Steff 99 skrev:
Du kommer även att överraskas av lägre bränsleförbrukning vilket jag tycker känns märkligt. Jag har aldrig haft en bil som har dragit mindre med vinterdäck än sommardäck. Sommardäcken jag kör är 17" Michelin som tydligen rullar riktigt trögt. Jag överväger faktist att byta till 16" sommardäck när mina nuvarande är utslitna, tyvärr ser ju bilen inte lika fin ut med 16".
Vad är det för Michelin sommardäck som rullar trögt? Mig veterligen finns inte sådana. Michelin generellt är inte särskilt bra på våtgrepp men mycket bra på att vara lättrullade, ett sådant däck är Primacy HP som sitter standardmonterade på många V70II med 225-50-17 och även (den ovanliga dimensionen) 245-45-17. Primacy HP är inte på något sätt trögrullande./PH[/quote]
Ett bredare däck skapar mer rullmotstånd, så följdaktligen är ett 225 däck snålare än ett 245 om man jämnför likvärdiga däck och fabrikat.
men det brukar vara ganska marginellt, det var någon test om detta i en motortidning för något år sedan.
Man testade 15-18" och olika bredd tror skillnaden var under 0.1 l /mil från det smalaste till det bredaste.[/quote]
Det testet minns jag och det stämmer att det skilde klart under 1 dl mellan 195:or 15 tum och 18 tum (minns inte bredden men det var en röd Volvo S60).
Däremot vänder jag mig mot uttalandet om Michelin-däck som rullar riktigt trögt. Sådana finns inte enligt min mening i modern tid, jag har t o m svårt att tro att ett Michelin Primacy HP 225 rullar trögare än ett normalt vinterdäck 205 - jag tror snarare tvärtom. Har sett flera tester där ett Primacy HP ligger ett par cl under snittdäcket i motorvägsfart i förbrukning pga att det är så lättrullat./PH