Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Appel
Ekström skrev:Det verkar vara lite divergerande svar....

Låt mig vända på frågan: Om säljaren utlovar en viss leveranstid och den inte efterlevs, är det normalt att man begär någon form av kompensation?

Och Ja, jag är medveten om att bilen inte är typgodkänd för 18", men det var min säljares rekommendation. Så det blir till att svida om inför framtida besiktningar.

//Ekan
Om det är inskrivet någon form av vite vid försenad leverans så kan du säkert kräva det, men annars så tror jag nog att du fått din bil väldigt snabbt och det kanske kan bli lite pinsamt vid säljaren om du skall kräva kompensation.

Om du skulle ha fått vänta 2-3 månader utöver mer normala 10-12 veckors leverans så kanske att säljaren skulle kunna "bjussa" på något.

Själv beställde jag min bil i juni 2008 och fick den i januari 2009, men då var det en XC60.... :wink:
av Ekström
Slutligen verkar det som om jag är mest ivrig att få min bil nu till våren och kanske samtidigt borde ha insett att leveranstiden i många fall är flera månader.

Jag får med andra ord stå där med kepsen in handen och vänta tills det är min tur..... :(

Därför ser jag denna tråd som avslutad, om ingen annan har något att tillägga.

Tack för hjälpen, och ett intressant forum!

//Ekan
av jhenrikj
Ekström skrev:Slutligen verkar det som om jag är mest ivrig att få min bil nu till våren och kanske samtidigt borde ha insett att leveranstiden i många fall är flera månader.

Jag får med andra ord stå där med kepsen in handen och vänta tills det är min tur..... :(

Därför ser jag denna tråd som avslutad, om ingen annan har något att tillägga.

Tack för hjälpen, och ett intressant forum!

//Ekan
Håll lite koll på hur det utvecklar sig. När jag beställde min 22/12 fick jag leveranstid från volvo v8, sen 1-2 veckor hos ÅF, bilen levererades torsdag v4 till ÅF och jag hämtade ut den lördag v5, så det kan gå mycket snabbare än ursprungligt leveransbesked.
av Nimbus19
Samma för mej.
Säljaren sa initialt att jag skulle få leverans 8-10 veckor efter beställning.
När sedan bilen var bokad så fick jag beskedet ca 8 veckor.
Verklig leverans blev i slutändan 6 veckor.

Orsaken var att en annan kund hade bokat av sin bil = jag fick hans slot.

Men jag skulle trycka på säljaren att du vill ha bilen så fort som möjligt och be honom snabba på den interna hanteringen som är planerad till 2 veckor, den gjordes på ett par dar för mej.
av jhenrikj
Nimbus19 skrev:Samma för mej.
Säljaren sa initialt att jag skulle få leverans 8-10 veckor efter beställning.
När sedan bilen var bokad så fick jag beskedet ca 8 veckor.
Verklig leverans blev i slutändan 6 veckor.

Orsaken var att en annan kund hade bokat av sin bil = jag fick hans slot.

Men jag skulle trycka på säljaren att du vill ha bilen så fort som möjligt och be honom snabba på den interna hanteringen som är planerad till 2 veckor, den gjordes på ett par dar för mej.
Säljarna behöver egentligen bara 2-3 dagar på sig...det är nog mest bara en fråga om hur mycket mer de har att göra. Besiktningstider för dragkrok och sånt kan ställa till det för också. Jag skulle egentligen inte få min bil så fort som jag fick, då de hade en besiktningstid för draget bokad tisdag veckan efter det att jag fick den, men jag fick ut bilen på lördagen, och lämnade in den igen på tisdag morgon så fixade de draget då....tjata på säljarna lite.
av CHSC
Jag beställde den 6 april och det står leverans vecka 24
av riha
Ekström skrev:Hej,

Är ny på forumet pga av att jag väntar min första Volvo (V70 Summum 2,5FT solid vit aut. 18" Odysseus)

Nu till min fråga:

Jag beställde bilen den 23/2 och den är först nu klar för transport från fabrik. Enligt säljaren tar det minst 10-14 dagar ytterligare innan den är i min ägo (drag ska monteras och övriga tillbehör). Det ger således en leveranstid på 9-10 veckor, vilket spontant känns som lång leveranstid.

Har ni några erferenheter här på forumet om man kan kompenseras på något sätt för detta. Kan man begära att få en hundbur "på köpet" eller vad säger ni?

//Ekan
Visst tar det tid, det får man räkna med. Dock det där med ytterligare 10-14 dagar efter lev. till återförsäljaren, det är ju oftast ett standardsvar de ger för att kunna täcka upp för eventuella förseningar hos dem själva.

När jag och Kave beställde våra så följde vi dem via volvos website där man kan se från order till färdig bil. Samma dag som de kom till återförsäljare så kontaktade vi återförsäljare och vädjade om att få till dem snabbare pga semestertider mm och det gjorde de också.

Detta varierar såklart, men jag kan tänka mig att din bil blir snabbare färdig än de där 10-14 dagarna, men se dem som worst-case-scenario.
av AndS
Förstår att man kan vara sugen på den nya bilen. Jag ser det alltid så här att när jag avtalat bilbytet så försöker jag köra så länge som möjligt med den gamla då de milen är "gratis" om man kör privatägd, med en tjänst/förmånsbil är det ju lite annorlunda.
av Bronco
riha skrev:
Ekström skrev:Hej,

Är ny på forumet pga av att jag väntar min första Volvo (V70 Summum 2,5FT solid vit aut. 18" Odysseus)

Nu till min fråga:

Jag beställde bilen den 23/2 och den är först nu klar för transport från fabrik. Enligt säljaren tar det minst 10-14 dagar ytterligare innan den är i min ägo (drag ska monteras och övriga tillbehör). Det ger således en leveranstid på 9-10 veckor, vilket spontant känns som lång leveranstid.

Har ni några erferenheter här på forumet om man kan kompenseras på något sätt för detta. Kan man begära att få en hundbur "på köpet" eller vad säger ni?

//Ekan
Visst tar det tid, det får man räkna med. Dock det där med ytterligare 10-14 dagar efter lev. till återförsäljaren, det är ju oftast ett standardsvar de ger för att kunna täcka upp för eventuella förseningar hos dem själva.

När jag och Kave beställde våra så följde vi dem via volvos website där man kan se från order till färdig bil. Samma dag som de kom till återförsäljare så kontaktade vi återförsäljare och vädjade om att få till dem snabbare pga semestertider mm och det gjorde de också.

Detta varierar såklart, men jag kan tänka mig att din bil blir snabbare färdig än de där 10-14 dagarna, men se dem som worst-case-scenario.
Hej, jag är oxo newbie på forumet, väntar på en XC60 2,4 Momentum som jag beställde måndag v.12, enligt websiten så skulle den prel.levereras om 10 v.dvs v.22, nåja nu till min fråga: när jag loggar in på nämnda websiteför att kolla status så står den i "Orderlagd" vilket har varit fallet från dag1, när kan man förvänta sig att den går vidare till att byggas o.s.v.

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]