Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Enzo skrev:
Steff 99 skrev:Testa D5 med Polestar 225hk. du kommer under 1.52l/milen i varjefall :wink:
Men den finns ju inte!!! Hur ska man då kunna testa den? Vi får väl se om det kommer till MY11 och hur den redan låg förbrukningen i så fall påverkas.
Visst finns den, den är byggbar i "bygg din Volvo" men som D3 awd finns det inte någon Polestar
AWD är inte ett bra val om trådskaparen vill hålla ned förbrukningen och kostnaden.
betterlead skrev:I mitt fall, tjänade jag mycket pengar på att byta från min D5:a till en 2,5FT. Jag leasar bilen i mitt egna företag och sparar direkt kring 2-2500 kr i kostnader - varje månad! Jepp, soppan blir ett par hundralappar dyrare i månaden - helt ok...
;-// Dessutom slipper jag köra traktor ;-//
FT-Skattelättnaden försvinner väl slutet nästa år ? Ska du behålla den fördelen måste du byta till gas-varianten.
Claesson skrev:Skattelättnaden är 5 år från det du köpte bilen.
Fordonsskatten ja, men det ger ju inte många kronor det ger. Trådskaparen pratar tjänstebil och de 2000-2500 kr per månad är förmånsskatten vars reduktion försvinner från slutet nästa år för FT bilar. Det kommer slå stenhårt mot FT-bilarnas försäljning.
Steff 99 skrev:
Enzo skrev:
Steff 99 skrev:Testa D5 med Polestar 225hk. du kommer under 1.52l/milen i varjefall :wink:
Men den finns ju inte!!! Hur ska man då kunna testa den? Vi får väl se om det kommer till MY11 och hur den redan låg förbrukningen i så fall påverkas.
Visst finns den, den är byggbar i "bygg din Volvo" men som D3 awd finns det inte någon Polestar
Återigen. Var finns den att provköra? Det var ju det frågan gällde. Den kommer nog, men än har väl ingen handlare den för provkörning. Hur som helst, en vanlig D5 räcker ju gott och den blir ju knappast långsammare med polestar, även om förbrukningen ju sticker lite om man utnyttjar effekten. Men det blir väl marginellt nu när Volvo har en av de mer harmoniska drivlinorna på marknaden.
VolvoB20 skrev:AWD är inte ett bra val om trådskaparen vill hålla ned förbrukningen och kostnaden.
betterlead skrev:I mitt fall, tjänade jag mycket pengar på att byta från min D5:a till en 2,5FT. Jag leasar bilen i mitt egna företag och sparar direkt kring 2-2500 kr i kostnader - varje månad! Jepp, soppan blir ett par hundralappar dyrare i månaden - helt ok...
;-// Dessutom slipper jag köra traktor ;-//
FT-Skattelättnaden försvinner väl slutet nästa år ? Ska du behålla den fördelen måste du byta till gas-varianten.
Nej, men det är det lilla ... Man sparar ju in det på däck om inte annat. :D

Glöm inte automaten, man vill ju inte känna sig som pöbel som tvingas växla för hand, i synnerhet inte nu när automaten är så trevlig.
Hej,

skönt att man inte är ensam om att idka aktiv körning här... :)

En del i detta är ju vad som dryftats en del i andra trådar här...
- När sjutton kommer T4F (jag borde redan ha beställt ny bil enligt mit avtal... men jag drar på det). Om det är Mars som gäller så kan jag nog hålla ut ett tag till, men annars blir det tufft.
- Och vad kommer att gälla rent ekonomiskt nästa år för tjänstebilar / etanol som uppfyller Euro5?
- .... och hur är egentligen Powershift? Någon som kört den med T4 i V70 eller S60/V60?

OM den har samma förmånliga kostnad (som tjänstebil) som 2,5FT haft så är den onekligen svår att slå ekonomiskt. Sedan är ju frågan hur "trött" man upplever den. 1,6L motor i en V70 låter ju väldigt lite....

