Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
jonts skrev:Har varit i kontakt med säljaren och han säger att de inte kan göra något åt problemet volvo har ingen lösning så jag kommer få en ny d3 istället.
Han erbjöd först en 2,5 ft men det känns som att jag är klar med etanolbilar nu,
Du ska inte försvara Volvos inkompetens genom att dömma ut etanol. Som sagt, 2.5FT fungerar utmärkt, så ibland verkar de lyckas. Annars finns det andra tillverkare som kan det där med etanol ;)

Vi får väl hoppas att Volvos sugmotorer snart är historia i och med T4F. T4F borde införas i hela modellprogrammet och 2.0F fasas ut så fort som möjligt.
av SverreK
jonts skrev:vad tycker ni diesel eller etanol?
Jag var först inne på att köpa 2,5 FT r-design limited edition i och med att kampanjpriset såg attraktivt ut och att jag ville ha en miljöbil för att slippa fordonsskatten. Enda alternativet som jag resonerade initialt var ju 1,6D motorn med 109 hk som ju också är miljöbil. Men sedan funderade jag vidare och med min körsträcka på 2000 mil per år så tror jag ändå jag får bättre ekonomi i en D3:a (jämfört med 2,5FT) trots att jag åker på fordonsskatt. Enligt någon säljare så kanske dessutom fordonskatt på dieslar är på väg ner vad det lider, men det kan man ju förstås inte räkna hem förrän det är klart.

Jag har inte provkört 1,6D, men jag tror inte den är tillräckligt stark för mig. Vill trots allt att det skall hända något när man trycker ner högerfoten.

/Sverre
Användarvisningsbild
av crumpets

För dina resterande år, och för kommande generationer: Etanol.

För plånboken just i detta nu: Diesel.
av SverreK
crumpets skrev:

Om det är miljöaspekten med etanol du avser så har jag för mig att det finns debatt kring hur bra det bränslet verkligen är för miljön. Det verkar åtminstone inte vara svart eller vitt. Fossil diesel är förstås inte miljövänligt på något sätt, men med moderna partikelfilter och låg förbrukning så är det väl bättre än för några år sedan.

/Sverre
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Du ska inte försvara Volvos inkompetens genom att dömma ut etanol. Som sagt, 2.5FT fungerar utmärkt, så ibland verkar de lyckas. Annars finns det andra tillverkare som kan det där med etanol ;)

Vi får väl hoppas att Volvos sugmotorer snart är historia i och med T4F. T4F borde införas i hela modellprogrammet och 2.0F fasas ut så fort som möjligt.[/quote]
Jag har kört 2,0 Gtdi 203 hästarn och den är tyvärr inget under av glädje jämfört med dagens femma. Den låter tunt och känns tunn och spinkig trots de 203 hästarna. Trist men sant. Kanske blir 240 hästarn bättre men den lär inte låta bättre. Sedan har jag mina tvivel kring fords motorer. Den som tror att att 2litersmotorn är en Volvomotor tar fel. Det är en Ford EcoBoost och inget annat. Googla om ni inte tror mig. Har därför också mina tvivel kring E85 då jag haft en 2,0F som inte fungerade bra och ryckte i motorn.
av MattiasD
SverreK skrev:
crumpets skrev:

Om det är miljöaspekten med etanol du avser så har jag för mig att det finns debatt kring hur bra det bränslet verkligen är för miljön. Det verkar åtminstone inte vara svart eller vitt. Fossil diesel är förstås inte miljövänligt på något sätt, men med moderna partikelfilter och låg förbrukning så är det väl bättre än för några år sedan.

