MrNorth skrev:dissonans skrev:Om man sedan använder bilen utöver pendlingen och tycker det är kul med en nyare bil så är det väl värt det?
För mig är det lätt värt merkostnaden att pendla med bil istället för att pendla kollektivt, och då sparar jag (i sammanhanget låga) 30-40 minuter per dag. Jag har bilen ändå, så kostnaden att köra bilen till jobb blir inte så ofantlig iochmed att mycket av overheaden i garage, försäkring, skatt, årsservice och dylikt minskar avsevärt. Saker som skatt, olja och garage kostar lika mycket oavsett hur mycket eller lite jag använder bilen..(dvs, iaf mellan 0 och 3000 mil) :)
Men du kan ju aldrig komma ifrån att om du säg pendlar ca 80 mil i veckan jämfört mot om du endast skulle använda bilen privat (kanske 2-3 mil/vecka) så kommer du att få lägga en hel del mer pengar på bränsle, service, verkstadsbesök (slitdetaljer som bromsar, styrleder, avgassystem + annat smått och gott) samt försäkring + den avsevärt största posten som är värdeminskning på bilen. Visst, en bil tappar i värde även om den står still, men kör du 3500 mil/år så sjunker värdet som en sten.
/S
Absolut inte, och det påstod jag inte heller. Men service blir ju inte dyrare, förutsatt att jag inte kör mer än 3000 mil per år (vilket jag inte gör).
Självklart tappar bilen mer i värde om man kör 3000 mil per år än 1000 mil per år, men värdeförlusten _per_ mil blir väsentligt lägre. Försäkring blir också billigare per mil, eftersom skillnaden mellan 1000 mil och 2000 mil för mig är cirka 100 kronor per månad, medan startavgiften (0-1000 mil) är runt 500. Alltså blir även försäkringen väsentligt mycket lägre per mil.
Så jag vidhåller: Kostnaden per mil blir inte så mycket större.
Sen en fråga till dig: Varför i hela fridens namn behöver en person som kör 2-3 mil per vecka äga en bil? Hyr i så fall en bil den dagen man kör bil istället så blir allt mycket billigare. En bil som rullar 3 mil i veckan rullar alltså runt 150 mil per år. En nyare bil som t ex en 3 år gammal V70 tappar minst 2000 per månad oavsett om bilen rullar 150 eller 2150 mil per år. På en så ny bil är det tiden som gör att bilen tappar i värde, inte milen (återigen så länge man håller sig inom rimliga miltal).
Det blir väldigt dyra mil om du för 150 mil ska betala:
6000 kronor i försäkring.
2500 kronor i skatt.
Runt 25000 (minst) i värdeminskning.
3000 kronor för en årsservice.
Säg 6000 kronor för reparationer (bromsarna som inte motioneras, avgassystem som rostar pga att de ständiga småkörningarna aldrig tillåter kondensen att försvinna, däck som spricker och blir gamla trots att de inte slits ner mönstermässigt, ac-anläggning som lägger av osv..)
3500 kronor för parkering/garage.
Runt 42500 för 150 mil. Då ska vi dessutom räkna in ett pendelkort för runt 12000 om året. Då kan vi säga att vi hamnar på 55 000. Det blir en milkostnad på runt 350 spänn.
Om jag kör 2000 mil per år:
7200 i försäkring .
2500 kronor i skatt
Säg 40000 i värdeminskning.
3000 kronor för en årsservice.
Säg 15000 för reparationer.
3500 kronor för parkering/garage.
Runt 67700 för 2000 mil. Alltså en milkostnad på runt 34 kronor, samtidigt som jag sparat tid och stress på att slippa kollektivtrafik. Ökad kostnad på runt 25000 per år, dvs 2000 kronor i månaden. Då ska det tilläggas att varken skillnaden i reparation eller värdeminskning är så stor som jag räknat på, men man ska ju räkna högt.
Vilket alternativ väljer du? Jag vet vilket jag väljer...
Edit: För att förtydliga har jag inte räknat med bränsle, eftersom vi inte har specat vilken bil eller vilket bränsle vi använder. Men eftersom milkostnaden i båda fallen stiger med exakt samma summa (runt 13-14 kronor) så spelar det ju ingen större roll för jämförelsen.