Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JE Jr
Går fortsatt bra att tanka med Streberns tips!

Har nästan kört 400mil sen jag köpte bilen nu, och snittförbrukningen är nere på 11.8.

Ska dra 1900kg biltrailer ca 30-35 mil på lördag, blir spännande att se hur mycket den tar då :) Nån som vågar sig på en gissning? 17l/100km?
av S80V8AWD
JE Jr skrev:Går fortsatt bra att tanka med Streberns tips!

Har nästan kört 400mil sen jag köpte bilen nu, och snittförbrukningen är nere på 11.8.

Ska dra 1900kg biltrailer ca 30-35 mil på lördag, blir spännande att se hur mycket den tar då :) Nån som vågar sig på en gissning? 17l/100km?
Vi drog ungefär samma vikt med vår föredetta V8:a. Angående kraften så var det ganska häftigt att ligga med farthållare i 70 och komma till en rejäl backe utan att bilen växlar ner eller verkar ens påfrestad. I just denna backe kollade vi dåvarande förbrukning, för skojs skull, och en förbrukning visades som är den högsta vi någonsin sett i alla våra olika Volvobilar. Lite irrelevant kanske, men fortfarande lite intressant.

Förbrukningen överlag höjdes med cirka 2.5dl milen vill jag minnas, detta enligt färddatorn (jämfört med vår snittförbrukning som låg ungefär exakt på en liter milen). Vilket är ganska imponerande med tanke på vindfånget båten genererade på trailern.

Edit: borde också nämna att med trailern bakom körde vi aldrig över 70 heller.
Senast redigerad av 1 S80V8AWD, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ah17
S80V8AWD skrev:
JE Jr skrev:Går fortsatt bra att tanka med Streberns tips!

Vi drog ungefär samma vikt med vår föredetta V8:a. Angående kraften så var det ganska häftigt att ligga med farthållare i 70 och komma till en rejäl backe utan att bilen växlar ner eller verkar ens påfrestad.
Ett säkert tecken på att bilen inte är optimerad för låg förbrukning :)
av Addict
Tänkte bara flika in att jag har samma problem men med en helt annan bil. Problemet uppstår endast när pumpen på macken skummar bränslet. Drar man ur pistolen så att man ser flödet så är det bara små bubblor, finns ingen homogen stråle överhuvudtaget. Jag anser att det är mackarnas fel.

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]