Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
#695200
Jag trodde att det var xenonkonverterarna som bländade, men tydligen är omfattningen större än så.
Förbjud xenon!
av whennebab
#695209
Vojje skrev:Jag trodde att det var xenonkonverterarna som bländade, men tydligen är omfattningen större än så.
Förbjud xenon!

Mer xenon åt folket!!! :lol: :lol: 8)
Användarvisningsbild
av Vojje
#695247
whennebab skrev: Mer xenon åt folket!!! :lol: :lol: 8)
OK, om ni nöjer er med att belysa regskylten. Bak :wink:
av Tarsiger
#695271
Det blir ju ingen nämnvärd halvljusassymmetri med xenon, varför höger vägkant får lika kort belysning som vägmitten. Det bidrar till upplevelsen att halvljuset har kort räckvidd.

Själv tycker jag helljuset är viktigare och blev faktiskt lite besviken på det när jag först prövade xenon på XC70II. Vad Vi Bilägare skrivit om det ingav förväntningar som inte infriades, tycker jag. Ljusstyrkan i vägområdet i fjärrzonen, alltså vägbanan plus närmast omgivande terräng bortom ca 300 m avstånd, tyckte jag var något sämre än på 940 1996 med nya kvalitetsglödlampor och fullgoda reflektorer. Jag kan tänka mig att tidningens testresultat vilar på en mätning där man gör en integration av ljusflödet i elevationsled som sedan redovisas i azimuthled (genom grafiken i ljusredovisningen). Xenon-helljusets stora spriding i höjdled kan då förklara Vi Bilägares slutsats. En nackdel med den spridningen är att reflekterande skyltar bländar tillbaka (allt starkare vid minskande avstånd) ännu när man kommit så nära att de faller helt utanför det område där man behöver belysningen. Spridningen kan å andra sidan vara till viss fördel vid kuperad vägföring. Men totalt sett vore det bättre, tycker jag, om xenonljuset spreds mindre uppåt, och åt sidorna på nära håll, och mer koncentrerades mot vägbanan rakt fram.

Jag är medveten om att helljusspridningen, med mycket ljus runt omkring, kan ge ett intryck av att belysningsstyrkan i vägbanans fjärrzon är sämre än den egentligen är. Det vore intressant att höra om andra jämfört 940 1996 (med H4 60W plus extra halogen 55W i varje strålkastare vid helljus) med xenonhelljus på V/XC70II.
av Halvmas
#695283
whennebab skrev:Exempelvis så har alla XC60 så högt att man blir blind av deras halvljus.

Mvh.
Det kan jag skriva under på då det är väldigt många som flashar på mig i mörkret. Å andra sidan har jag en fantastiskt halvljus att tillgå men ibland funderar jag om det är rätt ställt när jag lyser upp vägskyltarna 300 meter fram på höger sida och 3 bilar bort? :roll:
Användarvisningsbild
av Variosboy
#695544
Mycket babbel och förstå-sig-påande nu i tråden måste jag säga!!!!

Lite klarhet:
-Många upplever att halvljuset är "kort" på V70II. Detta kan i många fall bero på att ljuset är justerat väldigt lågt. Lösningen är att justera upp det inom lagens ramar. Lågt ställt ljus är inget som besiktningen gnäller på, det är när ljuset är högt ställt som det blir gnäll..

-Att xenon skulle ge sämre asymetri är struntprat, det styrs inte av vilken lampa som sitter i, utan av reflektorn / linserna.. Och så var det på halogenlampans tid också, annars skulle ju för sjutton lamporna vara av höger/vänster-typ..

Steg 1 för er som tycker att ljuset är dåligt/kort är att vid nästa service säga till servicekillen/tjejen att justera upp ljuset så mycket som är lagligt, min bil hade i princip ljuset rakt ner i botten när jag hämtade ut den, efter en sökning här fick jag fram precis den information som jag nu skrivit här en gång till. Att många bilar levereras med allt för lågt ställt ljus...

Sen att många -med mig- upplever xenonljusets blåstick som jobbigt bländande håller jag med om, och det är trist att det är så på många bilar..
Användarvisningsbild
av Vojje
#695547
Märkligt att SBP inte klagar på för låg ljusbild.
Varför skulle det annars vara förbjudet att använda dimljus vid annat än tjock dimma.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#695555
Du får ha dimljusen på när du vill, men ALDRIG tillsammans med halvljus, oavsett hur mycket dimma det är eller inte..
Det är alltså inte förbjudet att åka med dimljus mitt på blanka dagen, det är kombinationen med halvljus som är olaglig, och som sagt, denna kombination är alltid olaglig. Det är antingen dimljus eller halvljus som gäller.
Användarvisningsbild
av Vojje
#695557
Variosboy skrev:Du får ha dimljusen på när du vill
Det kan du ju inbilla dig. Snart påstår du väl att man får ha dimbakljusen på också. Men inte i kombination med halvljus :lol:
Användarvisningsbild
av Variosboy
#695567
Givetvis gäller detta dimljusen fram.

läs själv:

Saxat från nedanstående länk:

"I dagsljus ska du använda halvljus,
men du får även använda annat ljus.
Halvljus och annat ljus får inte
användas samtidigt.

Annat ljus är ljus som avges
från varsellykta, dimljusstrålkastare
eller spänningsreducerad
halvljusstrålkastare"




http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... gava_9.pdf
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]