Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Några oljud i inredningen än? Min börjar gneka rätt ordentligt nu i paneler och annat
av turespe
perhall skrev:Är det några bra rabatter på MY12? Jag hade eg tänkt köpa en MY12 men slog till för att MY11 var så billig... sen lär det ju inte bli lättare att bli av med en 2,5T om ett tag.../PH

Det var inte ens snack om rabatter. Beställde en T4 R för annonserat 277 samt lite påslag för utr.
Iom att jag beställde nu kommer den som en 12a sa han. Det skulle inte vara ngn prisskillnad.
Användarvisningsbild
av Ejma
turespe skrev: Det var inte ens snack om rabatter. Beställde en T4 R för annonserat 277 samt lite påslag för utr.
Iom att jag beställde nu kommer den som en 12a sa han. Det skulle inte vara ngn prisskillnad.
Kör Volvo med vilseledande marknadsföring? De har sagt att erbjudandet är tidsbegränsat och till lagret är slut. Är 277kkr det nya standardpriset?
Användarvisningsbild
av balin
Här i Göteborg är inga priser för MY12 släpta ännu. Att de skulle fortsätta med en såpass bra kampanj som T4 R-Design för 277.900:- inkl. nya inredningen samt "autobroms" låter för bra för att vara sant. Och när något låter för bra för att vara sant är det oftast det... :twisted:
av perhall
balin skrev:Här i Göteborg är inga priser för MY12 släpta ännu. Att de skulle fortsätta med en såpass bra kampanj som T4 R-Design för 277.900:- inkl. nya inredningen samt "autobroms" låter för bra för att vara sant. Och när något låter för bra för att vara sant är det oftast det... :twisted:
Jag håller med dig. Men Volvo har historiskt varit "klantiga" nog att bjuda på en årsmodell på detta sätt, eftersom de helt plötsligt kommer på att förra årsmodellen är "slut". Så funkar det inte för t ex BMW, som alltid börjar ny årsmodell efter månadsskiftet aug/sept.

Det verkar som om flera får MY12 av S/V60 T3 kampanjbil.

Men det är ju samtidigt inte garanterat. Visste jag att jag skulle få en MY12 för 277900 så skulle jag givetvis ha väntat. Men det verkade ju inte så i beställningsögonblicket och det blev inte heller så
PH
av perhall
Ny långkörning idag. Nästan 70 mil. Körde 50 mil i högt tempo, ca 150-170 förutom några mil. Förbrukning 10,5. T4 är lika pigg som 2,5T på mellanvarv men sämre i botten och kroknar tidigare. Motorn går tystare på tomgång men har ett fulare ljud. Eller, som tyska ams uttrycker det ang. BMW:s nedläggning av 3-literssexan (till förmån för turbo-fyra): bra motor men ljudupplevelsen är som en blockflöjt jämfört med en konsertsaxofon. //PH
Användarvisningsbild
av StringerBell
perhall skrev: - Motorn var i början helt död under 1200 varv men det har blivit lite bättre (fråga mig inte varför). Dock trivs den inte alls under 1100-1200 varv, likt många dieslar, där var 2,5T mycket bättre
Det är väl få motorer som trivs så där väldigt bra vid 1100 varv. Vad tjänar man egentligen på att ligga och brumma där nere?
av viktore
StringerBell skrev:
perhall skrev: - Motorn var i början helt död under 1200 varv men det har blivit lite bättre (fråga mig inte varför). Dock trivs den inte alls under 1100-1200 varv, likt många dieslar, där var 2,5T mycket bättre
Det är väl få motorer som trivs så där väldigt bra vid 1100 varv. Vad tjänar man egentligen på att ligga och brumma där nere?
Bränsleförbrukning. En motor som erbjuder en bra elasticitet både i botten och på toppvarv tycker jag dessutom bidrar till ett sofistikerat intryck. (Sen om man har för vana att ligga runt 1000varv är en annan femma - men motorn ska ge möjlighet till det).
Användarvisningsbild
av StringerBell
viktore skrev:
StringerBell skrev:
Bränsleförbrukning. En motor som erbjuder en bra elasticitet både i botten och på toppvarv tycker jag dessutom bidrar till ett sofistikerat intryck. (Sen om man har för vana att ligga runt 1000varv är en annan femma - men motorn ska ge möjlighet till det).
I så fall borde också automatare vara programmerade att ligga där, och det tvivlar jag på att någon är. Det kan inte vara mycket man förlorar bränslemässigt på att istället ligga på 12-1300 så man slipper balansera på gränsen för vad motorn klarar av.
av viktore
StringerBell skrev:
viktore skrev:
StringerBell skrev:
I så fall borde också automatare vara programmerade att ligga där, och det tvivlar jag på att någon är. Det kan inte vara mycket man förlorar bränslemässigt på att istället ligga på 12-1300 så man slipper balansera på gränsen för vad motorn klarar av.
Att automatlådor uppför sig annorlunda har garanterat andra anledningar. Annan utväxling, bortslirad effekt m fl. Och då programmerar man växellådan att kräva högre varv innan växling. Vidare är det skillnad på att glida utmed plan mark på lågt varv och segdra upp för en backe i 6ans vxl..

När det gäller Volvos automater så växlar de alltid tidigare vid fullgas också. Det borde då betyda att det är skadligt för motorerna att varvas de 3-400varv till varvstopp som tillåts med manuell låda? Knappast.

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]