.. och så till själva grundfrågan. T4/T4F verkar ju vara väldigt bränslesnåla, men är dom det även vid hård körning? Givetvis drar dom mer än vid lugn körning, men det känns ju som att vissa motorer ökar mer än andra när man trycker på lite...
eijo skrev:Hej,

skönt att man inte är ensam om att idka aktiv körning här... :)

En del i detta är ju vad som dryftats en del i andra trådar här...
- När sjutton kommer T4F (jag borde redan ha beställt ny bil enligt mit avtal... men jag drar på det). Om det är Mars som gäller så kan jag nog hålla ut ett tag till, men annars blir det tufft.
- Och vad kommer att gälla rent ekonomiskt nästa år för tjänstebilar / etanol som uppfyller Euro5?
- .... och hur är egentligen Powershift? Någon som kört den med T4 i V70 eller S60/V60?

OM den har samma förmånliga kostnad (som tjänstebil) som 2,5FT haft så är den onekligen svår att slå ekonomiskt. Sedan är ju frågan hur "trött" man upplever den. 1,6L motor i en V70 låter ju väldigt lite....

.. och så till själva grundfrågan. T4/T4F verkar ju vara väldigt bränslesnåla, men är dom det även vid hård körning? Givetvis drar dom mer än vid lugn körning, men det känns ju som att vissa motorer ökar mer än andra när man trycker på lite...
Lite svar av det jag vet/läst

T4F kommer till våren i E85-utförande. Dock är det en riktigt sur motor om du är van med en FT idag och dessutom har blyfot :) Stor skillnad i både vrid och effekt. Då är T5 närmare att jämföra med men den finns inte med E85.

Vet ej vad som kommer gälla ekonomiskt och det kan nog ingen säga med 100% säkerhet idag.

T4 lär inte vara bränslesnål med gasfot - det är ingen av turbomotorerna egentligen. Utnyttjar du turbon friskt, dvs över 1500 varv med mycket gas så lär den inte vara snål direkt. Visst den kommer oavsett körning vara snålare än 2,5FT men den har ju också betydligt sämre prestanda. Och i S60 drar den med Powershift 0,7. V70 är både tyngre och större.......

Powershiften har fått kritik på flera sätt. Och det är rikligt med ris om man säger så. Två allvarliga saker. Den accelererar LÅNGSAMMARE än manuell låda (flera tiondelar) vilket egentligen är förkastligt med tanke på att det är en dubbelkopplingslåda. Nummer två var att förbrukningen var HÖGRE än manuell. Den hoppade upp till 0,7l/mil med Powershift vilket också är förkastligt då de flesta andra tillverkares DSG-lådor klarar sig UNDER den manuella lådans förbrukning. Förklaringen var dock att den manuella har start/stopp och det har inte Powershiften.

Powershiften har också fått kritik för att vara långsam rent generellt. Jag har bara kört den i 2,0F och tyckte att den gjorde sitt jobb rätt OK. Bättre än geartronicen iaf. Kändes bättre i MY11 än den gjorde för två år sedan.
En del av skillnaden i förbrukning mellan manuel och powershift kan förklaras till att manuell har start/stop. Så egentligen är förbrukningen med powershift den mest ärliga. Start/stop finns ju bara för att optimera en bil (läs diesel) för eu körcykel.

http://www.automotorsport.se/news/21337 ... med-turbo/
MattiasD skrev:En del av skillnaden i förbrukning mellan manuel och powershift kan förklaras till att manuell har start/stop. Så egentligen är förbrukningen med powershift den mest ärliga. Start/stop finns ju bara för att optimera en bil (läs diesel) för eu körcykel.

http://www.automotorsport.se/news/21337 ... med-turbo/
Så du menar att en bensinare eller Etanolare inte tjänar något på start/stop-tekniken!?
Fjäder dörrlås

Hej, Det finns tillverkare av dessa fjädrar o[…]

Jag vet inte hur det är med golvet. Det ä[…]

Fjäderbrott xc70 2016

Båda mina bakfjädrar gick av rätt […]

Om du vill vara säker på att du har jor[…]