/Sverre
Etanol från sockerrör, som vi till största delen använder, ger 79% minskade klimatgaser jmf diesel enligt en studie av forskare i Lund. Bortset från miljöaspekten finns det ytterligare ett problemet att använda fossila bränslen, nämligen att de tar slut en dag, och därför finns det en poäng att stödja de alternativ som finns. Dvs biogas och etanol.
av MattiasD
Emiljonsson7 skrev: Jag har kört 2,0 Gtdi 203 hästarn och den är tyvärr inget under av glädje jämfört med dagens femma. Den låter tunt och känns tunn och spinkig trots de 203 hästarna. Trist men sant. Kanske blir 240 hästarn bättre men den lär inte låta bättre. Sedan har jag mina tvivel kring fords motorer. Den som tror att att 2litersmotorn är en Volvomotor tar fel. Det är en Ford EcoBoost och inget annat. Googla om ni inte tror mig. Har därför också mina tvivel kring E85 då jag haft en 2,0F som inte fungerade bra och ryckte i motorn.
Det återstå att se hur T4F beter sig. Nu har jag inte testat 2.0 GDTi, men nog måste den vara trevligare i karaktären än 2.0F? Jag tror dig att motorerna är från Ford. Men Volvo har ändå det slutliga ansvaret att motorerna ska fungera tillfredsställande, annars får de väl plocka in VWs TSI motorer. Hur som helst hör sugmotorer som 2.0F inte hemma i en bil med grundpris på nästan 300000 kr.

Vet du (eller någon annan) om Volvo har kvar någon egen utveckling av nya egna Ottomotorer?
Användarvisningsbild
av crumpets
SverreK skrev:
crumpets skrev:

/Sverre

Det är miljöaspekten jag avser, men inte den som vi blivit itutade är den livsviktiga. Klimatteori håller jag mig långt ifrån eftersom alltför många ifrågasätter det och jag skulle behöva vara mer insatt för att kunna debattera om.
Jag pratar om lokala utsläpp, försurande, cancerframkallande, giftiga, etc.

I http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=57682 diskuterar vi detta. (Även om diskussionen verkade dö när någon råkade basera ett inlägg på fakta :roll: )
av SverreK
crumpets skrev:
Det är miljöaspekten jag avser, men inte den som vi blivit itutade är den livsviktiga. Klimatteori håller jag mig långt ifrån eftersom alltför många ifrågasätter det och jag skulle behöva vara mer insatt för att kunna debattera om.
Jag pratar om lokala utsläpp, försurande, cancerframkallande, giftiga, etc.

I http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=57682 diskuterar vi detta. (Även om diskussionen verkade dö när någon råkade basera ett inlägg på fakta :roll: )

Tack för länken. Har missat den tråden då jag är ny på forumet. Håller mig också borta från klimatdiskussioner då det är på tok för komplext och många studier verkar peka mot varandra. Vad jag ville få fram var bara att det inte är svart eller vitt. Dvs det är inte 100% självklart att etanol är mycket bättre ur miljösynpunkt än diesel. Men i princip tycker jag utvecklingen av nya bränslen är jättebra då fossila leder in i en återvändsgränd på sikt.

/Sverre
av Linqid
Emiljonsson7 skrev:Jag har kört 2,0 Gtdi 203 hästarn och den är tyvärr inget under av glädje jämfört med dagens femma. Den låter tunt och känns tunn och spinkig trots de 203 hästarna. Trist men sant. Kanske blir 240 hästarn bättre men den lär inte låta bättre. Sedan har jag mina tvivel kring fords motorer. Den som tror att att 2litersmotorn är en Volvomotor tar fel. Det är en Ford EcoBoost och inget annat. Googla om ni inte tror mig. Har därför också mina tvivel kring E85 då jag haft en 2,0F som inte fungerade bra och ryckte i motorn.
Det känns som att 2.0T är lite av en misslyckad utfyllnad. Kikar man på tekniska data för de olika motorerna har T4 en lägre förbrukning om 20-25 % jämfört med 2.0T. Utrustar man de båda med Powershift stiger förbrukningen för 2.0T med 0,4 l/mil medan T4 ligger kvar på samma nivå.

Jämför man med T5 blir det ännu värre för 2.0T. Blandad körning är förbrukningen densamma, trots en skillnad på 37 hästkrafter. Med PS blir det samma scenario som med T4, 2.0T ökar i förbrukning medan T5 ligger kvar på 7,9.

Att 2.0T dessutom inte är döpt efter Volvos nya nomenklatur väcker för mig tankar om att den inte blir långvarig. Samtidigt har man haft motorn som lanseringsmotor tillsammans med D3 vilket ju gör den teorin lite bräcklig.
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]