Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perjak
Är det någon som har Polestar-optimerat sin gamla D5:a ännu?
Det skulle vara kul att få en rapport!
av Jazziton
Har idag fått min bil en V70 II 2,4D - 08 manuell uppgraderat med det "stora" paketet, uppgraderat från 163 till 205hk. Det kan sägas med en gång att de där 40 något extra hk märks, men det är nog de extra 110 i vrid som är mest markant efter uppgraderingen. Jag har inte hunnit köra så mycket med bilen idag i detta höst väder (är sommaren redan över...), men jag är positivt överraskad i hur bilen beter sig nu, mycket lättare att få fart på kärran än tidigare (vridet) oavsett växel. Återstår att se om hur detta påverkar bränslekontot, hoppas på den positiva sidan - men det är inte därför jag har optimerat den, och om det uppstår problemer med bilen senare, jag har redan haft min beskärda del.....

Jag har ej kört D5:an så kan inte direkt jämföra, och det går alltid att diskuttera behovet och priset på denna effektopitmering, men då jag har en 2,4 D med original 163 hk kändes steget till 205 hk mera attraktivt och jag har helt klart fått en roligare bil att köra. Tveksamt hur mycket skillnad effektoptimeringen hade gjort på en D5 motor med 185hk, men dom ägarna får ju betala samma peng för optimering till 205 hk, när dom egentligen redan har betalat för en starkare motor (styrning) i förväg ?

Något jag ej hade tid att reflektera över eller fråga om idag när jag hämtade bilen, ville ju bara ut o köra den, är att jag varken har blivit informerat om eller fått papper (intyg) för att visa fram vid registrerings besiktning. Några andra som har utfört optimeringen och fått/ej fått med intyg? Jag snackar med verkstaden nästa vecka...
av ztaffans
Jazziton skrev:Har idag fått min bil en V70 II 2,4D - 08 manuell uppgraderat med det "stora" paketet, uppgraderat från 163 till 205hk. Det kan sägas med en gång att de där 40 något extra hk märks, men det är nog de extra 110 i vrid som är mest markant efter uppgraderingen. Jag har inte hunnit köra så mycket med bilen idag i detta höst väder (är sommaren redan över...), men jag är positivt överraskad i hur bilen beter sig nu, mycket lättare att få fart på kärran än tidigare (vridet) oavsett växel. Återstår att se om hur detta påverkar bränslekontot, hoppas på den positiva sidan - men det är inte därför jag har optimerat den, och om det uppstår problemer med bilen senare, jag har redan haft min beskärda del.....

Jag har ej kört D5:an så kan inte direkt jämföra, och det går alltid att diskuttera behovet och priset på denna effektopitmering, men då jag har en 2,4 D med original 163 hk kändes steget till 205 hk mera attraktivt och jag har helt klart fått en roligare bil att köra. Tveksamt hur mycket skillnad effektoptimeringen hade gjort på en D5 motor med 185hk, men dom ägarna får ju betala samma peng för optimering till 205 hk, när dom egentligen redan har betalat för en starkare motor (styrning) i förväg ?

Något jag ej hade tid att reflektera över eller fråga om idag när jag hämtade bilen, ville ju bara ut o köra den, är att jag varken har blivit informerat om eller fått papper (intyg) för att visa fram vid registrerings besiktning. Några andra som har utfört optimeringen och fått/ej fått med intyg? Jag snackar med verkstaden nästa vecka...
Fick du alltså 205hk i en 2,4D från Volvo (Polestar)?
Vad kostade det?
Kom gärna med lite kommentarer när du provkört lite mer, om både hur den går och bränsleförbrukning.
av Holma
Finns inget till 175an på Polestar??!!?? :( :(
av Holma
Ahhh My bad.

