Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Måste flika in mitt ärende också då, har haft inne bilen för att ac´n låtit illa, fick ny kompressor i torsdas å 50 mil senare för den också väsen, ska till verkstan å gräma mig imorgon igen. Dessutom har Jag problem med kopplingen som väsen/skränar när man möter koppling med lite gas samt en del oljud i inredningen. Börjar bli fett trött på volvoskiten å alla småproblem. Hoppad kunna få till de me återköp om dom inte lyckas.
Det är nog svårt att få till ett återköp om något gnisslar eller skramlar, men har bilen varit inne på verkstaden mer än tre gånger för detta och inget förbättring sker så kan du försöka.
Men att tro att det inte kostar något att få en ny bil eller få till ett återköp så misstar man sig , det finns regler enlig konsumetköplagen (förutsätter att bilen är ägd av en privatperson, äger en juridiskperson bilen gäller andra regler) som reglerar avdrag för mil bl.a tror att det ligger nära 45-50kr/milen idag
Kloge skrev:Vad händer med återköpta bilar? Skrotas eller fixas och säljs vidare? Ni som fick era bilar återköpta,finns de kvar i trafik?
Den såldes vidare till någon stackare som säkert aldrig fick reda på bakgrunden.
Steff, tack för erbj, återkommer ev., ska dit i veckan igen...
De har en viss förmåga att skärpa sig vid tredje tillfället
Saken är den att jag inte är så otroligt upprörd, alla prylar har kvalitetsproblem o min erfarnenhet är att Volvo både håller bra kvalitet och dessutom är schyssta med garantirep. Vi har t ex haft mer problem med familjens BMW.
Men det är ju bättre både för mig och för min åf om bilen blir återköpt av Volvo. Annars byter jag in den med skumma fel efter 2,5 år och de får svårt att sälja den igen (inbytestester är inte bra på att upptäcka glapp i paneler, trasig växellådssynk, ryck vid fullt gaspådrag, chiptrim etc.).

Bra fråga f ö vart bilarna tar vägen. Jag tror inte att de skrotas.../PH
Bilar som köps tillbaks lagas samt säljs givetvis till nästa köpare,
Men att få till stånd ett återköp är inte så lätt som många verkar tro där man
får för sig att klaga på en missljud 3ggr så är det klart sen.
Upplever eller hittar inte verkstan nåt fel så blir det ännu knepigare då det inte noteras
som ett fel.
perhall skrev:Har ett fel på min bil som de efter flera försök inte lyckats fixa. Ibland slocknar radio, telefon, parkvarnare, GPS etc. Det enda som funkar är klimatanläggningen (ja, och motorn...). Det kan pågå hela resan eller 2 sekunder. Hittar inget fel på verkstaden.
a/ kan ju vara så att de inte riktigt går med på att lösa tillbaka bilen om de inte själva upplever felet
b/ enl konsumentköplagen tas en vara tillbaka om de inte har reparerats efter tre försök - för bilar gäller ett standardiserat prisavdrag
c/ vet någon hur detta regleras mellan Volvo central och återförsäljare? Det kan ju påverka hur sugna de är på att köpa tillbaka bilen eller väljer att snacka bort det... om bilens 300 000 kr netto efter 3000 mil blir 260 000 är det ju en bra affär för mig, men är det det för åf? Skickar de bilen till Göteborg...?

PH
Jag tror tyvärr i detta läge att du får svårt att få till ett återköp utav nuvarande bil,
för ÅF:s del spelar det mindre roll vad som händer rent kostnadsmässigt då det är VPS som står
för samtliga kostnader under resans gång.
Tyvärr brukar man som kund inte vara supernöjd då det är förknippat med merkostnader om man nu inte
skulle hitta en beggad bil istället.
Men har man köpt bilen ny så är det inte så kul att behöva gå in med ännu mera pengar än det man redan satsat.
Möjligen är det en rent ekonomisk fråga för Volvo. Jag vet visserligen inte vad allt kostade som man prövade att byta på vår bil, men jag såg däremot vad hyrbilarna kostade (alltså totalt 8 veckor), och redan det måste med bred marginal ha släckt ut Volvos vinst - att fortsätta traggla med det hela hade alltså varit en ren förlustaffär, alltså var inösen ett sätt att rädda åtminstone något.

Kan möjligen också misstänka att eftersom vår D5a my 02 var en av de tidigaste så var man ännu inte så säker på saker och ting och valde därför att backa undan snarare än att 'hålla ut'.

Så långt jag vet så såldes bilen vidare, men jag vet inte till vem och inte heller om den då var felfri.

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]