Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Droopy skrev:Inom IT fins det releasenotes på i princip allt
Jo, men det står ytterst sällan om alla rättningar man gör. Oftast är det enbart om funktionsförändring eller nya funktioner. Många rättningar vill eller ska/kan man inte informera om.
Och det mesta som Volvo gör är ju rättningar eller mindre justeringar, har inte sett några speciella funktionsuppdateringar.
av Rebban
AndS skrev:
Jo, men det står ytterst sällan om alla rättningar man gör. Oftast är det enbart om funktionsförändring eller nya funktioner. Många rättningar vill eller ska/kan man inte informera om.
Och det mesta som Volvo gör är ju rättningar eller mindre justeringar, har inte sett några speciella funktionsuppdateringar.
Jag som jobbar med just it säkerhet vet att nästan alla buggrelease kommer ut. Jag jobbar med större välkända leverantörer och dessa litar på att deras trogna kunder rapporterar in buggar. Har inte en leverantör som inte visar sina buggrapporter.
Dock finns undantag för mindre aktörer som har proprietära koder och när de själva ser en bugg som inte rapporterats in så kommer inte detta med. Men dessa är väldigt få
av AndS
Rebban skrev:
AndS skrev:
Jag som jobbar med just it säkerhet vet att nästan alla buggrelease kommer ut. Jag jobbar med större välkända leverantörer och dessa litar på att deras trogna kunder rapporterar in buggar. Har inte en leverantör som inte visar sina buggrapporter.
Dock finns undantag för mindre aktörer som har proprietära koder och när de själva ser en bugg som inte rapporterats in så kommer inte detta med. Men dessa är väldigt få
Så även jag men nu hänvisar du väl till företag, dvs B2B-segmentet, men bilen ser jag som en konsumentprodukt, dvs som att man hemma har en dator med x antal applikationer (jo bilen är ju lite dyrare också). Och många leverantörer kravställer även på att det ska finnas personal som har godkänd certifiering för att få tillgång till informationen, t,ex, Microsoft, Cisco, etc.
Vad man rättar i olika applikationer från Microsoft, Google, Intel, AVG, Apple och så måååånga flera, till konsumentsegmentet redovisas definitivt inte och speciellt inte om du ser till säkerhetsprodukterna. Men vi kanske missförstår varandra i resonemanget eller har olika syn på det man ser och det man inte ser i det som rättas :wink: . För då har du väl också upptäckt att saker händer med nya releaser och även vid rättningar som inte finns beskrivet i det som t.ex. rättats.

Så skulle någon få en "buggrapport" är det serviceverkstan, men så verkar inte verksamheten inom detta området fungera.
Användarvisningsbild
av razorfish
Jag har inte drivit frågan vidare mot Volvo men jag tycker fortfarande att det hör till normalt hyffs att man berättar vilka fel man har rättat och vilken eventuell ny funktionalitet man har tillfört med uppgraderingen av mjukvara. Framförallt då jag faktiskt äger bilen i fråga.

För ett par veckor sedan var vi och åkte skidor i fjällen. 55 mil hemifrån tidigt en morgon visar displayen en kugghjulssymbol och texten " Växelväljare. Service erfordras." direkt efter start. Inga problem innan och "bara" ett meddelande. Endast -10C ute under natten, vilket ju är badväder för en XC70. Problemet försvann vid omstart (man är ju van vid Windows, va...) men återkom senare samma dag. Men inte efter det.
När vi kom hem bokade jag tid för service (bilen har fortfarande nybilsgaranti). Lämnade in den på Bilia och berättade för den "personliga serviceteknikern" vad som hänt, när felet uppstod och allt annat relevant runt omkring.

Han ringde ett par timmar senare. Hur stolt som helst meddelade han att han visserligen inte hittat något direkt fel på bilen, men att han minsann hade uppgraderat den till den senaste mjukvaran. För mig som jobbat ett tvåsiffrigt antal år med just mjukvara säger det precis ingenting. Så länge det inte framgår vad den mjukvaran innehåller och hur den skiljer sig mot den version min bil hade innan (specifikt kring området växelväljare) så kan det betyda vadsomhelst.

Och VARFÖR måste en uppgradering av mjukvaran från Volvo innebära att alla mina inställningar nollas? SJÄLVKLART sparar man inställningarna först, uppgraderar, verifierar uppgraderingen och därefter läser man artigt tillbaka inställningarna igen. Hur svårt kan det vara?
Användarvisningsbild
av poscarjr
Väldigt relevant frågeställning. För egen del så har jag inte haft min bil så länge än men helt klart kommer jag vilja veta vad som hänt efter en service. Ska oxå bråka lite när så blir dags. :)
Får man inte ens reda på om det dykt upp nån ny feature i Sensus-skärmen tex?
Användarvisningsbild
av apersson850
Senast jag gjorde service så fick jag i alla fall en lapp där det stod vilka enheter som var uppdaterade. Exempelvis kunde jag se att klimatanläggningens styrenhet uppdaterats, och det var också i samband med det som recirkulationen slutade fungera. I Göteborg vägrade de att vidgå att det hade med mjukvaran att göra, tills det gått en månad och de plötsligt sa att ny mjukvara skulle installeras. Det har fungerat sen dess... Så de har inte ens koll i Göteborg på vad de håller på med. Inte lätt för verkstan att veta då.

Som det såg ut i min XC70 2012 var 15 A s&au[…]

V90 läggs ner.

När begreppet bruksbil nämns tänk[…]

Pyspunka på ena framhjulet, så passade[…]

Jag skulle prova att reklamera för att se om […]