- ons 20 mar 2013, 13:14
#738747
Det är ju det som är den stora skillnaden på konstant AWD ala Subaru och Audi tex. Eftersom kraften redan är jämt fördelad på alla 4 hjulen så kommer ju 99% av alla sladdar som uppträder på en part-time-awd som Volvo AWD där Haldex och DSTC måste reda ut sladden, aldrig inträffa överhuvudtaget.
apersson850 skrev:Men det är ju när du trampar på bromsen som man vill att ABS inte ska behöva kiva med ihoplåsta axlar. Likadant när antisladdsystemet jobbar. Men vid motorbromsning rör du inte bromspedalen, bara gasen. Mer eller mindre, beroende på hur kraftigt du vill motorbromsa.Japp, men Haldex AWDn är öppen så länge du inte gasar så det spinner. Så om du motorbromsar så är den redan frånkopplad. Från det material jag hittat verkar det inte som om man skulle förska dra åt Haldexen om dina framhjul börjar kana under motorbromsningen. Snarare tvärs om. Man ser till att inte ha någon AWd alls och använder ABS/DSTC i det läget.
Det är ju det som är den stora skillnaden på konstant AWD ala Subaru och Audi tex. Eftersom kraften redan är jämt fördelad på alla 4 hjulen så kommer ju 99% av alla sladdar som uppträder på en part-time-awd som Volvo AWD där Haldex och DSTC måste reda ut sladden, aldrig inträffa överhuvudtaget.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.