lobbysleeper skrev:Enzo skrev:lobbysleeper skrev:
Hela diesel hysterin ja, nu när det bara skiljer runt 40 öre per liter diesel vs bensin så känner mig sig hopplöst blåst på det hela "ekonomiska", lägg därtill den sjukt höga skatten (skönt att slippa den ångesten närmsta 5 åren).
Hur lite kör du egentligen för att inte få ekonomin i en diesel?
En ny D5 har ju riktigt låg fordonsskatt, den kör du ju in på en kvart :) jämfört med den markant högre bränslekostnaden på en spritbil.
Nu räknar jag på min MY08, automat och 18"
kör ca 1700mil/år.
jag ligger konstant kring 0,82 l/mil
12,26kr/l diesel = ~10kr/mil
dvs 17000kr + 5800kr skatt per år = 22800
jmf med 2.5FT, uppskattningsvis 1,3l/mil?
9kr/l etanol
= 11,7kr/mil
dvs knappt 20000kr + 0kr skatt
Visst, kollar vi på MY11 D5 Aut, vad drar den? kör man den på kanske 0,73l/mil med aut+18"?
= 8,95kr/mil
15200kr/år + 4400kr(?) skatt =19000/år
Visst hamnar vi ganska lika i driftkostnader D5 vs 2.5FT MY11, men lägg därtill D5ans högre inköpspris+R-design limited kampanjen nu (totalt ~70kkr?) så rusar D5an iväg prismässigt...
Och eftersom jag inte är så imponerad av dieselkaraktären i allmänhet så faller valet lätt på 2.5FT.
För att spinna vidare, lägger vi på servicekostnaderna;
På D5an har jag ordinare service ungefär vartannat år, och sedan en årsservice därimellan, lågt räknade genomsnittspriser över 3 år gör:
2800kr + 4500kr + 2800kr (personligen betalade jag 3200kr på bilia för årsservice, 6000 milaservice som är min nästa service tar bilia 6000kr för...).
= runda slängar första 3 åren 3500kr/år
Till min nya FT har jag serviceavtal, 1600kr/år i 3 år.
Eller så jämför du (om de har kvar den) kampanjen på D5 AWD (som väl nästan blir billigare än en FT), så blir kalkylen lite roligare (för dieselförespråkarna). Ja, du får ju lite lägre förmånsvärde, dock är det ju ett tak på det avdraget och inte 20% rakt av.
Serviceavtal kan du väl få på en D5a också, eller hur?
Du får ursäkta, men du jämför väldigt mycket äpplen och päron här tycker jag. Men till syvende och sist så är det ju körsträckan och värdeminskningen som avgöra kalkylen. 1700 mil är ju iofs mer än tillräckligt för att tjäna in en dieselskatt med råge.
Som ju efter nyår väl landar på ca 3500 för en D5 automat, som dessutom är specad till 0,64 blandad.
Men till sist handlar det väl om att du gillar bensinmotorns karaktär och då är du ju villig att betala mer för den. Svårare än så är det ju inte.