- sön 15 jul 2012, 11:38
#662010
När det gäller service på 2.5FT motorn känns det fortfarande som det finns frågetecken. Det är alltid lätt att skylla på etanolen att ventilkontroll behövs. Men det kan ju lika gärna vara den höjda effekten? Hur som helst är det uselt av Volvo att inte förstärka ventiler, eller annan nödvändig justering, istället för att lägga kostnaden på konsumenterna med en extra dyr service som följd.
Hur är det på 2.5T från MY10? Hur är det på bi-fuel av 2.5FT?
Den dyra 9000 mila servicen på MY10 borde förstås påverka priset. Så för begagnadköparen borde det inte vara någon större kostnad.
squadron skrev:Som någon skrev i en annan tråd, kanske man bör justera ventilerna på 09an också, det är väl samma motor, bara det att dom kom på i efterhand att man bör justera dem. Att man inte gör det på 09an är för att det för "stort" att ändra en servicebok osv i efterhand.Ändra på serviceschema borde man göra om det fanns behov. Låter märkligt om man låter byråkratin hindra en nödvändig service?
Detta är vad jag läst.
När det gäller service på 2.5FT motorn känns det fortfarande som det finns frågetecken. Det är alltid lätt att skylla på etanolen att ventilkontroll behövs. Men det kan ju lika gärna vara den höjda effekten? Hur som helst är det uselt av Volvo att inte förstärka ventiler, eller annan nödvändig justering, istället för att lägga kostnaden på konsumenterna med en extra dyr service som följd.
Hur är det på 2.5T från MY10? Hur är det på bi-fuel av 2.5FT?
Den dyra 9000 mila servicen på MY10 borde förstås påverka priset. Så för begagnadköparen borde det inte vara någon större kostnad.
Volvo V70 T4F Summum Automat MY14