- fre 19 aug 2011, 09:37
Innan vi bestämde oss för DRIVe -12 summum testade vi en modell -11 ca 65 mil mestadels långkörning 90-130 +lite stadskörning förbrukning enligt mätaren 0,48. En liknande körning med -12 an gav 0,49. Det är svårt att komma ner till 0,45 blandat men vid försiktig körning 80-100 går det nog komma ner dit vid långkörning. Nu är inte förbrukningen allt men bästa möjliga miljöval(euro 5)vad gäller diesel, komfort och säkerhet avgjorde. Jag ser inget problem i att följa trafikrytmen. Ej heller att dra upp styrpulpeten ett 20 tal gånger per år från i de flesta fall lätta ramper kräver AWD med rätt teknik. Och vad gäller ljudnivån från motor får jag nog kolla hörseln för jag hör bara motorn vid acceleration eller tomgång men då finns start/stopp och inga vibrationer som i passat tex. Vid konstant fart hör i alla fall inte jag något brummande. Hade helst köpt passat Eco fuel men detta var näst bäst och mera komfortabelt. Så såg vi på det men det finns olika värderingar och upplevelser så klart.