Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

OFFO skrev:Det som är tråkigt är att däcken är märkta 4x4. Varför känns konstigt då de känns som sämre i allt. Även om bilen har AWD borde det fungera med "vanliga däck"
AWD ägare hur ofta kör ni utanför väg ? Eller måste det vara speciella däck annars rasar haldexen ?.
4X4 är inte sämre på allt.

Ett asfaltdäck typ detta är ju fullständigt totalt ultrakass på att driva bilen frammåt på sand, gräs, löv, lera, grus det funkar bara på fin asfaltväg.
Bild

Ett 4x4 har ju klackar som funkar på sand, gräs, löv och lera. Även då de är sommardäck och har gummiblandning för sommar.

Bild
Bild
Precis. Husvagn efter och så försöka komma igång i uppförsbacke på blött gräs... Pirelli Scorpion, som finns på en av bilderna ovan, låg på min vid leverans, och det blir det igen, om de fortfarande finns att få tag i då.
Är det någon som kollade buller-nivåer i BMW 5-serien, Mercedes E-klass och/eller Lexus RX400h innan köp av XC70 eller valde ni Volvon för att ni gillar märket och får mycket utrustning för pengarna? Jag testar lite olika bilar men vore också intressant att höra andras upplevelser eftersom det är så många möjliga kombinationer om man tar in hjul/däck i ekvationen. Jag provkörde exempelvis en V70 II igen och denna gång med 18 tums däck, vilket innebar väldigt mycket buller. Det verkar som att RX400h har 18 tum som minsta däck, så kanske att jag ska räkna bort den som en kandidat? E-klass förvirrar eftersom jag testade en E220 MY-11 kombi och upplevde mkt buller på E18. Måste nog testa ytterligare en E-klass, sedan och då med 16 tums däck för att få en bättre känsla för hur tyst en Merca kan vara. BMW har jag hittills inte hunnit stifta mycket bekantskap med. Körde MY13 5-serien och den hade mkt bra ljudkomfort, men ligger bortom min budget och frågan är om den förra generationen 5-serien Sedan har lägre buller än XC70 II eller V70 II. Hur har era öron tagit emot nämnda bilar?
Dpblad skrev:Jag har också valt XC70 16" lam.rutor etc pga ljud och komfort. Har också bra erf fr Michelin vs Conti avs tysta däck. M vinner mer ju mer slitna däcken är vid jämförelse. Dock är M extremt dåliga i vått liksom jag tycker C är extremt bra. Väljer tyvärr därför C trots allt. Har tyvärr inte koll på 4x4 eller Nokian och kommer titta på detta. Annat jag funderat på är kompletterad ljuddämp fr Bilstereofirma samt kompletterande rostskydd med ljuddämp som bieffekt. Om jag inte hade så hög årlig körsträcka skulle jag även övervägt bilmodell m bensinmotor. Äv hastighet påverkar också som sagt. Hoppas fler kommer med input till tråden...
Kul, har du fått din nya bil eller väntar du på den ett tag till? Hur upplever du vägbuller och vindbrus om du jämför mellan den BMW 3-serien du kör nu och den/de XC70 du testkört?

