Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Trots förmånsreglerna m.m. tror jag att denna bil kommer bli stor hos företagen/för tjänstebilsförare. Många företag har idag som policy att endast köpa miljöbilar och det blir säkert fler. Då är det viktigt rent försäljningsmässigt för Volvo att erbjuda alla bilar i miljöutförande, vilket man uppenbarligen har blivit rätt duktiga på det senaste året.

Snackade med en taxichaufför tidigare idag och han tyckte att det lät riktigt bra. Dock ville han ha automat vilket alltså inte finns (än). Nu är jag inte helt insatt varken i reglerna på Arlandas taxiparkering eller hos taxibolagen, men han sa att det i princip var ett måste att välja miljöbil numera och då finns inte mycket annat än Prius. Etanolvarianterna drar för mycket. Så fort Volvo parat DRIVe-motorn med Powershift tror jag man kommer att vinna många yrkesförare! Eller vad tror ni?

(Sen är 7000kr i skatterabatt ju ganska bra för oss privatpersoner också. Som ett teknikpaket utan extra kostnad ju :wink: )
MattiasD skrev:
Guligan skrev:Ja, det lär väl boosta tjänstebilsförsäljningen om inte annat - med 20% "rabatt" på förmånsvärdet. Blir ju billiga mil också om man orkar stånka runt med denna jättemoped.
Nja, reducerat förmånsvärde gäller inte fossildrivna bilar.
Det har du rätt i, tänkte inte tanken färdigt...
Undrar hur denna motorn funkar m a p bränsleförbrukning om man kör lite mer normalt än alla dessa snåltester som man läst. dvs man kanske kör med en del last i 130-140 på motorväg ( naturligtvis avlyst osv för att inte stressa upp någon ) , provar sig på en omkörning då och då ( om det nu är möjligt ). Skulle vara kul att höra av någon som kanske har lite erfarenhet även om det är av den gamla modellen som drog 0,49 blandad
joschua skrev:Undrar hur denna motorn funkar m a p bränsleförbrukning om man kör lite mer normalt än alla dessa snåltester som man läst. dvs man kanske kör med en del last i 130-140 på motorväg ( naturligtvis avlyst osv för att inte stressa upp någon ) , provar sig på en omkörning då och då ( om det nu är möjligt ). Skulle vara kul att höra av någon som kanske har lite erfarenhet även om det är av den gamla modellen som drog 0,49 blandad
Kör du normalt så är dom fortfarande riktigt snåla, dock gillar dom inte konstant högre fart då förbrukningen stiger en del. Min upplevelse är att över 115-120km/h så börjar det dra iväg en del...

/Thomas
XCThord skrev:Så fort Volvo parat DRIVe-motorn med Powershift tror jag man kommer att vinna många yrkesförare! Eller vad tror ni?
Nej tyvärr så tror jag inte det. 109 hk är för svagt för den tunga bilen i taxitrafik. Och med automatlåda blir det ännu sämre. Då får man "stå ut med en något större bränslekostnad. Helt riktigt att för att köra taxi i Stockholm så krävs miljöklassad bil. Även om man tillhör ett bolag som inte kräver det , finns det?, så blir du "åsidopuffad" på Arlanda, Bromma med flera platser. Så som taxi blir det nog Etanol eller Gasbilar, åtminstone inom Taxi Stockholm tills vidare.
Senast redigerad av 2 SvenB, redigerad totalt 0 gång.
joschua skrev:Undrar hur denna motorn funkar m a p bränsleförbrukning om man kör lite mer normalt än alla dessa snåltester som man läst. dvs man kanske kör med en del last i 130-140 på motorväg ( naturligtvis avlyst osv för att inte stressa upp någon ) , provar sig på en omkörning då och då ( om det nu är möjligt ). Skulle vara kul att höra av någon som kanske har lite erfarenhet även om det är av den gamla modellen som drog 0,49 blandad
I det tyska testet var C30 DRIVe klart snålast på Autobahn, dvs. blandat 130-150 om jag minns rätt. Autobahn 4,8 - som jämförelse Golf 5,1, Prius 6,6, A3 5,3 BMW 116d 6,4... det ser väl lovande ut även om en S80/V70 givetvis drar en hel del mer... "måste man kompromissa för att nå denna bils enorma sparpotential? Nej, det måste man inte" avslutar de. Att den har start-stopp lär ju inte göra skillnad på motoväg. Jag är klart impad av vad Volvo har åstadkommit./PH
Bara för att ha att jämföra med, jag kör för tillfället en Passat Variant 4motion 2,0TDI med 140hk (en hyrbil så den får bekänna färg :twisted: ). Den ligger på en snittförbrukning på 0,59/milen blandad körning(verkligen förbrukning, 0,55 enligt färddatorn) för tillfället. Samma körsträcka och körsätt med t ex en V50 2.0D ligger jag på 0.62/milen.
XCThord skrev:Trots förmånsreglerna m.m. tror jag att denna bil kommer bli stor hos företagen/för tjänstebilsförare. Många företag har idag som policy att endast köpa miljöbilar och det blir säkert fler. Då är det viktigt rent försäljningsmässigt för Volvo att erbjuda alla bilar i miljöutförande, vilket man uppenbarligen har blivit rätt duktiga på det senaste året.

Snackade med en taxichaufför tidigare idag och han tyckte att det lät riktigt bra. Dock ville han ha automat vilket alltså inte finns (än). Nu är jag inte helt insatt varken i reglerna på Arlandas taxiparkering eller hos taxibolagen, men han sa att det i princip var ett måste att välja miljöbil numera och då finns inte mycket annat än Prius. Etanolvarianterna drar för mycket. Så fort Volvo parat DRIVe-motorn med Powershift tror jag man kommer att vinna många yrkesförare! Eller vad tror ni?

(Sen är 7000kr i skatterabatt ju ganska bra för oss privatpersoner också. Som ett teknikpaket utan extra kostnad ju :wink: )
Jeg venter også på PowerShift som privatperson:-)

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]