- sön 04 aug 2013, 12:26
#775964
Andra husvagnsägare? Menar du de som bara har B-kort? I så fall håller jag med dig. Rimligen borde all körning med släp överhuvudtaget kräva en speciell behörighet. Eller åtminstone all körning med släp över 750 kg totalvikt. Sådana är ju inte större än att man kan koppla loss dem och köra dem som skottkärror, om man nu inte kan backa. I alla fall så länge de inte är fullastade och står på en tuvig åker.
Vad menar du med "väger i vagnen på tjänstevikten"?
Men gammal tradition säger ju att man får köra med släp efter personbilar, så länge det räknas som lätt, och dessutom köra tung lastbil på personbilskort, så länge det inte är i yrkesmässig trafik. För lastbilen gäller förstås att man fick C tillagt till sitt kort 1982 (tror jag det var), men innan dess gick det bra med B-kortet. Dessutom får man köra personbil klass II, om man har ett B-kort taget före 1996. Förmodligen skulle det bli ett ramaskri om de som tar nytt B-kort idag inte får köra med släp. Men med tanke på att man kan kräva halkkörning av alla, även de som bara har tänkt köra på sommaren, så borde man kunna kräva obligatorsk släpträning också, som ett led i vägen mot B-kort. De som protesterar och absolut inte vill dra släp kan få ett B-04 kort, där 04 anger att man inte får köra med släp. Samma typ av villkor som man kan få när man bara får köra bil med automatlåda. Kostnaden skulle då bli densamma som för dagens B-kort. Å andra sidan skulle man ju också kunna göra det så att alla som har genomgått den här släpträningen får B-96 från början. Då slipper man belasta all uppkörning med släp, får ett kostnadsneutralt alternativ (utan släp) och får ut något mer än bara dagens släpbehörighet för den extra släpträning man kan göra.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.