Det låter som att vi har liknande funderingar vad gäller att utforska möjligheter till kompletterande ljuddämpning. Har du redan nu tips på specifika bilstereofirmor som anses vara bra på ljudisolering?
apersson850 skrev:Jag kan inte påstå att jag skulle ha reflekterat över att min XC70 går tystare på vinterdäcken, 215 mm breda 16", än vad den gör på sommardäcken, 235 mm breda 17". Så du kan nog gå på vettiga däck på sommaren också. Även om man kör lite saktare kan man behöva göra en undanmanöver för ett utspringande barn, och då vill man inte gå och fundera på om det hade gått bättre med riktiga däck. Jag kör på Pirelli Scorpion på sommaren och Nokian Hakkapelitta på vintern.
Intressant att du inte märker någon större skillnad avseende vägbuller mellan friktionsdäck och sommardäck. Utifrån vad folk har sagt till mig så ska den mjukare gummiblandningen i friktionsdäck de facto göra dem avsevärt tystare. Men precis som när det gäller säkerhetsrisker med friktionsdäck så skulle jag vilja ha lite konkreta siffror för att bli mer övertygad, dvs...
- Det vore intressant att få se någon mätning som visar hur mycket tystare det kan bli i kupén vid jämförelse mellan sommardäck och friktionsdäck på samma bilmodell, hjulstorlek och vägsträcka. Något sådant har jag inte sett. Samtidigt är det ett stort antal personers egna utsagor som lett till slutsatsen att det ska kunna innebära en avsevärd sänkning av bullernivån - och det känns såklart högst rimligt med tanke på däckens mjukhet. Men ibland fungerar psykologin så att människor börjar se på något som en sanning bara för att de hört talas om det, trots att de själv inte upplevt det - antagligen präglas jag själv av det nu också eftersom jag inte personligen ännu upplevt allt det jag skriver om, utan jag försöker lappa ihop diverse källors slutsatser. Jag har förresten pratat med en del däckverkstäder - och under i stort sett VARJE samtal så får jag höra diverse felaktigheter. Jag är verkligen ingen expert, utan lär mig hela tiden, men det är ändå intressant att däckexperterna själva inte har mer koll än vad de faktiskt har. Har insett att det här med bilar, däck och ljud är en djungel som tar tid att navigera sig fram genom... :-)
- Det vore också intressant att förstå HUR mycket farligare det kan bli med friktionsdäck OM man kör lugnt och inte på något sätt aggressivt. Om jag exempelvis kör i 50 km/h i stadsmiljö och det springer fram ett barn; hur mycket längre stoppsträcka skulle det då handla om mellan dessa två typer av däck. Det jag hittills har läst har handlat om högre hastigheter. Jag tror mycket i trafiken också handlar om uppmärksamhet - det finns många som använder korrekta sommardäck men som fipplar med mobilen och definitivt utgör livsfara för människor i deras omgivning. Det handlar också om att kunna planera sin körning - i Sverige gäller det att exempelvis planera filbyte i god tid eftersom förare här är sanslöst osympatiska när det gäller att skapa luckor för att göra filbytet. Många ignorerar totalt blinkersen och bara tittar rakt fram som fån - jag har kört i många länder och även i länder med mer aggressiv körning såsom Tyskland så gäller mer generositet vad gäller att hjälpa andra förare med att exempelvis byta fil. En annan parentes är att jag redan 2003 blev stoppad av polisen i Brasilien för att jag klantigt nog pratade i mobil under färd - Brasilien har alltså sundare trafikregler än säkerhetstänkande Sverige. Men i Brasilien är mycket annat i trafiken sämre såklart, såsom att det är extremt vanligt med berusade förare bakom ratten...vet inte hur många gånger jag har legat bakom bilar som sick-sackat sig fram...
Bilen på gång i augusti, så jag har god tid att välja däck. Efter min enklare efterforskningar landade jag som sagt i att nöja mig med standard (Conti). Rostskyddet är jag lite sugen ändå på pga min erf från flera bilar med många mil på E6 och tidiga rostproblem. Det blir isåfall direkt från bilhandlaren så svårt att göra en före/efter-bedömning map buller.
BMWns diesel-4a låter fruktansvärt illa i hastigheter upp mot 100km/h därefter blir det betydligt behagligare, men mer påtagligt däcksbuller. Ser fram emot volvo-5a. Har provet flera XC70 och uppskattar tystnaden oavsett däck. Däremot blir jag sjösjuk med FourC i läge comfort.
Ang bilstereofirma har jag inget specifikt tips, men för min del verkar det finnas flera i gbg-området som verkar vettiga. Säkert lätt att få tips om man lägger en fråga på bilstereoforum. Från det lilla jag har läst verkar det finnas en del enkla kontroller/åtgärder som skulle kunna göras på egen hand.
F.ö. tragiskt det du skriver om kompetensen hos däcksfirmor, men helt i linje med min egen erfarenhet.
Ang din utl.erf. kan jag även komplettera att jag kört mycket i Italien och tycker detta är mycket likt dagens aggresiva Gbg-trafik.
Friktionsdäck är inte alltid tystare. Morsans C-max är olidlig med friktionsdäcken och blir mindre olidlig med sommardäcken. Det är riktigt stor skillnad, så stor att tom morsan med tinnitus och nedsatt hörsel tyckte det var en helt ny bil att köra. Så gå inte enbart på vad andra säger och tycker. Ett riktigt sommardäck tror jag är tystare, se till att välja så smalt som möjligt och godkänt för bilen.
Dpblad skrev:Bilen på gång i augusti, så jag har god tid att välja däck. Efter min enklare efterforskningar landade jag som sagt i att nöja mig med standard (Conti). Rostskyddet är jag lite sugen ändå på pga min erf från flera bilar med många mil på E6 och tidiga rostproblem. Det blir isåfall direkt från bilhandlaren så svårt att göra en före/efter-bedömning map buller.
BMWns diesel-4a låter fruktansvärt illa i hastigheter upp mot 100km/h därefter blir det betydligt behagligare, men mer påtagligt däcksbuller. Ser fram emot volvo-5a. Har provet flera XC70 och uppskattar tystnaden oavsett däck. Däremot blir jag sjösjuk med FourC i läge comfort.
Ang bilstereofirma har jag inget specifikt tips, men för min del verkar det finnas flera i gbg-området som verkar vettiga. Säkert lätt att få tips om man lägger en fråga på bilstereoforum. Från det lilla jag har läst verkar det finnas en del enkla kontroller/åtgärder som skulle kunna göras på egen hand.
F.ö. tragiskt det du skriver om kompetensen hos däcksfirmor, men helt i linje med min egen erfarenhet.
Ang din utl.erf. kan jag även komplettera att jag kört mycket i Italien och tycker detta är mycket likt dagens aggresiva Gbg-trafik.
Jag läste lite om FourC på Volvos webbsida. Så här beskriver de det:
"Four-C (Continuously Controlled Chassis Concept)
Det aktiva chassit Four-C ger ett val mellan tre olika körstilar – Komfort, Sport eller Avancerad. Vilket du än väljer så övervakar denna teknik bilen, vägen och föraren 500 gånger per sekund och justerar samtidigt varje stötdämpare för att upprätthålla optimala vägegenskaper. Kärnan i vårt Four-C-chassi är ett tekniskt avancerat styrsystem, som konstant kontrollerar de fyra Monroe-Öhlin-stötdämparna och interagerar med DSTC-systemet, motorn, bromsarna och styrningen för att förstärka effekten av den körstil som du har valt."

