Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

kvantskum skrev:Efter nästan två trevliga och problemfria år med min -08 V70N 2,4d börjar jag nu känna mig sugen på något annat. Jag har sneglat åt V70II, de verkar trevliga dom med. :wink:

Men... jag är gröngöling när det gäller V70II, motorer, svagheter och så.
Min prioritering är att hålla bränsletörsten låg, och då verkar nog en begagnad 2,0d vara ett bra alternativ.
Jag har talat med flera taxiägare som kör V70II med 2,4d/D5 och de är alla rätt besvikna på förbrukningen.
Alla säger att deras byte från V70N till V70II resulterade i 1-2 dl milen extra, landsvägskörning!
Det vill jag inte uppleva, så jag får nog kolla efter en 2,0d...

Någon som kör V70II med 2,4d/D5 som har upplevt annat??

Finns det några typiska svagheter för 2,0d? Några egenheter som man ska tänka på innan köp?
Hur känns motorkaraktären och styrkan på en så pass tung kaross? Bränsleförbrukning?

Tacksam för alla de erfarenheter, tips och råd jag kan få! :D
Än så har jag inte bestämt mig vilken modell jag kommer att välja..
Jag har en xc60 my10 som är uttagen i maj 2010 med 2,4d, 175hkr ocm manuell låda. Bilen har rullat 1800mil. Vi var i Sälen nu i vintras en resa på 100mil inkl värmare och den slutade på 0,60l/mil mätt på pumpen. Har nu i vinter haft en förbrukning mellan 0,73-0,80 på blandad körning med värmare på eftermiddagen då jag ska hem från jobbet, på morgonen står den i varmgarage. Årsskatten skönk nu vid årsskiftet ner till 3100kr/år för min bil. Så en 2,4d med manuellåda my10 går att köra snålt.
Har kört snart 8000 mil med min 2.0D är mycket nöjd med bilen. Det har varit en hel del småfix med den men verkstaden har ställt upp till 100%. Det står alltid
en hyrbil på tomgång och väntar när det har varit dags för justeringar. Partikelfiltret ska inte bytas på den, det är samma filter som på de femcylindriga.Är ruggigt bränslesnål 550 mil på autobahn med 0.56 på färddatorn 0.59 verklig förbrukning och där gick det fort.Inga problem att hålla den under 0.5 om man vill snålåka.Provade en S60 D5 automat men automatlåda och diesel är ingenting för mig. Den växlade ner så fort man andades på gasen. Istället var 2.5 FT manuell en positiv upplevelse, mycket häftig motor. Men 1.4 liter milen känns inte ok för privatekonomin.Enda missen på min bil är att det inte är skinnklädsel. Tygklädseln som sitter i den är av dålig kvalite.
hollan skrev:
Linqid skrev:
Gurra82 skrev:Jag har en 2,4d 175 hk my10, har i skrivande stund kört ca 4600 mil, motorn är jag riktigt nöjd med, drar ca 0,62-0,65 uträknad förbrukning, ca 0,54-0,56 enligt bilen. Jag tycker det är helt ok, V70 II lämnar tyvärr en del att önska, det knarrar och knirrar över allt, både i intrumentering och rutor, försökt att åtgärda utan resultat, jag åkte V70N sport edition förut och tycker absolut att den bilen var bättre ihopskruvad, men visst, V70 II är ju helt klart en modernare bil, och snyggare och man åker bekvämare, men skulle ju ändå råda dig att köpa en 2,4d/D5 framför 2,0d
Samtidigt är det ingen stående regel att V70II knirrar och knarrar (..men du verkar absolut inte vara ensam). Vi har inte haft några som helst problem med det, varken i ex b-stolpen eller i dörrar (hade lite strul med bakluckan dock, löstes snabbt).
nu har min iof inte rullat så långt men vägarna är ju katastrof och jag har aldrig upplevt någon tystare bil än denna min förra s60r och bilen innan den v70 05 och v70 02 och v70-99 knirra och skrammla betydligt mer
Faktum är att min, en av de första V70II som levererades till kund, har varit skrammelfri hela tiden. Kanske en svacka MY09 och 10? Däremot har det varit en del andra fel.

Gällande gamla 2,4D och D5 är det väl ingen större idé att köra en sån istället för en 3,2 om man vill ha aut. Den höga skatten och höga förbrukningen gör att den nog blir ungefär lika dyr för en normalbilist - visst, högre vrid, men lägre effekt och fulare motorljud:) (jo, jag gillar inte dieselmotorljud lika mycket som 3,2-ljudet...)

