Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrMupp
andreas_lofgren skrev:
MrMupp skrev: Instämmer fullt ut. Min 9-5 från 2007 hade liknande detaljer som min gamla 9000 från 91! Det tragiska är att det är i det närmaste samma bil.
Förutom att alla motorer, hela chassiet, hela inredningen och hela karossen är annorlunda. Annars är de lika. :wink:
Neherru, allt är lika. Endast mindre kosmetiska ändringar var utförda, såsom förlängt chassi, litet andra knoppar på fläktspjäll mm. Saab 9-5 face lift, dvs den som tillverkades fram till 2010 var en läppstift-på-grisen Saab 9000 anno 87. Och motorrummet var inte ens spraytrimmat, det var exakt samma motor med tillbehör. Bevisades inte minst av att en BSR-trimning tog 27 minuter till den gamla Trionic 7 typ cobol-baserade motordatorn. :D

Dock var styrdatorn ej direktverkande, dvs gaspedalens slag gav input till datorn för beställning av ett vridmoment, åtminstone på min 2007:a dvs facelift- 9-5 (trionic 7). Jag fick en ersättningsbil vid service som var ett gammalt 9-5 lik från 90-talet och den hade inte den funktionen. Där var effektkurvan synnerligen toppig.

Och den funktionen har inte heller Volvon. Faktum är att 2-litersdieseln är direkt svårkörd. Man måste hålla sig runt 2000 rpm för att ha dragkraft. På motorväg när man ligger och rullar kan man gå ned till 1400-1500 rpm på 6:an. Men då får man vara beredd att växla ned om det lutar mot det minsta, eller om man måste gasa på av nån anledning. Men från 2500 rpm sticker den iväg som en bensinare. Det går att få ut vrid från 1500 om man trampar väldigt djupt på gaspedalen. Vore smutt om datorn kunde greja den saken åt en.

Båda var manuella och Saaben var en 2.3 biopower.
Senast redigerad av 1 MrMupp, redigerad totalt 0 gånger.
Saabs begpriser har gått ner en del och det ger mycket bil för pengarna. Fick hosta upp dubbelt upp för min V70II jämfört med 9-5an, så mycket bättre känns inte volvon...

Ska man jämföra så är det V70N som saab 9-5 skall jämföras med eller kanske tom V70I från -98 ett årtal saaben verkligen kommer ifrån. Sedan har den uppdaterats en del under 12år i produktion.
av MrMupp
jpennerb skrev:Saabs begpriser har gått ner en del och det ger mycket bil för pengarna. Fick hosta upp dubbelt upp för min V70II jämfört med 9-5an, så mycket bättre känns inte volvon...

Ska man jämföra så är det V70N som saab 9-5 skall jämföras med eller kanske tom V70I från -98 ett årtal saaben verkligen kommer ifrån. Sedan har den uppdaterats en del under 12år i produktion.
Jo jag förlorade 75% av nybilsvärdet på 5 år. Hade blodsmak i munnen efter den försäljningen. Men men, det är bara pengar. *host host*
av dst02
Tycker verkligen inte automaten ör seg å slrig i de nya V70, provade n D3 aut -11 å den växlade nästan sömlöst å nästan helt utan slir.

Saabens aut som jag provade, en 9-5 2009 med 2,3 motorn den va däremot ryckig och väldigt slirig.
av Lövet
Jag hoppas och tror att MrMupp driver med oss här annars får han läsa sin Saab historia lite bättre. 9000 är baserad på Lancia Thema och till viss del Alfa 164 medans 9-5 är en GM produkt besläktad med Opel Vectra. Motorerna är inte samma bara för att slagvolymen är samma. Topp, motorstyrning (T7 i 9-5, T5 i 9000), turbo, kolvar är annorlunda bara för att nämna något.
Användarvisningsbild
av Camel
andreas_lofgren skrev:/.../9000 är baserad på Lancia Thema och till viss del Alfa 164/.../
Stämmer bra det. Ej att förglömma så ingick även Fiat Croma i "9000-gänget". SAAB 9-5 är en helt annan bil.
Användarvisningsbild
av Perc
Att säga att 9000 var "baserad på Lancia Thema" är väl en sanning med modifikation också. Det är ett samarbete från början till slut, "de fyras klubb" som det kallades.
av Lövet
Blev visst inte så mycket gemensamt med italienarna till slut
Automobil skrev:Enligt Dick Ohlsson var det slutligen sju (7) artiklar i hela karossen som blev gemensamma,
av MrMupp
andreas_lofgren skrev:Jag hoppas och tror att MrMupp driver med oss här annars får han läsa sin Saab historia lite bättre. 9000 är baserad på Lancia Thema och till viss del Alfa 164 medans 9-5 är en GM produkt besläktad med Opel Vectra. Motorerna är inte samma bara för att slagvolymen är samma. Topp, motorstyrning (T7 i 9-5, T5 i 9000), turbo, kolvar är annorlunda bara för att nämna något.
Jodå Andreas jag har sett dig på SaabTurbo forum. En av de största Saab-älskare man kan hitta. Inget fel med det. Frågan är vad du gör på Volvos forum? Har du bytt sida? :wink:

Men här kommer en lista på några detaljer som är identiska:
-Hela motorblocket, såg exakt likadan ut på min Saab 2007 som min tidigare Saab 9000 från 91. Samma sneda ventilkåpa och tändkasett
-Inre dörrhantagen, låsknappar, blinkers och ljusspak, ventilgaller, samtliga tryckknappar på panelen, fläktutblås, högtalareplacering, framstolar, , vindrutetorkare, handbromsspak, växelspak och placering, pedalernas högerjusterade placering (idiotlösning), baksäte, nackstöd baklucka,
-hjulupphängning, bultkonfiguration (direkt överbytbara hjul mellan 9000 och 9-5)
-etc etc

Javisst motorn har fått nyare dator och kanske omgjorda kolvar. Men det är samma gamla 2,0 eller strokade till 2,3 som i första Saab 9000. Allt annat är önsketänk från en nostalgiker som vägrar släppa taget. Enligt Percy Barnevik förlorade Saab 200 000 kr på varje bil de tillverkade. I 15 år.

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]