Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
SkrkN skrev:Tja

Sitter och letar efter tips osv på montering av extraljus.
Har en V70 2012. Skall nog köpa 3 st NBB och xenon konvertera. Snackade med volvos försäljare som absolut tyckte att jag skulle köpa kabelsatsen deras och montera i bilen för att elektroniken är känslig osv.

Är detta något du gjort redan nu när du letar lämplig plats för ballasterna?
Har 3 x NBB 225 konverterade med 50W xenon på min bil, om man bortser från tändproblem och felaktig ljusbild så fungerar det väl bra. Själv kommer jag byta ut dem mot extraljus med xenon som standard, lutar åt LF 70W. Får se om det blir köp i December, om inte åker xenonen ut och jag kör med halogen.
Har haft dessa i två-tre vintrar nu och jag måste säga att de här kinaprylarna tappar färgtemperatur ganska snabbt. Var meningen att jag skulle slita ur xenonkonverteringarna och köra halogen men fick lite bråttom att klappa på extraljusen efter sommaren så de sitter tyvärr kvar.
Användarvisningsbild
av falcon
Jo jag kommer att sätta iaf knappen för exljus då blir det ju kabelstammen oxå ska köra det som styrning till reläna.
men nu före jul så kommer jag bara att "tjuva" in mig på org styrning
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
q-pax via tex Volvo är klockrent, stabilt och rostfritt nåt som Light-On aldrig kommer bli och var stortabbe man gjorde som gick på den niten
Kan bara hålla med, har provat båda och Light on går inte att jämföra mot qpax i stabilitet.

Tycker originalxenon fungerar klockrent tänder upp på en sekund nästan lika snabbt som halogen faktiskt. Smidigt att slippa placera ballasterna någonstans i motorutrymmet som bara blir mindre och mindre plats till på nya bilar

/Kalle
Användarvisningsbild
av Bosa
Light-On fungerade riktigt bra på V40n jag hade men till V70 verkar de vara ganska bedrövliga, personligen avskrev jag den direkt jag såg den. Däremot så har de fina kabelsatser. :)

Har en sån där nummerskyltshållare med 3 öron på som extraljusen sitter i idag men det är lite fladdrigt trots stagning tycker jag så börjar bli lite sugen på Qpax trots att det är redigt dyra rör. :)
Användarvisningsbild
av ER
Bosa skrev:Light-On fungerade riktigt bra på V40n jag hade men till V70 verkar de vara ganska bedrövliga, personligen avskrev jag den direkt jag såg den. Däremot så har de fina kabelsatser. :)

Har en sån där nummerskyltshållare med 3 öron på som extraljusen sitter i idag men det är lite fladdrigt trots stagning tycker jag så börjar bli lite sugen på Qpax trots att det är redigt dyra rör. :)
Light On till S40:n var sämsta smeck jag haft där det pga av parallella stabstag/fästöron mera fungerade som en odämpad hjulupphängning och på S60:n började skräpet glappa och precis som på S40:n behöva nya stabstagsfästen i grillen minst 1ggr/år om man åker på normala och misskötta svenska vägar och på tok för enkla att stjäla oavsett om man har "låsbultar" till den eller ej och kräver verktyg för demontering efter några normalvintrar.
Att dom rostar som inget annat gör ju inte saken bättre trotts att man innan monteringen på S60:n skickades på seriös lackrering med bättre färg efter missen på S40:n men som du säger kabelsatsen duger gott som bas då jag endast var ute efter kontakterna då jag bytte ut lampsladden som ger trevligt spänningsfall mot kablar av 6mm2 till varje ljus i heltätad kabelslang.
Visst är qpax i övre prisregionen, men så lirar dom inte heller i lingonserien då dom klarar av att hålla tunga pjäser som Big Kick/Navigator/Luminator hyfsat stabila utan topstag och Hella 3003/NBB alpha 225 stabila som berget utan topstag och det utan större ansträngning vid monteringen.

