Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av viktore
andreas_lofgren skrev:
VolvoB20 skrev:Flera cylindrar kostar mer och gör motorn längre....
Man får väl göra som på nya GOLF GTI där man satt ett "högtalarmembran" som spelar motorljud för föraren så han ska bli nöjd.
Den kostnaden tar jag gärna, borde ju inte bli så mycket dyrare med ett litet större block, 8 ventiler till och två cylindrar. Men jag kanske är för ensam med det tankesättet? Borde ju inte vara det med tanke på hur mycket framgång BMW skördat med sina sexor. Tyvärr har ju inte BMW några sexor under 218hk i nuläget och tydligen ska det bli ännu värre framöver.

Angående Golfen så visst låter det mycket, men det är ju fortfarande bara brum - ingen sång :cry:
I ett sammantaget perspektiv tycker jag 5orna är de mest optimala konstruktionerna. De går jämnare än en 4a och har ett mycket trevligare ljud. Personligen föredrar jag ljudet av en rak 5a före en 6a men det är ju smaksak. En 6a går ju förvisso teoretiskt jämnare än 5an, men har i gengäld också större friktionsförluster.

Hos mig ligger Volvo och SAAB närmast hjärtat, men jag har alltid föredragit Volvo just tack vare en eller två cylindrar fler. Och när nu SAAB äntligen fått sig en V6a är det en otidsenlig och bränsleslukande motor, tråkigt.
Samtidigt i dessa miljöhysteri-tider får man väl förstå att tillverkarna gör allt för att få ner förbrukningen, absolut inget fel i det sålänge man inte smalnar av utbudet så att vi "njutare" blir lidande. :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Mesigt.... en sådan här ska det vara.... maffigt ljud.

[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
av perhall
andreas_lofgren skrev:
Man får väl göra som på nya GOLF GTI där man satt ett "högtalarmembran" som spelar motorljud för föraren så han ska bli nöjd.
Den kostnaden tar jag gärna, borde ju inte bli så mycket dyrare med ett litet större block, 8 ventiler till och två cylindrar. Men jag kanske är för ensam med det tankesättet? Borde ju inte vara det med tanke på hur mycket framgång BMW skördat med sina sexor. Tyvärr har ju inte BMW några sexor under 218hk i nuläget och tydligen ska det bli ännu värre framöver.

Angående Golfen så visst låter det mycket, men det är ju fortfarande bara brum - ingen sång :cry:
523i har väl ca 190 hk? Och så fanns den åtminstone i gamla X3, men förmodligen på väg ut.

Bra BMW och Merca att ni snåloptimerar sexor (350 GDI) men varför gör ingen något med V8:or?

Audi S4 har ju en V6 turbo som ger 333 hk mot 345 (?) i V8:an i S5. I EU-mix är S4 27% snålare eller något sådant, i tester skiljer knappt nånting. Men S5 har grymt motorljud och S4 rätt mesigt:(

Vart är världen på väg?
av Lövet
perhall skrev: 523i har väl ca 190 hk? Och så fanns den åtminstone i gamla X3, men förmodligen på väg ut.

Bra BMW och Merca att ni snåloptimerar sexor (350 GDI) men varför gör ingen något med V8:or?

Audi S4 har ju en V6 turbo som ger 333 hk mot 345 (?) i V8:an i S5. I EU-mix är S4 27% snålare eller något sådant, i tester skiljer knappt nånting. Men S5 har grymt motorljud och S4 rätt mesigt:(

Vart är världen på väg?
Är rätt så insnöad på 3-serien, men visst har du helt rätt att 523 finns också.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:
andreas_lofgren skrev:

523i har väl ca 190 hk? Och så fanns den åtminstone i gamla X3, men förmodligen på väg ut.

Vart är världen på väg?
Motorena du pratar om är antingen på väg ut ur sortimentet, som tex 6:or under 200 hk som snart är borta till förmån för optimerade 4:or.

BMW, Mercdes och Audis fetemotorer är ju bara någon ytterst liten bråkdel av de bilar som säljs i Europa, T.o.m för BMW, Mercedes och Audi är 4:or volymmodellerna.
av dali
VolvoB20 skrev:Mesigt.... en sådan här ska det vara.... maffigt ljud.
Smaken är som baken, tycker inte att jetmotorer låter särskilt ballt.
av MattiasD
Nope, inte Gröna Bilister, men jag vill ändå köra miljövänligt.

Mindre motorer med turbo och kompressor är högintressant och helt rätt i tiden, då kan motorstyrsytemet utnyttja av etanolens höga oktantal (ca 104) och dess kylande effekt och öka motorns överladdning och därmed öka motorns verkningsgrad.

För er som prioterar motorljud framför annat kanske det här kan vara nåt :lol:

http://www.coolstuff.se/SoundRacer
Användarvisningsbild
av Funk
MattiasD skrev: Mindre motorer med turbo och kompressor är högintressant och helt rätt i tiden, då kan motorstyrsytemet utnyttja av etanolens höga oktantal (ca 104) och dess kylande effekt och öka motorns överladdning och därmed öka motorns verkningsgrad.
Man kan tycka vad man vill om etanolens tillkortakommande i ett större perspektiv, och i dagsläget konstatera att det inte är ett idealiskt bränsle.
Frågor av mer teknisk karaktär är mer intressanta, som t.ex:
Ökar verkningsgraden som en följd av högre överladdning ?
Etanolens kylande effekt, kommer den inte enbart av att mer bränsle behöver förgasas?

/Thomas
av MattiasD
Funk skrev:
MattiasD skrev: Mindre motorer med turbo och kompressor är högintressant och helt rätt i tiden, då kan motorstyrsytemet utnyttja av etanolens höga oktantal (ca 104) och dess kylande effekt och öka motorns överladdning och därmed öka motorns verkningsgrad.
Man kan tycka vad man vill om etanolens tillkortakommande i ett större perspektiv, och i dagsläget konstatera att det inte är ett idealiskt bränsle.
Frågor av mer teknisk karaktär är mer intressanta, som t.ex:
Ökar verkningsgraden som en följd av högre överladdning ?
Etanolens kylande effekt, kommer den inte enbart av att mer bränsle behöver förgasas?

/Thomas
I dagsläget konstaterar man att etanol är ett utmärkt bränsle. Problemet är snarare utbudet av motorer som bättre utnyttjar etanolens egenskaper. Egentligen är flexifuelmotorerna problemet eftersom man där aldrig kan utnyttja den fulla potenialen i etanolen, eftersom man fortfarande måste kunna tanka bensin. Flexifluel är dock helt rätt i en övergångsperiod från fossilbränslena (då med turbo och kompressor) men på sikt är optimerade etanolmotorer ett måste. Men trots det har motorn högre verkningsgrad med etanol i tanken, och lägre energiförbrukning, än med bensin. Är motorn optimerad för etanol är en bränsleförbrukning på en halv liter milen fullt rimligt utan att göra för mycket avkall på prestanda.

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]