl geografiskt som vädermässigt och tidsmässigt.
Förvirring uppstår förvisso lätt om man blandar ihop såväl term och begrepp som vetenskaplig och vardaglig språkanvändning. Enligt min erfarenhet brukar det klarna lite när man väl lärt sig skilja på dessa ting. ;-)
andersuw skrev:
Xanthopteryx skrev:Det är definitivt inte ett väl etablerat begrepp utan kan tolkas lite olika beroende på vem man frågar. Det finns föreningar och företag som delar in i delarna "Mellansverige" med mera, och där skiljer det sig åt.

/X, som jobbar inom meteorologi där begrepp och dess betydelse är oerhört viktigt, såväl geografiskt som vädermässigt och tidsmässigt.
Förvirring uppstår förvisso lätt om man blandar ihop såväl term och begrepp som vetenskaplig och vardaglig språkanvändning. Enligt min erfarenhet brukar det klarna lite när man väl lärt sig skilja på dessa ting. ;-)
Ja, man kan inte lyckas hela tiden efter tre års sömnbrist =)
Vad gäller vetenskaplig såväl som vardaglig sånt gäller det sistnämnda: Vi kommunicerar med utbildade kunder såväl som genomsnittsindivider och för alla gäller rätt beskrivning av aktuellt läge, fenomen med mera.
Funkar det att tala om en kalluftsdvektion? Vad innebär måttligt regn? Är lätt molnighet och lite moln samma sak? Ganska soligt? Det första är ett vetenskapligt uttryck. Resten är vardagligt riktat men finns ändock definierat vad det innebär. Mycket intressant sådant här och diskussioner pågår inte allt för sällan om hur vi uttrycker oss och till vem samt huruvida budskapet går fram eller inte. Det finns få saker som väcker sådana känslor och förvirring som väder, där meteorologer regelbundet får hatbrev från folk.
Lyssna noga på väderrapporten på SR t.ex.
Mellansverige är i höjd med Mälardalen, ingen tvekan om det. Att det sen inte är Sveriges geografiska mittpunkt är en annan sak.
Men det är där som de så kallade Wenderna bodde. Ett gäng som ingen tycks riktigt ha koll på, trots att kungen är Götes och Wendes konung. Förr fanns de på något sätt representerade i Kungliga Wendes Artilleriregemente (A3), som var beläget i Skåne. Skåne är för övrigt den viktigaste och vackraste delen av Sverige, så till den grad att alla andra delar egentligen är oväsentliga, vilket förstås renderar diskussioner kring Mellansveriges lokalisering, eller över huvud taget dess existens, ointressanta. Likaledes kan allt som har med snö att göra lämnas därhän, för det förekommer knappt heller. :lol:
Venderna är mycket riktigt ett gäng som det är lite svårt att ha koll på eftersom de rörde på sig rätt friskt. Men vill man hitta dem bör man nog bege sig till Vendes rike (norra Tyskland) snarare än Svea rike (Mellansverige). Att den svenske kungen tog sig titeln "vendes konung" berodde ursprungligen mest på ren och oförfalskad konungslig avundsjuka. Den danske kungen hade fått för sig att kalla sig kung över venderna och Gustav Vasa kunde förstås inte vara sämre även om titeln i hans fall var långt mindre berättigad. Något hundratal år senare blev det som bekant under en period lite bättre samstämmighet mellan titel och realiteter. I takt med de fallande svenska stormaktsambitionerna är dock "vendes konung" numera avskaffad som en del av den svenska kungatiteln. Carl XVI Gustaf får nöja sig med att vara Sveriges konung rätt och slätt.

Det likaledes avskaffade Wendes artilleriregemente torde kallas just så därför att det ursprungligen sattes upp i Stralsund, som definitivt platsar som en del av Vendes rike. Men av uppenbara skäl fick det så småningom flyttas därifrån. ;-) Emellertid verkar det som om vi trots vikande stormaktsambitioner fortfarande måste dras med skåningarna. Men nu när Skåne inte längre är försvarat kanske det så småningom kan bli ordning på den saken också. ;-)

Dock måste jag medge att mitt eget ungdomliga bidrag till Skånes försvar var rätt behagligt. Till höjdpunkterna hörde lunch i form av smörgåsbord på Åhus Gästgivaregård följt av underrättelsetjänst i Hanöbukten (självfallet iförd badbyxor) samt middag på mässen på P7 i Ystad där jag särskilt minns den här oförglömliga målningen:

http://kulturhistorien.se/kulturarven/1 ... taermuseum

Men det var nog lika bra att de lade ned det regementet också. Hästar gick nog bra i den skånska terrängen men stridsvagn S hade problem med de skånska dikena, som var för breda och djupa för att passeras utan att det fasta eldröret fastnade i myllan. ;-) Man måste "saxa" för att klara dikena och det kanske inte var helt lyckat om lede fi fanns i närheten. ;-)
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]