Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
ebedu skrev:Hej! Ny på forumet från idag! Jag beställde ny bil i förra veckan
Har du fått någon beräknad leveranstidpunkt?
Jag väntar också på en D5AWD, men den är försenad pga askan då en del prylar ska flygas in, och askan varit bekymmersam för flyget
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Har haft awd på alla "bruksbilar" sen 2002. Funkar otroligt bra. Har aldrig kommit i ett läge där det har svikit mig. Trots att jag kör friktionsdäck. Resten av året märker man också stor skillnad på fwd och awd. Skulle ha extremt svårt att byta bort fyrhjulsdriften på "bruksbilen".
av ebedu
Momentum skrev:
ebedu skrev:Hej! Ny på forumet från idag! Jag beställde ny bil i förra veckan
Har du fått någon beräknad leveranstidpunkt?
Jag väntar också på en D5AWD, men den är försenad pga askan då en del prylar ska flygas in, och askan varit bekymmersam för flyget
Det som sas vid avtalsskrivningen var att den skulle levereras kring månadsskiftet juni-juli. Men man får väl hoppas att den är klar innan båten ska tas upp! :wink:
av CalleV70
kave skrev:..... medans Volvon går fint att ställa upp i sladd.
Nja, ställa upp den i sladd är inte så enkelt med haldex, då måste man ha Audi eller annan med permanent 4-hjulsdrift. Bakaxeln kommer först igång när du spinner/slirar med fram och kopplas bort när du släpper gasen. För att ha 4-hjulsdrift krävs konstant spinn på ett framdäck.

Har haft AWD sedan -98 och förbannat nöjd. Speciellt på vintern och landställets oplogade vägar. Sedan trevligt vid rödljuset. Men en annan plusbit är att jag ( 43000 mil nu) anser att det sparar däcken!! Ahaa tycker ni?? Men den spinner inte på fram när man gasar runt hörnet i korsningar. Tycker den sliter mer jämt! nackdelen är ju kanske 10 % mer soppa året runt!
av Enzo
Det är ju bara att gasa, så kommer bakvagnen, men även med DSTC i "halvaktivt" läge så vill den ju hämta hem sladden, men visst går det att hålla den i kontrollerad sladd rätt länge med känslig gasfot, problemet är ju att den ökar farten ganska snabbt så det tar inte lång tid innan det börjar gå fort.
av Enzo
CalleV70 skrev:
kave skrev:..... medans Volvon går fint att ställa upp i sladd.
Nja, ställa upp den i sladd är inte så enkelt med haldex, då måste man ha Audi eller annan med permanent 4-hjulsdrift. Bakaxeln kommer först igång när du spinner/slirar med fram och kopplas bort när du släpper gasen. För att ha 4-hjulsdrift krävs konstant spinn på ett framdäck.

Har haft AWD sedan -98 och förbannat nöjd. Speciellt på vintern och landställets oplogade vägar. Sedan trevligt vid rödljuset. Men en annan plusbit är att jag ( 43000 mil nu) anser att det sparar däcken!! Ahaa tycker ni?? Men den spinner inte på fram när man gasar runt hörnet i korsningar. Tycker den sliter mer jämt! nackdelen är ju kanske 10 % mer soppa året runt!
Ditt inlägg motsäger sig lite, varför skulle den dra 10% mer om den ändå inte är inkopplad som du säger. I själva verket är det väl i praktiken alltid lite drivning runt om, enligt uppgift minst 5%, annars skulle ju inte nån effekt gå förlorad i systemet.
av Enzo
Variosboy skrev:Den ökade vikten på en bil med AWD gör en del av skillnaden i förbrukning.
hur stor del har ja ingen aning om..
Ja, det kan spela roll vid acceleration, men är mer eller mindre försumbart vid jämn fart.
Men en vinkelväxel stjäl ju en del t.ex.
Användarvisningsbild
av bjornw
Variosboy skrev:Kan du inte åka å byta in din subba å köpa en likadan -09:a? :D
Jag vill veta hur volvon står sig då! :D
Vi har testat och jämfört XC60 MY10, Outback 2.0d MY10 och Q5 MY09 rätt ordentligt. Även fast AWD systemen skilljer sig rätt mkt tekniskt är funktionen väldigt lika. Det är mer hur snabbt/aggresivt antispinn-systemet reagerar som avgör hur bra det fungerar. I en testbacke med mest is och lite snö kom Volvo upp på första försöket. Den fick ta i men det gick relativt smidigt. Audin gled bakåt en bit först innan den fick fart och kämpade sig upp med ganska stora rörelser i sidled. Outbacken gjorde som Audin och gled bakåt, men den lyckades aldrig få ordning på grejjerna och gled helt enkelt vidare neråt.

På en åker med 2-3 dm snö upplevdes Audin och Subban lika, de tuffade runt ganska obehindrat. Volvon upplevdes segare i starterna, om det beroede på att den hade automat (de andra var manuella) eller något annat kunde vi inte utröna.

Vad det gäller körglädje och feta ställ tyckte vi att Audin var lättast att kontrollera och få dit man ville. Subban tyckte vi kastade ganska yvigt med baken och var svårare att hantera. Volvon gick också brett och var lätt att få ordning på men den tappade sidgreppet ibland och gled ofta in i snövallarna med sidan först. Om det beror på däcken eller inte är svårt att säga (Pirelli Winter), men det gjorde att vi var lite försiktigare med den.

Överlag upplevde vi Subbans antispinn/sladd som en generation äldre än Volvons och Audins.

Långt senare har en av de som var med på testet kört en del Yeti som också har Haldex Gen4 som XC-bilarna har. Om han backar i motlut med tyngre släpvagn har han kunnat provocera fram att endast framhjulen spinner och bakhjulen står still. Jag har försökt med vår XC60 men inte lyckats få till det. Som vanligt är Haldex rätt olika i olika bilar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid