Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GråV70
V9097 skrev: D4 motorn är jag däremot nöjd med! Ljudet är ok för att vara diesel, kraften räcker gott och väl och förbrukning kring 0,6 är helt ok. Däremot har motorn en svaghet: om jag närmar mig en korsning och det slår om till grönt strax innan jag stannat bilen helt finns det en hastighet där varken ettan eller tvåan känns rätt. På tvåan blir accet för klent om jag hamnar under 1300rpm, och det känns inte heller rätt att pressa i ettan när man har rull på bilen.
I de lägena skulle jag uppskatta en D5.
Håller med helt och fullt, jag kör idag D3 MY11 aut. Visserligen maskerar automaten denna tomhet i botten ganska bra men i vissa lägen märks det ändå. Jag har inte alls blivit kompis med automatlådan och har därför börjar luta åt att byta mot en manuell. Fick dock samma intryck av D3/D4 med manuell låda som du, tomheten i botten är direkt störande i stadstrafik. Ute på öppna vägar spelar det ju mindre/ingen roll.

Hur är D5 med manuell låda (eller 2,4D -10) i detta läge? Saknar de D3/D4:s tomhet? Har utan framgång letat efter en D5 med manuell låda för provkörning, i beg.hallarna vill de ju inte låta en provköra om inte köpet är mer eller mindre klart.
Användarvisningsbild
av Momentum
GråV70 skrev: Håller med helt och fullt, jag kör idag D3 MY11 aut. Visserligen maskerar automaten denna tomhet i botten ganska bra men i vissa lägen märks det ändå. Jag har inte alls blivit kompis med automatlådan och har därför börjar luta åt att byta mot en manuell. Fick dock samma intryck av D3/D4 med manuell låda som du, tomheten i botten är direkt störande i stadstrafik. Ute på öppna vägar spelar det ju mindre/ingen roll.

Hur är D5 med manuell låda (eller 2,4D -10) i detta läge? Saknar de D3/D4:s tomhet? Har utan framgång letat efter en D5 med manuell låda för provkörning, i beg.hallarna vill de ju inte låta en provköra om inte köpet är mer eller mindre klart.
Vad har du för "problem" med automaten, innan jag fick ny SW så var jag väldigt missnöjd, slirade kraftigt på konvertern, motorvarvet stack iväg och sedan tvärlåste konvertern och bilen drog iväg nästan lite okontrollerat

En D5 har enl min mening inte samma tomheten i botten, och det märks också en signifikant skillnad även med automat
av GråV70
Momentum skrev:
Vad har du för "problem" med automaten, innan jag fick ny SW så var jag väldigt missnöjd, slirade kraftigt på konvertern, motorvarvet stack iväg och sedan tvärlåste konvertern och bilen drog iväg nästan lite okontrollerat

En D5 har enl min mening inte samma tomheten i botten, och det märks också en signifikant skillnad även med automat
"Problem" är kanske att överdriva lite, det jag saknar mest är kontroll, i vissa lägen är det mycket svårt att förutse vad lådan tänker hitta på. Jag har t.ex en kort motorvägspåfart jag passerar dagligen, den inleds av en skarp kurva man tar i låg hastighet. När man sedan går på gas för att accelerera är lock-up:en antingen i, då möts man av en sugande, skön och tyst acceleration, eller så har den inte gått i, då möts man av ett "dieselvrål", varvräknaren parkerar vid 3000 rpm och det accelererar mycket sämre än om lock-up:en varit i. Det scenariot känns inte det minsta premium. Min lösning på detta är att köra "manuellt" för att tvinga kvar lådan på en högre växel (vilket bilen orkar med alldeles utmärkt). Samma sak händer ibland i stadstrafik, om man gasar på lite för mycket runt ett gathörn..eller in en rondell. Ibland upplever jag att lådan växlar ner, för att nästan omgående växla upp igen, och sedan går lock-up:en i. Lite obeslutsamt och småryckigt.

Jag har verifierat att jag har senaste mjukvaran, har även fått adaptionen nollad. Det blev lite bättre men jag blir nog aldrig kompis med denna låda.

