Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#761729
"har nog fått byta fler ok än avgassystem på mina bilar genom åren."
Håller med dig.
Klart att man kan polvända de e ju en liten elrova. I övrigt så är det bara ett vanligt ok, fast med en liten elmotor påbulltad.
#761732
Droopy skrev:Varför ens skriva en tråd, ta det med killen som servade bilen. Fattar inte varför alla måste ha med sig en jävla massa saker i ryggen så fort de ska konfrontera en mek som gjort något med deras bil. Ta diskussionen direkt istället, det fins oftast en förklaring till det hela.

Och vem fasiken tar med sig utbytta reservdelar hem, hallå!

När jag läser ditt inlägg så kommer jag att tänka på den legendariske satirikern Lindström:s (http://www.bonton.se) strip om en mek " ja men fru olsson har du otur så får vi byta hela kontinentalsockeln, det är dyrt på riktigt"...
Användarvisningsbild
av gooose
#761751
Här får ni lite anledningar till byte av ok + hur det funkar

Att oket är bytt pga att kolven inte gick att pressa in beror på 1 par anledningar INTE elmotorn den flyttar man över vid ok byte

Är klossarna för mycket slitna så kan kolven komma lite snett om man inte lyckas att trycka in den med ett jämnt tryck runt kolven och detta kan uppfattas som att det kärvar i oket mao bytt i onödan

Men att man byter för kärvade kolv har väl hänt ett par ggr

Man måste skruva tillbaka skruven till handbromsen den kan kärva inne i oket så att säga

(Volvo åf använder dator/vida till att få elmotorn att utföra detta moment att skruva till baka denna skruv som är till handbromsen)
Har man inte Vida så får man lossa elmotorn och skruva för hand

Du har inte som kund/bilägare alltid rätt till att få utbytt komponent tex Utbytes detaljer,Airbags/srs komponenter med krutladdningar
i detta fall broms ok så är det en utbytes detalj som skall tillbaka för renovering
Vill du så får du med dig oket Men då får du betala en objekts kostnad för utbytes objektet


//Gooose
#762019
Pratade med meken idag som gjorde jobbet. Tack alla som engagerade sig.

Tror du Gooose kom närmast sanningen.
"Är klossarna för mycket slitna så kan kolven komma lite snett om man inte lyckas att trycka in den med ett jämnt tryck runt kolven och detta kan uppfattas som att det kärvar i oket mao bytt i onödan"

Han kunde inte få den att gå in igen med handkraft eller med hjälp av skruvstäd efter att den gått ut för långt. Inte mycket att säga nåt om. Kanske han tabbade sig och lät den snurra ut innan han skulle dra tillbaka den med handkraft. Antagligen var det så men ett fräscht ok hade gått att rädda.
Case closed.
#762409
gooose skrev:Här får ni lite anledningar till byte av ok + hur det funkar

Att oket är bytt pga att kolven inte gick att pressa in beror på 1 par anledningar INTE elmotorn den flyttar man över vid ok byte

Är klossarna för mycket slitna så kan kolven komma lite snett om man inte lyckas att trycka in den med ett jämnt tryck runt kolven och detta kan uppfattas som att det kärvar i oket mao bytt i onödan

Men att man byter för kärvade kolv har väl hänt ett par ggr

Man måste skruva tillbaka skruven till handbromsen den kan kärva inne i oket så att säga

(Volvo åf använder dator/vida till att få elmotorn att utföra detta moment att skruva till baka denna skruv som är till handbromsen)
Har man inte Vida så får man lossa elmotorn och skruva för hand

Du har inte som kund/bilägare alltid rätt till att få utbytt komponent tex Utbytes detaljer,Airbags/srs komponenter med krutladdningar
i detta fall broms ok så är det en utbytes detalj som skall tillbaka för renovering
Vill du så får du med dig oket Men då får du betala en objekts kostnad för utbytes objektet


//Gooose


Gooose:en jobbar på Volvo och har maxkoll men det betyder inte att allt är som det låter.

Utbytessystemet som volvo ägnar sig åt ar ett helt annat syfte än att "göra det billigare" för kunden snarare det motsatta.
Huvudsyftet är att du skall vända dig till volvo bör att kunna få tag på delen du behöver och då är det ju inte så bra om det finns renoverade på stan som någon djävel säljer för en billig peng.


Fick detta klart för mig då jag köpte en vvt ( camställningsventil) och volvo ville ha tillbaka min gamla (jag bytte själv) varför frågade jag förvånat , ni har ju bytt utförande på ventilen? Svaret var Volvo vill ha bort den från marknaden marknaden marknaden...

Så jag lämnar aldrig in en bil "på lagning" för då byts det en djävla massa prylar på måfå och min bekostnad för att någon djävla data kod har yrat om att ex lambdavärdet är hum hum JA VI BYTER Lambdasonden Ops! det var visst något annat med spjällhuset har rasatblablabla...

(Volvo åf använder dator/vida till att få elmotorn att utföra detta moment att skruva till baka denna skruv som är till handbromsen)
Har man inte Vida så får man lossa elmotorn och skruva för hand.
Eller så kör man på med lite 12V så gör motorn jobbet och sen när man har pillat dit de nya bromsklossarna så växlar man stift och trycker in kolvarna så att de sitter i inpressat läge när du startar/lägger in handbromsen första gången, i annat fall så får du en "varning bromsfel åk till Volvo NU".
Utbytesok är ioch försig inte så ovanligt men tillåt mig tvivla att det siter ngn och renovevrar volvo ok centralt

Ja byt min krockkudde! vanligt?

Det va bättre förr.

Ps Har inget emot Goose en Hyvelns kille är min bild fast aningen mycket färgad av sin arbetsgivare och Polestar=Volvo/2
Best Regards//Per
#762411
chuckbuck skrev:Pratade med meken idag som gjorde jobbet. Tack alla som engagerade sig.

Tror du Gooose kom närmast sanningen.
"Är klossarna för mycket slitna så kan kolven komma lite snett om man inte lyckas att trycka in den med ett jämnt tryck runt kolven och detta kan uppfattas som att det kärvar i oket mao bytt i onödan"

Han kunde inte få den att gå in igen med handkraft eller med hjälp av skruvstäd efter att den gått ut för långt. Inte mycket att säga nåt om. Kanske han tabbade sig och lät den snurra ut innan han skulle dra tillbaka den med handkraft. Antagligen var det så men ett fräscht ok hade gått att rädda.
Case closed.
Nej tacka fan för det!
Inte med handkraft, handbromsjusteringen är ju i maxingrepp den skruven måste man ju skruva tillbaka innan man ens kommer på tanken att försöka trycka tillbaka kolvarna.
Inte fan gör volvo ett ok där kolvarna låser sig för att klossarna är slitna.
Användarvisningsbild
av Vojje
#762421
oldtimersmc skrev: Nej tacka fan för det!
Inte fan gör volvo ett ok där kolvarna låser sig för att klossarna är slitna.
Så är det ju inte naturligtvis för helvetes jävla satan.
#762425
Virus i siten_g[r ej att skriva utan massa ovidkommande tecken! Moderatorer kolla
#762427
Testar en g[ng till samma problem gar ej att skriva ex svenska bokstaver utan att det blir ovidkommande tecken. kolla!
Användarvisningsbild
av Momentum
#762454
oldtimersmc skrev:Testar en g[ng till samma problem gar ej att skriva ex svenska bokstaver utan att det blir ovidkommande tecken. kolla!
Har du kollat så att du har "UNICODE" inställt i din browser?
Det är inget problem med svenska tecken, se här "Räksmörgås" - "RÄKSMÖRGÅS"
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]