Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#601021
Momentum skrev:
Camel skrev:Men igångsättningskraften från stillastående är högre i D5 än T6 pga skillnaden i motormoment vid riktigt låga varvtal. Dvs. igångsättning från stillastående i motlut och/eller med tungt släp blir lite lättare med D5. Med lite högre varvtal i T6 vid igångsättning så jämnas skillnaden ut.
Pratar vi inte automatlåda? Momentomvandlaren trollar bort alla skillnader då det gäller "igångsättningskraften"
Jag åker D5 manuell och då är skillanden enorm, i princip allt finlirande med släpet går att göra på tomgång med dieseln. Att dra upp 2250 kg båt från stillastående på en brant ramp är också mycket enkelt.

Om man accar ikapp mot en T6 blir man dock grymt mycket efter med D5an. Med T6an kan du ju enkelt gasa om en långtradare även om du har husvagnen bakom på släp.
Användarvisningsbild
av Camel
#601075
Momentum skrev:
Camel skrev:Men igångsättningskraften från stillastående är högre i D5 än T6 pga skillnaden i motormoment vid riktigt låga varvtal. Dvs. igångsättning från stillastående i motlut och/eller med tungt släp blir lite lättare med D5. Med lite högre varvtal i T6 vid igångsättning så jämnas skillnaden ut.
Pratar vi inte automatlåda? Momentomvandlaren trollar bort alla skillnader då det gäller "igångsättningskraften"
D5 och T6 har precis samma utväxlingar i v-lådan på automat. Slutväxeln skiljer 4%, i princip försumbart. Kvar är vridmomentskillnaden på drygt 15% i motorerna vid 1500 rpm (D5 = 440 Nm och T6 = 375 Nm) Denna skillnad är möjlig att jämna ut i momentomvandlaren. Det var därför jag skrev: "Med lite högre varvtal i T6 vid igångsättning så jämnas skillnaden ut." Men vid samma motorvarvtal runt 1500 rpm har D5 sannolikt något högre moment ut på drivhjulen än T6. Växlingsprogrammet för v-lådan är olika för D5 resp. T6.

Annat blir det med D5 och manuell v-låda och koppling. Där är D5 bra på det viset att det maximalt tillgängliga vridmomentet på varvtal från runt 1500 rpm gör att man oftast inte behöver slira på kopplingen vid körning i låg fart. Även i lägre farter på drygt 7 km/h vid 1000 rpm finns gott om vridmoment, så om behovet inte är större så kan man ha kopplingen i fullt ingrepp redan i drygt gåfart. Men den viktigaste fördelen är att vid igångsättning så behövs ingen större varvtalsskillnad mellan in- och utgående lamell vid kopplingsingrepp vilket är bra för livslängden på kopplingen.

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]