Dock ska det tilläggas att lådan fungerar fint om man "åker" lugnt och undviker häftiga accelerationer. Men det går ju inte alltid. Sen irriterar det mig att jag måste köra på ett visst sätt för att lådan ska fungera bra. Jag kanske inte ska ha automat, det kanske är grundproblemet. Innan jag köpte denna bil körde jag manuell i många år, dock hade jag för ännu fler år sedan en 850 T5 med aut, visserligen inte jämförbar med dagens växellådor, men där gick det fint att "kontrollera" hur lådan skulle växla med gaspådraget.
Användarvisningsbild
av Momentum
GråV70 skrev: När man sedan går på gas för att accelerera är lock-up:en antingen i, då möts man av en sugande, skön och tyst acceleration, eller så har den inte gått i, då möts man av ett "dieselvrål", varvräknaren parkerar vid 3000 rpm och det accelererar mycket sämre än om lock-up:en varit i. Det scenariot känns inte det minsta premium.
Jag kan hålla med om den upplevelsen, det är hårfint om det funkar bra eller om lådan får för sig att den behöver slira eller inte
I viss mån så har jag nog adapterat mig lite till lådan
Det verkar ibland som man i mjukvaran inte tror att man har någon kraft tillgänglig och släpper lock-up och det blir den effekt som du beskriver
Om man helt kort släpper gasen i dessa ögonblick så låser lockup:en märkligt nog och man kan gasa igen
På samma sätt kan man genom att vara hastig med gasrörelsen få en riktigt nerväxling istället med låst lockup

Dock blev min mycket bättre efter ny SW och nollning av adaptionen, innan var den en katastrof, men lika bra som i D5:an är det inte
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag har svårt för downsizingen som sker nu. Att ge motorer astma slutar bara på ett sätt. Nu kommer några år av vakuum tills dess hybrider blir vanligare. I D4 ger downsizingen ett kortare register och tunnare bottendrag. På bensinarna blir det i vissa fall ett bibehållet register men effekten är givetvis lägre och ligger högre upp med ett uruselt bottendrag som konsekvens. Kör själv en dowsizad bensinfemma från 2,5 liter till 2 liter. Samma register men på tvålitaren kommer maxvrid vid 2400 i stället för vid 1700. Nu kör jag automat vilket delvis hjälper av detta men det känns att det är en tunnare motor.

När elmotorerna kompletterar på låga varv och vid starter kommer det bli stor ändring. Även bensinhybrider skall vara på ingång.

Kring digitala instrumenteringen så är jag helnöjd. Kör man i Elegance mode så går det knappt att se att hastighetsmätaren är digital. Om man har säkerhetspaketet finns små detaljer som att en liten "Plupp" markerar gällande hastighet direkt på mätar-ringen samt att en bild med gällande hastighet läggs upp på samma display. Man ser också vilket omfång farthållaren är inställd på, dvs ett fetmarkerat band från tex 80 km/h till 120 km/h om den dynamiska farthållaren arbetar mellan dessa hastigheter. Det är riktigt bra info som aldrig hade gått att visa analogt på ett lika bra sätt.
av GråV70
Momentum skrev:
Dock blev min mycket bättre efter ny SW och nollning av adaptionen, innan var den en katastrof, men lika bra som i D5:an är det inte
Körde ett varv i en D5 aut MY13 för ett par dagar sedan, i brist på manuella exemplar. På den korta provturen var det svårt att säga något bestämt om gensvaret precis ovanför tomgångsvarv, man skulle vilja prova med en manuell. Den går ju väldigt mycket bättre än D3 >3000 rpm, där D3 kastar in handduken, men prestandan i D3 räcker fint för mig.

Jag upplevde däremot att min egen bil efter provturen kändes "mindre diesel" än D5, tänker då framförallt på ljudet vid normala varvtal.
Är det något du också upplever som har en av varje?

Bilbyte eller prova en Rica-uppdatering känns som mina alternativ.
av perhall
Jag är väl förtrogen med båda motorerna och helt klart går ju 2-litersmotorn tystare och lenare, men den är också klart klenare. Sämst tycker jag om D3/D4 AWD som dels känns strypt, dels är ganska brötig. Personligen hade jag valt D5, numera är prispåslaget högst måttligt om man väljer motsvarande utrustning (Kinetic är väl std i D5 och som Business edition är prisskillanden liten mot D3/D4).
PH
Användarvisningsbild
av apersson850
Tycker D5 fungerar bra som motor i min XC70. Att den morrar en del när den drar hårt har jag inget problem med. Har just kommit hem från en resa där ca 300 av milen var med en tågvikt på fyra ton. Det är bara i de backar där Geartronic växlar ner till fyran som motorn väsnas påtagligt. Så länge den håller farten på femman är morret sansat, och där det gick bra med sexan (vilket är den allt övervägande delen av resan) låter den inte störande alls.
Men jag gillar motorer som har bra effektutveckling över ett bredare register, så jag är ingen vän av de mindre dieslarna, inte heller av många sugmotorer med bensindrift.
Användarvisningsbild
av Momentum
Visst låter D5 lite mera, men har man en Diesel så är ju liksom en vacker motorgång inget man får förvänta sig

Jag hade en D5 manuell av förra V70 serien tidigare, i då var D5:an "bara" 185hk/400Nm?

Den var grymt stark och snål, och elasticiteten i motorn var mycket bra
V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]