Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av riha
Datarolf skrev:Tack för svar, och säkert är det något som frusit. Anledningen till att jag inte åkt in till Volvoverkstaden är mycket enkel: Den är stängd fredag kväll till måndag morgon. Och det kunde ju vara användbart att ha tillgång till bil i helgen. Istället för varmgarage har jag värmt upp bilen med dieselvärmaren och kört runt en stund, utan positivt resultat. Vill ogärna ställa bilen i någon av köpgalleriornas garage olåst, och om jag kan låsa den där innebär det ju inte säkert att den går att låsa när jag återvänt hem till nu -13 grader.

Eftersom det rör sig om Sthlm så finns det ju gott om garage att köra in i en liten stund för att se om det löser sig, gör det det så rör det sig nog mest om att kanske "avkännaren" behöver lite mer kyl/frost tåligt fett på sig.

Att köra på dielselvärmaren tror jag inte har så mycket effekt eftersom den värmer upp bilen invändigt och inte säkert att värmen når ut till avkännaren för att den skall tina upp.

Jag fick en gång ett problem med min förra V70 som gjorde att den hela tiden indikerade att huven var öppen även om den inte var så.
Detta i sin tur gjorde att man inte kunde larma bilen.
Väl på verkstaden konstaterade de snabbt att det var en gummibit elelr något som kommit i vägen för att indikatorn skulle kunna tryckas till och indikera rätt status för huven.
Användarvisningsbild
av Datarolf
Har kontaktat Volvo-verkstad och fått tid för byte av mikrobrytarna i dörrarna. Enligt verkstaden finns det en kampanj från Volvo för just detta fel. Även om det bara är förardörren som krånglat så kommer man att byta samtliga dörrars mikrobytare, vilket tar en hel arbetsdag. Även om det i mitt fall går under gällande garanti, så kan jag tänka mig att även andra som råkat ut för detta fel kan ha glädje av den pågående byteskampanjen på något sätt.
av Novis01
Hade samma fel på min förra bil, V70II MY2008. Första gången det blev "kallt", -3 grader, så gav dörrlåsen upp. Det kallar jag Premium.
Har också detta fel på min bil. Skall åtgärdas på Torsdag. Förövrigt tycker jag att det är bedrövligt dåligt att det inte finns värmeslingor under torkarbladen, både fram och bak, när de ligger i viloläge. Detta och uppvärmda spolarmunstycken borde f-n i mig vara standardutrustning på en bil för + 300 tkr...... :evil:
Hade också detta på en MY08, men då smörjdes bara låsen, ingen mikrobrytare som byttes.

Och håller med om värmeslingor till torkarbladen, dessa är ibland obrukbara, i synnerhet kring nollan när det fryser/smälter om vartannat, bladen blir hårda som plastpinnar och bara smetar ut smutsen...
En bil för 500 000 kr som inte går att låsa när det är nio grader kallt. För en gång skull känner jag mig förbannad på bilen.

Det verkar inte heller som om min verkstad har hört något om någon kampanj. Är det bara snack eller? Ska man inte kunna använda bilen vintertid kan man ju lika gärna köpa en Ford Fiesta från 1980. :evil:

/H
Senast redigerad av 1 Henry_Fågeljazz, redigerad totalt 0 gånger.
av Columbus
Henry_Fågeljazz skrev:En bil för 500 000 kr som inte går att låsa när det är -9 grader kallt. För en gång skull känner jag mig förbannad på bilen.

Det verkar inte heller som om min verkstad har hört något om någon kampanj. Är det bara snack eller? Ska man inte kunna använda bilen vintertid kan man ju lika gärna köpa en Ford Fiesta från 1980. :evil:

/H
Byt verkstad.. :wink:
Henry_Fågeljazz skrev:En bil för 500 000 kr som inte går att låsa när det är -9 grader kallt. För en gång skull känner jag mig förbannad på bilen.

/H
Ja, eller en Scorpio HGV -97. Hade en så´n för många herrans år sedan och den hade både eluppvärmda spolarmunstycken och värmeslingor under bakre torkaren... :wink:
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]