Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Beror rätt mycket på vad du köper. En fullutrustad XC70 lär du kunna få mer än 8% på.

En kampanj V70 lär du inte få 8% på.

Vad som ändå är bästa köpet är uppe till diskussion.
av SweRonin
Jag hade inte godtagit ca 4% rabatt, säg hej då och gå till nästa firma

jag kämpande inte ens för att få 8% rabatt på bilen, 10% rabatt på utrustning/tilläg och 0kr för gummimattor/ elinfällbara backspeglar
Titta på bilar själv när jag hade bestämt mig en dag gick jag bara in till en säljare å titta på en säljare som såg ut som att han ville sälja bilar snabbt å sånt gillar jag, inte 1000 frågor å om jag vill ha barnstol som har inbyggd dvd med 5,1 högtalare. sa bara Hej jag har bestämt mig för ALLT bil, motor osv det som är kvar är PRISET ger du mig det bästa priset som inte andra kan ge mig har du en köpare.

Jag vet inte hur det är hos er men i sthlm så ringde en bilia säljare mig 4 5 gånger i veckan om jag ville köpa bilen eller inte å då var han 10000kr dyrare å grät över att han inte hade så mycket marginal kvar
av Nian
Malmstroem skrev:Beror rätt mycket på vad du köper. En fullutrustad XC70 lär du kunna få mer än 8% på.

En kampanj V70 lär du inte få 8% på.

Vad som ändå är bästa köpet är uppe till diskussion.
Ja nu är ju den V70 jag ska lite mer än en kampanjbil så jag vill ha betydligt mer än 3%.
av Nian
SweRonin skrev:Jag hade inte godtagit ca 4% rabatt, säg hej då och gå till nästa firma

jag kämpande inte ens för att få 8% rabatt på bilen, 10% rabatt på utrustning/tilläg och 0kr för gummimattor/ elinfällbara backspeglar
Titta på bilar själv när jag hade bestämt mig en dag gick jag bara in till en säljare å titta på en säljare som såg ut som att han ville sälja bilar snabbt å sånt gillar jag, inte 1000 frågor å om jag vill ha barnstol som har inbyggd dvd med 5,1 högtalare. sa bara Hej jag har bestämt mig för ALLT bil, motor osv det som är kvar är PRISET ger du mig det bästa priset som inte andra kan ge mig har du en köpare.

Jag vet inte hur det är hos er men i sthlm så ringde en bilia säljare mig 4 5 gånger i veckan om jag ville köpa bilen eller inte å då var han 10000kr dyrare å grät över att han inte hade så mycket marginal kvar
8% på bilen å 10% på övrigt var inte dåligt. Men man ska som du säger hitta en säljare som vill sälja.
Användarvisningsbild
av LordVader
Hämtade min nya Xc70 D3 Awd Summum i måndags.

Försäljningspris 488.764 kr
Kundpris 417.839 kr

=14,5% rabatt

MEN rabatten inkluderar en full tank á cirka 1000 kr, första fria servicen á 3000 kr.

Volvo hade dessutom kampanj på Geartronicen samt på VolvoOnCall. Köpte man VOC så ingick vinterdäck på originalfälg (12.660 kr men betalt 6.930 för VOC). Geartronicen tror jag var halva priset eller liknande på, ser inte ordinariepriset på offerten.

Enligt ÅF så är det så när Volvo kör kampanjer att det tar av försäljningsmarginalerna så det är svårare att ge rabatt på andra delar av bilen. Kampanj = sämre marginaler för ÅF.

ÅF ville tom ha 860 kr för att köra bilen tvärs över vägen till Bilprovningen för att registrera draget. Aldrig i livet! Då hade det blivit värmland och bilköp där. Allt går att förhandla om!
av s6025t
Rabatten går oftast bara att jämföra vid rent köp utan inbyte vissa handlare ger mer i inbyte för gamla bilen o mindre rabatt på nybilen o vissa tvärtom det som är viktigt i sammanhanget är ju mellanskillnaden mellan nya o gamla bilen hur många % man får på nybilen är ju ointressant om man har inbyte
av Herkulez
s6025t skrev:Rabatten går oftast bara att jämföra vid rent köp utan inbyte vissa handlare ger mer i inbyte för gamla bilen o mindre rabatt på nybilen o vissa tvärtom det som är viktigt i sammanhanget är ju mellanskillnaden mellan nya o gamla bilen hur många % man får på nybilen är ju ointressant om man har inbyte
Precis! mellanskillnaden är det enda som är intressant om man har inbyte. Och som tidigare nämts är det bara nettopriset som är intressant, inte rabatten. Det verkar som det skiljer en del på listpriserna mellan handlarna. När det gäller tjänstebil så är det väl en del som har ganska bra avtal och därmed får bra rabatter. Jämför inte med privatköp.
av perhall
Precis som Steff säger,kolla brutto:
1. Bilen skiljer 3000 kr - en del (många) lägger på 3000 på Volvos priser
2. En del lägger på på fabriksmonterad utrustning (dock ej alltid samma), 5-50%, har varit med om HP hos en handlare 2100 hos Bilia 3100 (några år sen), soltak 9900/10500, 17" 4000/4800 så olika mkt hur de lägger på
3. Vinterdäck, tonade rutor, krok kan skilja hur mkt som helst (och det kan också vara olika saker man får med)
Så bruttot kan lätt skilja 15000 vilket motsvarar ca 4% rabatt...
PH
Användarvisningsbild
av Honke
Mccartney skrev:Jag fick 8% på min samt väldigt bra betalt på min v70 när jag bytade till xc70.

Vilka återförsäljare har du varit hos?

Jag var hos Bilia i malmö och dem gav ett bud på min v70 som låg 25 000kr under det jag fick hos en annan ÅF. :)
Får man fråga vilken ÅF som betalade mest? För jag funderar själv på att byta och undrar därför var jag kan få mest för min bil.
Köpte bilen på bilia i malmö och tyckte nog oxå de bjöd lite i underkant.
av Mccartney
Honke skrev:
Mccartney skrev:Jag fick 8% på min samt väldigt bra betalt på min v70 när jag bytade till xc70.

Vilka återförsäljare har du varit hos?

Jag var hos Bilia i malmö och dem gav ett bud på min v70 som låg 25 000kr under det jag fick hos en annan ÅF. :)
Får man fråga vilken ÅF som betalade mest? För jag funderar själv på att byta och undrar därför var jag kan få mest för min bil.
Köpte bilen på bilia i malmö och tyckte nog oxå de bjöd lite i underkant.
Bilbengtsson i sjöbo fungerade utmärkt för mig. Bilia i Malmö tyckte jag inte alls om, arroganta och inte speciellt kundvänliga.
Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]

AC fungerar bara på en sida

Styrningen av spjällmotorn för detta har[…]

AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]