Varför är du så inne på LF som får spö i varje test värd namnet där man använder ljusdator/instrument som ger hela bilden och inte bara subjektiv bedöming?
Skaffar du 75W av kvalite för cirkus 1600kr/2 ljus till dina NBB så blir det bättre än LF och som alltid lönar det sig att inte snåla när man köper xenonsatser och undvika dom billigaste då det är rent smäck i längden och till extraljus finns ju ingen anledning att inte köpa dom som är anpassade för just extraljus och slippa en del kabelskräp man ändå inte har behov av.
Gick på billigtrenden när det var hyfsat nytt med xenon med just tändproblem på ena ballasten och lampor som skenbart tappade färg och sneda fattningar som gav skum ljusbild, men så var det billigaste jox från tjing tjang sålt av skumberg.se också och sen dess har allt varit klockrent då man hållit sig till normalprisade eller något över normalpris prylar.
Kan säga att originalxenon i extraljus inte är bättre när det i många fall inte går att uppgradera till 50w+ pga lamptypen då man tycker ljusbilden inte räcker till och man redan har tre ljus med ingen plats kvar för flera eller vill ha längre räckvidd än vad originalljus kan leverera.
Användarvisningsbild
av Bosa
Körde i 6 år med Light-On-fästet på V40n i Härjedalen och de vägarna är inte direkt ett under av jämnhet, pendlar 14,5 mil 5 dagar i veckan och hade aldrig de problem du snackar om så jag var riktigt nöjd med det fästet, Ingen rost heller att prata om mer än lite ytrost i stenskotten.

Har inte sett ett enda test med 240 Blitz 70W, var hittar man det?
Att E240 fungerar dåligt är inte så konstigt, 55 watts halogen i den stora lampan borgar ju inte direkt för stordåd samt att lampan är flyttad en bit för E-märkningen, får ju redigt med pisk av 240 Blitz med 100 watt halogen.
Jag köpte xenonkonverteringar som var lite dyrare just pga att slippa problem men det hjälpte inte. Tänker inte hålla på och lägga mer pengar på konverteringar, var dumsnål en gång och tänker inte chansa igen. Meken min köpte från xenonkungen och fick samma problem som jag har.
Köper jag LF har jag 3 års garanti samt att jag känner han som säljer dem, ska givetvis ut och testa två av hans bilar där ena har 3 x 170 Striker 70W och den andra 3 x 240 Blitz 70W. Blir en bra jämförelse med NBB:arna som sitter på min bil.
Användarvisningsbild
av ER
Enda vettiga testet jag hittar jämför med lite sämre lampor såsom Big Knick och Hella 3000 där LF kör med sina trimmade 100W xenonphot och dom andra med 55W utan extra krut i så redan där skiter sig jämförelsen och när inte NBB Alpha 225 eller Hella 3003 ref50 är med och för jämlikhetens skull 100w så finns inget rättvisande resultat men hittills har alla tester i tex vi bilägare kommit till slutsatsen att ljusbild värd namnet inte existerar med LF när ljusdator utvärderar resultatet så det finns ju en anledning att man inte hittar LF i vettiga tester och då jag möter/åker efter en del timmerbilar med konverterade LF så kan jag hålla med om att det inte är direkt prisvärda prylar annat än just skottsäkra så stenskott inte utgör fara för dom.
Varför halogen lykta konverterad ger bättre ljusbild är ju pga att inte ge ljusbild som äventyrar den meningslösa E-märkningen som ändå bara gäller bilar efter 2005 men i praktiken inte gäller alls då majoriteten av alla extraljus används med 100W halogen och bara dom okunniga kör 55W då dom inte efterforskar vad som monterats och byter till bästa möjliga då 130W hade kort livslängd.
Enda som finns är på youtube med 70/75W med bla nån G-power som är sponsrad av humanhabit men inget som direkt imponerar varken i bredd eller längd jmfr hans tidigare hella 3000, bara när det är "100W" aka trimmad 75W samt sitter på taket ihop med 6st till lyser det godkänt men symtomatiskt är det grönaktiga ljuset i ca 15-20 sekunder jag inte upplevt med varken 35W original eller 75W konverterad och heller inte sedan första gången haft strul med konverteringar annat än lampsockel som inte håller standard(humanshits H9).

Vad intervallen är vet jag inte men som Erik […]

Sitter fjädrarna rätt. Hade samma prob[…]

Sent svar men ja pumpen är nog körd. Vet[…]

ABS lampan lyser, antisladdlampan, hastighetsm&au[…]