Vet du hur grundläget i XC70-chassit hos bilar utan FourC skiljer sig från när man kör med FourC i Komfort-läget? Jag har hört att chassit i grundutförande är komfortabelt - vissa har beskrivit det som lite svampigt. Motsvarar Komfort-läget i FourC den känsla som XC70:n har i sitt grundutförande eller blir då chassit ännu mjukare (varpå du blir lite sjösjuk)?
mattish skrev:Friktionsdäck är inte alltid tystare. Morsans C-max är olidlig med friktionsdäcken och blir mindre olidlig med sommardäcken. Det är riktigt stor skillnad, så stor att tom morsan med tinnitus och nedsatt hörsel tyckte det var en helt ny bil att köra. Så gå inte enbart på vad andra säger och tycker. Ett riktigt sommardäck tror jag är tystare, se till att välja så smalt som möjligt och godkänt för bilen.
Tack för inputen. Intressant. Då gäller det att verkligen förstå vad det är för däck man väljer och inte stirra sig blind på det där med friktionsdäck. Har hon förresten samma hjulstorlek för sommar- resp. vinterdäcken? Tänkte om det kanske skiljer sig där alternativt så ligger faktiskt all skillnad hos däcken.
av rid54
Skulle vara intressant att veta om det finns oberoende utredningar av hur mycket "sämre" odubbade vinterdäck ska vara på sommarväg, eller om det är "däckbranschens" åsikter som dominerar det man kan läsa. I övrigt tycker jag personligen att det verkar finnas ett visst samband mellan låg profil och lite högre ljudnivå. Delvis baserat på egna erfarenheter (inte av några extremer) och delvis på uttalanden i bekantskapskretsen. Svensk asfalt är ofta betydligt grövre än den man hittar i exvis USA, eller i andra EU-länder och då blir ju däckens egenskaper mer avgörande. Jag misstänker starkt att ett lite högre däck (på en lite mindre fälg, för att hålla omkretsen...) är mindre bullrigt inne i bilen än ett tunt gummiband på en jättefälg. Dessutom tror jag att däcktrycket påverkar. Lite högre än rekommenderat tryck är nog bra, men inte lär det bli tystare om man går till överdrift där heller.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Volvo car UX

Jag fick den under servicen i går.

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]

Elpriset