Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mwi
MattiasD skrev:Jag har räknat många gånger för att försöka få klarhet i frågan ekonomisk lönsamhet. Som kommentar till ditt påstånde säger jag - möjligtvis med D2 motorn, förutsatt att etanolpriset och dieselpriset relation ligger fast. Men allt tyder på skenande dieselpris framöver är även det tveksamt. Övriga dieselmotorer i V70 blir aldrig ekonomiskt lönsamma. Nu jämför jag inte med 2.5FT, utan med T4/T4F. De motorerna är bästa valet vad gäller ekonomi i ny V70. Givetvis kan enskilda exemplar av begagnade V70 vara bra, om priset är rätt.
Jag körde min 2.5FT på 1.11 l/mil E85. Men så kör jag alltid långa streckor.
Fords 4 cylindriga motorer är inte särskilt spännande, och köper man bilen privat så är inte bränslet någon stor kostnad jämfört med värdeminskningen. Köp minst en femcylindrig bil och åk bekvämt, om det sedan är diesel eller bensin/etanol har ingen större betydelse. Kör man som jag 1200 mil/år och om man förbrukar 1 eller 1,6 l/mil etanol så är det ca 7000 kr/år i skillnad, i relation till värdeminskingen så är det försumbart.
av perhall
T4-motorn är inte spännande, men det är inte heller t ex BMW:s/Audi:s/Mercas bensinfyror (eller dieselfyror för den delen). Och snål är den. I senaste tyska ams testade de V40 T4, 120I, A-klass 200 och A3 1,8TFSI - Volvon var snålast.

Ljudmässigt är ju rangordningen enkel, tycker jag. helst femcyl bensin, minst gärna fyrcyl diesel. Hellre femcyl diesel än fyrcyl bensin. Men även T4 går enormt tyst och mjukt jämfört med vilken av Volvo-dieslarna som helst. Tystast går 2,0 5-cyl dvs D3/D4. Bullrigast numera D2, tidigare var 2,0D bullrigast men den är borta nu.
PH
Användarvisningsbild
av torwald
Mwi skrev:
MattiasD skrev:Jag har räknat många gånger för att försöka få klarhet i frågan ekonomisk lönsamhet. Som kommentar till ditt påstånde säger jag - möjligtvis med D2 motorn, förutsatt att etanolpriset och dieselpriset relation ligger fast. Men allt tyder på skenande dieselpris framöver är även det tveksamt. Övriga dieselmotorer i V70 blir aldrig ekonomiskt lönsamma. Nu jämför jag inte med 2.5FT, utan med T4/T4F. De motorerna är bästa valet vad gäller ekonomi i ny V70. Givetvis kan enskilda exemplar av begagnade V70 vara bra, om priset är rätt.
Jag körde min 2.5FT på 1.11 l/mil E85. Men så kör jag alltid långa streckor.
Fords 4 cylindriga motorer är inte särskilt spännande, och köper man bilen privat så är inte bränslet någon stor kostnad jämfört med värdeminskningen. Köp minst en femcylindrig bil och åk bekvämt, om det sedan är diesel eller bensin/etanol har ingen större betydelse. Kör man som jag 1200 mil/år och om man förbrukar 1 eller 1,6 l/mil etanol så är det ca 7000 kr/år i skillnad, i relation till värdeminskingen så är det försumbart.
Jämför man då din kalkyl (1,6l/mi etanol ca 10kr/l) mot min min kalkyl så skulle det kosta mig nästan 20.000kr/år MER att köra 2,5FT. Det är 60.000 på tre år, eller 100.000 på 5 år vilket är så länge jag planerar att behålla min bil. Jag räknar att jag kör lite drygt 2500mil/år. Att dieseln kostar 15kr/l och att etanolen kostar 10kr/l. Att 2.5FT drar 1.6l/mil och att min bil (2.4d) drar 0,6l/mil (med 18" men manuell, blandad körning). Och vad vill jag säga med det? Jo att jag inte tycker att skillnaden i bränsleförbrukning är försumbar (speciellt i mitt i fall).
av perhall
Fast du skulle köra en 2,5ft på ca 1,1 l/mil om din 2,4d drar 0,6... /PH
av MattiasD
Mwi skrev: Fords 4 cylindriga motorer är inte särskilt spännande, och köper man bilen privat så är inte bränslet någon stor kostnad jämfört med värdeminskningen. Köp minst en femcylindrig bil och åk bekvämt, om det sedan är diesel eller bensin/etanol har ingen större betydelse. Kör man som jag 1200 mil/år och om man förbrukar 1 eller 1,6 l/mil etanol så är det ca 7000 kr/år i skillnad, i relation till värdeminskingen så är det försumbart.
Jag håller med dig, bränslekostnaden är liten i förhållande till annat. Men jag har ändå kostat på mig att räkna på saken om det stämmer att en dieselbil är lönsam vid höga miltal och redovisat resultatet i ett flertal trådar. Och vad gäller V70 stämmer det alltså inte. Seglivade myter som lever kvar. Ungefär som att fortfarande påstår folk att diesel är straffbeskattat. När det numera är tvärtom.

Jag håller också med om att Volvos 5 cyl är fina. Men de är också dyrare i inköp och det måste också bekatas. Jag tycker ändå de nya 4 cylindriga gör sitt jobb bra. Kraft finns där när den behövs. Men visst saknar jag 2.5FT ibland.
av perhall
Men antagandet att en 2,4D drar 0,6 och en 2,5FT 1,6 i en kalkyl måste verkligen ifrågasättas. Pratat med Taxi Stockholm. De ligger kring 1,6 med 2,5FT aut etanol, mest stadstrafik och en och annan tur till Arlanda. Nu har de inte 2,4D men väl D5 aut som ligger kring 0,85. De första V70N D5 163 hk låg ofta under 0,7, de tidiga V70II D5 närmare litern./PH
Användarvisningsbild
av FWH
Jag ligger också runt 1,6 -1,7 (enligt färddatorn) med en 2,5 FT automat Polestar på E85.

Blandat stads (kö) körning och motorväg.
DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]

Ett vanligt förekommande bekymmer är att[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]