Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Syns din nuvarnade förbrukning när du står på tomgång? För mig står det --- när jag står still.
Men då måste det väl gå över till att stå förbrukning per timme? Svårt att räkna ut per mil när man står stilla. :)

Ett annat sätt att kolla det på är att släppa gasen några sekunder och motorbromsa. När inte regenereringen är igång kommer man snabbt ner till 0.0l/100km på mätaren.. är regenereringen igång går det betydligt saktare neråt och stannar runt 1.8l/100km.
Yes, det går mycket riktigt över till liter/timme vid tomgång.

Normal tomgångsförbrukning för min bil (D4 2,0) är ca 0,7 l/h om bilen är varmkörd. I bland ser jag att förbrukningen tickar upp till 1,1-1,3 l/h, det är då jag misstänker att regenereringen går.
Hur är det då när du släpper gasen och motorbromsar? Då går den ner till 0,0l/100km va?

Jag har förresten kört drygt 23800km nu.. ca 130 mil sen regenerering.
Undrar om jag hinner köra tom nuvarande tank också innan nästa.. :) Ca 90 mil till nästa tankning blir det nog.
joel80 skrev:Hur är det då när du släpper gasen och motorbromsar? Då går den ner till 0,0l/100km va?
Nej, det gjorde den i vart fall inte senast, kommer inte ihåg exakt men den låg en bit över, kanske 0,1-0,2. Körde nerför Kallebäcksbacken (ca 2 km lång) på väg ner mot Gbg, med gasen helt uppsläppt. Normalt sett går den ner till noll.
Användarvisningsbild
av joel80
Ok.. min går inte ner under 1.0l/100km när den regnererar.. det är ett snabbt sätt att kolla om man misstänker att den gör det.. alltså att släppa gasen någon eller några sekunden. I vanliga fall går det ner till noll snabbt..
Regenerar det går den neråt saktare och aldrig helt.

Körde 40 mil idag.. fortfarande ingen regenerering igen. :)
Spammar din tråd lite till. I värsta fall får du väl göra en ny...

Jag kör med Torque OBD-app och vill minnas att du gör detsamma. Har du gjort några iaktagelser bland motorparametrar i samband med regen? Jag tyckte mig se att EGR gick ner och låste sig på 4% ett tag och misstänker regen.
hinner bilen verkligen göra en ordentlig regenerering?
när man gör en via vida så går varvtalet först upp till ca 2500 sedan upp till ca 3600 för att stanna där i ca 40 min.
om jag inte minns fel så går glödstiften samt att den släpper på mer bränsle under en regenerering.
ska bilen ha en chans att göra det på typ moterväg eller liknande så måste det väl ta 1-1,5 tim ( vid 1900-2000 rpm) eller??
min bil hade väl gått normalt när jag fick göra en manuell regenerering, efter det så blev den rätt mkt piggare.
Den senaste renenereringen är den kortaste jag har haft, då jag inte kommit fram och stängt av bilen under regenereringen. Normalt håller det igång ca 5-6 mil och då ca 20-30 minuter.

I sommras höll det på i över 7 mil.. jag reagerade på det och frågade på verkstan, dom läste ur felkoder och såg att regenereringen skapat en felkod då den inte stängt av när den var klar eller nått sånt. Jag skulle vara uppmärksam på det framöver och säga till på servicen om det varit något igen.. plus att min PST skulle kolla så det inte satts fler felkoder på det.

Så här står det i manualen:
Regenereringen av filtret sker automatiskt med ett intervall om 30–90 mil beroende på körförhållanden.
Regenereringen tar normalt 10–20 minuter. Vid låg medelhastighet kan det ta lite längre tid.
Under regenereringen ökar bränsleförbrukningen något.

Mina intervall är betydligt längre, men tiden brukar också vara längre varje gång. (Undantaget den sista då som var ca 15 min.)
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]