Ang. 2,0D så har jag inte lyckats få den att gå snålt, legat kring 0,7 vid rätt snabb motorvägskörning (kring 130-140). Bra effekt för 136 hk men rätt ljudlig, särsklilt vid kallstart.

/PH
Man tackar så mycket för alla råd. :)
Min bilbudget tillåter just nu inte en MY10 - MY11 V70, så jag måste sikta på en -08 eller -09.
Då kanske en 2,4d eller D5 kanske skulle vara i törstigaste laget för mig, eftersom de åren verkar vara kända som bränsletörstiga.
Min nuvarande V70N 2,4d aut har snittat 0,74 enl. tankbok sedan oktober förra året, svinkall vinter och stadskörning inräknad.
Det tror jag man får svårt att slå med V70 II mod 2008-2009.

Att PF inte behöver bytas på 2,0 låter bra, då får man ingen prischock vid 12000 milaservicen.
kvantskum skrev:Man tackar så mycket för alla råd. :)
Min bilbudget tillåter just nu inte en MY10 - MY11 V70, så jag måste sikta på en -08 eller -09.
Då kanske en 2,4d eller D5 kanske skulle vara i törstigaste laget för mig, eftersom de åren verkar vara kända som bränsletörstiga.
Min nuvarande V70N 2,4d aut har snittat 0,74 enl. tankbok sedan oktober förra året, svinkall vinter och stadskörning inräknad.

Att PF inte behöver bytas på 2,0 låter bra, då får man ingen prischock vid 12000 milaservicen.

Hur mycket kör du med bilen? 0,74 låter ju inte direkt jättelite som det är nu. Jag kör 2,5FT R-design automat och mina indikationer lutar åt ett snitt runt 1,3 liter milen på E75.

0,74 * 13,10 = 9,7:- / milen
1,3 * 9,74 = 12,6:- / milen.

Skillnad 2,9:- / mil. Då är min bil skattefri mot cirka 5000:- i skatt för en 2,4d automat. Så upp till cirka 1500-1800 mil per år är min inte dyrare...
kvantskum skrev:Alla säger att deras byte från V70N till V70II resulterade i 1-2 dl milen extra, landsvägskörning!
Det vill jag inte uppleva, så jag får nog kolla efter en 2,0d...
V70II är tyngre, större och högre kaross som dessutom är mycket kantigare än gamla V70N som var hal som en tvålkopp i aerodymaniken om man jämför dem mot varandra. Det märks på landsvägskörning.

Jag skulle aldrig gå på 1.6 eller 2.0D då de är för slöa enligt mig, Jag skulle välja 2.4D eller D5 (de drar exakt lika mycket) och gå på mauella lådan, då kan man köra riktigt riktigt snålt i alla fall. Genom att välja bort automaten sparar du in med råge vad den extra storleken på V70II förbrukar. (om nu förbrukningen är viktig för dig)
sandberg skrev:
kvantskum skrev:Man tackar så mycket för alla råd. :)

Hur mycket kör du med bilen? 0,74 låter ju inte direkt jättelite som det är nu. Jag kör 2,5FT R-design automat och mina indikationer lutar åt ett snitt runt 1,3 liter milen på E75.

0,74 * 13,10 = 9,7:- / milen
1,3 * 9,74 = 12,6:- / milen.

Skillnad 2,9:- / mil. Då är min bil skattefri mot cirka 5000:- i skatt för en 2,4d automat. Så upp till cirka 1500-1800 mil per år är min inte dyrare...
0,74 är inte jättelite nej, och med den typen av körning som han har så kommer han nog inte ner till 1,3 med en FT, så din beräkning blir nog inte rättvisande skulle jag säga!?!?
Hur länge är en FT skattebefriad? Är en MY08 skattebefriad än?? För det är ju inte nyköp han funderar över, utan en 3 år gammal bil (kanske)..
Satsa på en 2,4D eftersom D5:an är mycket dyrare som beg.Kasta in ett chip typ polestar och du har samma grejer till ett lägre pris.Det är exakt samma motor.
Den var tyst i inredning inget knarr eller dylligt men däremot knarrade diverse bussningar i hjulupphängningen (vilket alla mina Volvo gjort)
På det hela taget en schyst bil.
B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19

Stämmer, xtra maskinskade försäkrin[…]

Trasig Renault Scenic

Han (barnbarn), sambon och katten kommer ner till […]