Sorry. :roll:
av Toker
Jag har nyligen uppgraderat min v70 2,4D Automat -08 med 163hk - 205 hk paketet, och kan bara säga att jag är mer än nöjd. upplever en markant skillnad mot orginal. :D betalade 8400:- för detta hos volvo. det som jag förvånades över var att på det bifogade intyget står det att ny motortyp är D5244T5, motorkod 69 och ny effekt 136kw!! jag vill få det till att jag skall ha motortyp D5244T4 då detta enligt intyget skall ge 151kw i ny effekt. eller står det fel i intyget? vad står det på era intyg ni som gjort dessa uppgraderingar? har varit i kontakt med både polestar och volvo och rätt mjukvara för 205hk paketet är laddat (vo 31312225). skall jag således bara ändra på intyget och kryssa i "rätt" ruta? ??:-/
Användarvisningsbild
av CarMan
Toker skrev:Jag har nyligen uppgraderat min v70 2,4D Automat -08 med 163hk - 205 hk paketet, och kan bara säga att jag är mer än nöjd. upplever en markant skillnad mot orginal. :D betalade 8400:- för detta hos volvo. det som jag förvånades över var att på det bifogade intyget står det att ny motortyp är D5244T5, motorkod 69 och ny effekt 136kw!! jag vill få det till att jag skall ha motortyp D5244T4 då detta enligt intyget skall ge 151kw i ny effekt. eller står det fel i intyget? vad står det på era intyg ni som gjort dessa uppgraderingar? har varit i kontakt med både polestar och volvo och rätt mjukvara för 205hk paketet är laddat (vo 31312225). skall jag således bara ändra på intyget och kryssa i "rätt" ruta? ??:-/

be din volvohandlare att skriva ut ett nytt intyg
av riha
YoZ skrev:-Riha

Jo du har rätt i det du säger! Klart man ska kunna lita på volvo etc, men faktum kvarstår dock att jag garanterar att det finns flertalet här på forumen som kan instämma att dom är lite oroliga över sina automatlådor :/ Har själv erfarenhet där jag under en 4 års tid försökte intyga volvo att skölja/spola automatlådan på en s40 t4:a. Svar "nej" varje gång, behövs ej! Efter fyra år var oljan så långt ifrån klarröd till färgen som den kunde vara. Snarare riktigt svart! Denna historien slutade i totalhaveri, notan 30 000:- ny låda, exkl många dumförklaringar hos volvo! Trots att man själv var medveten om att man borde bytt olja!

Har även ägt en V40 T4 5-stegad automat. Den bilen hade täta oljebyten men där växlade lådan som den ville,helt ologiskt, höll kvar växel vid kökörning (låga hastigheter), för att sedan dunka i nästa växel, rondelkörning lika omsmidigt ryckigt! programvar vet ej!

Säkert haft jäkla otur, men jag ville bara skriva av mig! Kört flera nya volvobilar där automatlådor växlar silkeslent, men samtidigt kan det kosta en förmögenhet!;(
Men du måste se skillnad på Volvo o volvo, när vi oftast snackar volvo här och deras service så är det service hos en återförsäljare/verkstad, INTE av VOLVO PV själva. Så jag kvarstår dock med att Volvo PV och Polestar vet bäst.
Återförsäljarna och verkstäderna som vi konsumenter är i kontakt med oftast är ibland stora skämt bara. Nästan så man blir mörkrädd av att våga lämna in bilen ibland.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Toker skrev:Jag har nyligen uppgraderat min v70 2,4D Automat -08 med 163hk - 205 hk paketet, och kan bara säga att jag är mer än nöjd. upplever en markant skillnad mot orginal. :D betalade 8400:- för detta hos volvo. det som jag förvånades över var att på det bifogade intyget står det att ny motortyp är D5244T5, motorkod 69 och ny effekt 136kw!! jag vill få det till att jag skall ha motortyp D5244T4 då detta enligt intyget skall ge 151kw i ny effekt. eller står det fel i intyget? vad står det på era intyg ni som gjort dessa uppgraderingar? har varit i kontakt med både polestar och volvo och rätt mjukvara för 205hk paketet är laddat (vo 31312225). skall jag således bara ändra på intyget och kryssa i "rätt" ruta? ??:-/
Det där kan ju inte stämma alls......

Enligt volvos egen sida.

Engine variants D5244T4/T5/T6/T7 are identical apart from performance. Performance is
determined by the software in the ECM.

T4 = 185 hk
T5 = 163 hk
T6 = 122 hk
T7 = 126 hk

Den D5244(X) du nu har i din bil är ju en helt ny motortyp T9 ???? med 205 hk eller vad den nu kommer att heta. Den måste ju Volvo/Polestar ha typat in i hela EU från grunden om den ska bli laglig.
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]