Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det någon här som vet något som säger att en bil med Polestar inte reducerar momentet på lägsta växeln, då? Kurvorna de har kan ju vara mätta på högre växel. Det visades aldrig några begränsade kurvor för 850 Turbo heller, bara en notis om att momentet var lägre på ettan och backen.
Användarvisningsbild
av Guru
VolvoB20 skrev:Men samtidigt så skruvade det andra teamet upp det till 470 Nm och lät volvo lämna fulla garanti på det ?:-/ .
Samma personer som gör både orginal och Polestar...
apersson850 skrev:Är det någon här som vet något som säger att en bil med Polestar inte reducerar momentet på lägsta växeln, då? Kurvorna de har kan ju vara mätta på högre växel. Det visades aldrig några begränsade kurvor för 850 Turbo heller, bara en notis om att momentet var lägre på ettan och backen.
Vet inte, känns inte omöjligt. Vad ska man med 470Nm på ettan på en FWD till? Det varvar ju upp så snabbt på ettan ändå att man knappt hinner få fullt tryck. Speciellt inte på lägre varv då det är som värst för koppling/växellåda.
Användarvisningsbild
av Camel
Den manuella M66-lådan klarar enligt Volvo 400 Nm. Vet ej om den kanske klarar mer i senare utföranden.
https://www.media.volvocars.com/media/a ... _9_10.aspx

Till detta kommer att koppling och slutväxel också brukar vara kritiska komponenter vad gäller vridmoment. Om man tittar på hur många olika kopplingar med olika lamelltryck och vridmomentstålighet man kan köpa hos trimfirmor till t.ex. Volvos bensinfemmor så är det uppenbart att även kopplingen är en kritisk komponent.

Vridmomentsbegränsning finns i regel på alla turboladdade bilar idag. Även om inga gränslägesbrytare finns på de olika växlarna i en manuell låda så klarar mjukvaran av att snabbt räkna ut vilken växel som ligger i genom att en brytare på kopplingspedalen talar om när kopplingen är i ingrepp och genom relationen mellan motorvarvtal och bilens hastighet är det enkelt att snabbt avgöra vilken växel som ligger i. På lägre växlar (backen, 1:an och 2:an) är det vanligt med vridmomentbegränsning även om det inte framgår av specen. Även på de högsta växlarna på väldigt högt växlade bilar finns ibland vridmomentbegränsning när motorvarvtalet är lågt för att spara transmissionen. Detta brukar heller inte framgå av specar.

På automatväxlade bilar finns momentbegränsning vid växling. Denna är intelligent genom att motorns styrsystem samverkar med växellådans styrning. Vridmomentet sänks precis innan växling ska ske och återupptas efter att växling har skett.
Om man vill spara på växellådan och kopplingen ska man låta bli att använda momentet och använd istället effekten på högra varv. Finns ingen mer som sliter när man trycken gasen fullt mellan 1500-3000 och sen växlar osv. Istället för att växla ner och dra från 4000 så slipper man problem med kopplingar...
av AndS
jpennerb skrev:Om man vill spara på växellådan och kopplingen ska man låta bli att använda momentet och använd istället effekten på högra varv. Finns ingen mer som sliter när man trycken gasen fullt mellan 1500-3000 och sen växlar osv. Istället för att växla ner och dra från 4000 så slipper man problem med kopplingar...
Är en diesel TS har......
AndS skrev:
jpennerb skrev:Om man vill spara på växellådan och kopplingen ska man låta bli att använda momentet och använd istället effekten på högra varv. Finns ingen mer som sliter när man trycken gasen fullt mellan 1500-3000 och sen växlar osv. Istället för att växla ner och dra från 4000 så slipper man problem med kopplingar...
Även om det är en diesel som TS har så fungerar momentet likadant. Momentet är farligt vid låga varvtal, därför det är bättre att växla ner än att ligga att segdra.
Japp, men det jag vänder mig mot är jag köper en volvobil på volvofirman av säljaren. Bilen är strypt till 420 Nm för att koppling/låda absolut inte klarar 440 Nm, Sen kan jag ta ett kliv 5 meter åt höger till reservdelsdisken som glatt laddar in 470 Nm :shock: i min bil, Och frågar man så vips är det inte minsta problem med hållbarheten i koppling o låda

Hade ju varit kul att få höra hur tänket är bakom.
VolvoB20 skrev:Japp, men det jag vänder mig mot är jag köper en volvobil på volvofirman av säljaren. Bilen är strypt till 420 Nm för att koppling/låda absolut inte klarar 440 Nm, Sen kan jag ta ett kliv 5 meter åt höger till reservdelsdisken som glatt laddar in 470 Nm :shock: i min bil, Och frågar man så vips är det inte minsta problem med hållbarheten i koppling o låda,

Mycket märkligt tycker jag också, men det finns väl bara någon som kan svara på det och det är väl Volvo själva.. Går det inte att maila dom och kolla? Skulle vara väldigt intressant att höra deras resonemang om det eller svaret blir kanske: "öööh, det har vi inte tänkt på".
av AndS
mattish skrev:
AndS skrev:
Även om det är en diesel som TS har så fungerar momentet likadant. Momentet är farligt vid låga varvtal, därför det är bättre att växla ner än att ligga att segdra.
Man kör annorlunda med en diesel och vid andra varvtal än inlägget ovan, samt att de brukar ha andra dimensioneringar jämfört med bensinare för att klara det, t.ex. kraftigare kopplingar.
Användarvisningsbild
av opA
Camel skrev:Den manuella M66-lådan klarar enligt Volvo 400 Nm. Vet ej om den kanske klarar mer i senare utföranden.
Hoppas jag inte är ute och cyklar som vanligt men de är väl samma M66-låda som sitter i XC70/V70 som i V50, eller ?

Vad jag hört ska M66-lådan som sitter i idag klara betyyyydligt mer än 400Nm.. de är inte för inte som vi passerar bra över 500Nm idag på trimfirmorna.. jag ligger själv på 534Nm som bilen haft under huven som den va ny för 4 år sedan och de tickar på än..
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]