Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Med trim luras spridarna så datorn visar lägre förbrukning än verklig. Det är ingen genomströmmningsmätare utan den beräknar förbrukningen. Hade min gamla d5 (-04) och kcr. Den gick mycket bättre på alla vis, men förbrukningen sjönk obetydligt. Datorn visade dock 15-20% lägre, men verkligheten var inte sådan.
len skrev:Med trim luras spridarna så datorn visar lägre förbrukning än verklig. Det är ingen genomströmmningsmätare utan den beräknar förbrukningen. Hade min gamla d5 (-04) och kcr. Den gick mycket bättre på alla vis, men förbrukningen sjönk obetydligt. Datorn visade dock 15-20% lägre, men verkligheten var inte sådan.
Med boxtrim (KCR etc) visare det mera fel, men med maptrim (Polestar, SR, Rica etc) visar det inte mera fel
4 av de 6 senaste trådarna berör bränsleförbrukning. Ärligt, hur många sådana här trådar behövs det? Behöver man olika trådar för varje tänkbara scenario?
Bränsleförbrukning i motvind har jag inte sett ännu dock... :roll: :wink:
Amli skrev:4 av de 6 senaste trådarna berör bränsleförbrukning. Ärligt, hur många sådana här trådar behövs det? Behöver man olika trådar för varje tänkbara scenario?
Bränsleförbrukning i motvind har jag inte sett ännu dock... :roll: :wink:
Ärligt talat så intresserar inte alla trådar mig heller, men man behöver väl inte gnälla för det. Spydiga kommentar i trådar som inte intresserar just dig hör inte hemma här på forumet.
Den här tråden är klart intressant för mig, troligtvis och förhoppningsfullt för fler. Just i detta läget kan nämligen en Polestaroptimering leda till relativt kraftigt sänkt förbrukning, vilket inte sker vid vanlig körning.
Själv har jag ingen referens utan optimeringen eftersom jag inte var ute med vagnen förra sommaren.
Så ni som kör/kört och dragit husvagn eller tyngre släp kanske både före och efter en optimering, får väldigt gärna dela med sig av sina erfarenheter (trots Amlis inlägg där han utrycker sitt ointresse)
Jag har haften D5 -08 (185 hk ) med en vagn 1500kg som jag körde med och utan trim box och den var det stor skillnad med boxen bilens växlingsmönster harmonerade bättre med boxen i. den växlade inte alls så mycket. Med boxen i så hade jag liter per mil under 420 mil europa resa. Gjorde samma resa i sommar med nya D5 205 med ny vagn 1700 och låg då på 1.1 i snitt. Kände inte att jag behöver mer under huven än dom 205 var påväg innan resan att monter in trim men efter denna trippen kommer jag inte att göra det. Kör oftast på farthåller inställd på 100 så lite fortare ibland. :roll:
Förbrukningen drar iväg markant när man ökar över 90.
Håller med både Amli och ztaffans ovan!

1. Det behövs inte fler allmänna trådar om bränsleförbrukning.
2. Tråden handlar om förbrukningsskillnad före och efter optimering och i detta fall särskilt med husvagn eller så bakom bilen!

Så håller vi oss till trådens ämne så är väl tråden i sig okey och tillför ny information!?!?
UffeV70 skrev:Jag har haften D5 -08 (185 hk ) med en vagn 1500kg som jag körde med och utan trim box och den var det stor skillnad med boxen bilens växlingsmönster harmonerade bättre med boxen i. den växlade inte alls så mycket. Med boxen i så hade jag liter per mil under 420 mil europa resa. Gjorde samma resa i sommar med nya D5 205 med ny vagn 1700 och låg då på 1.1 i snitt. Kände inte att jag behöver mer under huven än dom 205 var påväg innan resan att monter in trim men efter denna trippen kommer jag inte att göra det. Kör oftast på farthåller inställd på 100 så lite fortare ibland. :roll:
Förbrukningen drar iväg markant när man ökar över 90.
Så här är det:

Boxen skickar tillbaka ett felaktigt bränsletryck till ECUn så att den drar upp pumptrycket. Det lurar ECUn att tro att du gasar mycket mindre än du faktiskt gör i verkligheten eftersom den får in helt fel och osanna mätvärden.

Det gör att lådan kör på högre växlar (eftersom den tror att du gasar mindre än du gör i verkligheten). Vilket kan minska förbrukningen.

I detta läget spar man bränsle i och med att man även lurar den felprogrammerade växellådan (för sportigt priogrammerad av volvo) att inte växla ned.

Nackdelen är att det fealktiga mätvärdena påverkar mycket annat.
-Pilotpulser
-Avgasrening / regenereingspulser
-Katalysator
-Partikelfilter
-Momentbegränsning för att skydda lådan på lågaväxlar.
-Turbopackning
-Sotmängd
-Överbelastar pumpen
-Färddator

Bättre då hade varit att lådan växlat ok redan original. Eller att man går över till manuellt läge på geartronicen och växlar själv så slipper man pajja att det andra.
Boxen skickar tillbaka ett felaktigt bränsletryck till ECUn så att den drar upp pumptrycket. Det lurar ECUn att tro att du gasar mycket mindre än du faktiskt gör i verkligheten eftersom den får in helt fel och osanna mätvärden

hmm..Ändras verkligen pumptrycket? trodde att man lurar att hålla insprutning öppen en längre tid?? Dock ger det felaktiga värden som du skrev, och man kan inte lita på färddatorn utan verklig tankmängd kontra köra km måste räknas för korrekt förbrukning.

https://pbs.twimg.com/media/GrjAz-gboAEZ5gq?forma[…]

https://partsouq.com/ Skum info på min[…]

Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]

Tysta sommardäck V90

Farsans Hyundai Kona med Primacy 5 har mer dä[…]