Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
betterlead skrev: Kanske inget fel, men bränsleförbrukningen verkar lite hög för min smak. Visst är det en automatare jag valt, men den er törstigare än min stora tunga Renault Grand Espace var. (2.0 dCi 170hk) Visserligen hade den manuell låda.
Jag ligger på ca 10l/100km 60% stad och 40% landsväg/motorväg utan att direkt trycka hårt på plattan. Inga höga hastigheter på motorvägen heller. Max 130.
Tror ni att detta kommer att ändra sig? Att bilen drar lite mer när den är helt ny för att sedan minska på förbrukningen?
Det låter hisnande mycket. Min V70 2003 D5 geartronic kördes rätt duktigt, alltid 140 i riktig fart på motorvägen, dvs 150 i mätarfart, mycket i sthlms innerstad etc och den drog i princip alltid under 1L/mil, oftast runt 0.8L/mil som den skulle enligt spec. Observera att alla siffror gäller reeell förbrukning, inte vad färdatorn säger. Enda gången den drog över litern var med största statoilsläpet fullt med möbler, full gas sthlm-gbg, dvs runt 140-150kmh, då drog den 1.1L/mil.
Min kollega kör klart lugnare med sin V70N D5 manuell och ligger runt 0.63L/mil.
Om det hade varit min bil hade jag reklamerat den om de inte får ordning på detta.
Användarvisningsbild
av betterlead
Okej. Jag är lätt att påverka ibland. Jag har ändrat rubriken. (Trots smärre felyttringar från bilen...)

Ang. förbrukningen, kanske ska be verkstaden ta en koll via diagnosprogram.
Nästa spörsmål är angående den sk tiltfunktionen av yttre backspeglarna. Hur aktiverar man det? Hittar inget om detta i manualen.
Jag har fått det förklarat för mig från någon som förstår sig på det här med motorstyrning att en dieselmotor har en rikare bränsleblandning första tiden för att säkerställa smörjning, och en lite skonare gång för motorn. Ett exempel är min far som har en S80n D5 Aut, med samma körstil och samma pendlingavstånd 3,5 mil enkel resa så gick förbrukningen ner cirka 20% från det att den var ny tills dess att den gått 4500mil. Go figure.

Roligt att du är nöjd med bilen, har själv precis avverkat en 70mila runda och kan bara säga, vilken härlig bil att köra, går fantastiskt fint på vägen, är helnöjd.
Ottoman skrev:Jag har fått det förklarat för mig från någon som förstår sig på det här med motorstyrning att en dieselmotor har en rikare bränsleblandning första tiden för att säkerställa smörjning, och en lite skonare gång för motorn. Ett exempel är min far som har en S80n D5 Aut, med samma körstil och samma pendlingavstånd 3,5 mil enkel resa så gick förbrukningen ner cirka 20% från det att den var ny tills dess att den gått 4500mil. Go figure.
Hur skulle det kunna gå till i en diesel, vad är det för skröna ????? En dieselmotor jobbar men luftöverskott och gaspådraget styr endast mängden insprutad diesel, det säger sig själv att det inte går att köra rikare bränsleblandning, det är samma sak som att "gasa" .....

Ytterligare en sak, varför skulle en ny bil dra mera bränsle ??? Förr berodde det på två faktorer.

1. Friktion, dvs lager, kolvringar osv går trögt för de är så grova i ytan, det var därför det var så viktigt att köra in en motor förr, friktionen ger ju värme och slitage... men om hela 20% extra skulle försvinna i friktion så vore motorn nedsliten på nolltid,

2. Otätheter, förr var kolvar, ventil osv av dålig ytor oct toleranser och behövde slitas in för att täta, det gjorde att man förlorade bränsle/förbränningstryck som läckte ut i avgas/vevhus, men 20% är oerhört mycket också.

Allt material som slets bort i inkörningen hamande i oljan och man fick byta ofta i början.

Nya motorer är inte alls så "råa" i ytorn att det händer.

Min D5a har för övrigt haft samma siffor från 0 mil upp till 6000 mil. Märker ingen skillnad alls. Däremot kan man lätt öka minska förbrukningen upp/ned 20% genom att köra lite olika. Det påverkar bra mycket mera.
Skröna och skröna, kan bara förmedla vad jag hört. Min far mätte verklig förbrukning vid varje tankning, tankade i stort sett på samma mack, i stort sett samma slinga, motorn gick snålare och snålare, som jag skrev go figure. Frågade en taxichaffis häromdagen som påstod att den 2,4D aut vi åkte i låg på runt 0,95 i början men efter cirka 3000 mil snittade på 0,71.
Ytterligare en sak, varför skulle en ny bil dra mera bränsle ??? Förr berodde det på två faktorer.
Det stämmer till stor del fortfarande, för även om lagermaterial och bearbetning i motorerna är mer "färdiga" idag så är resten av bilen inte det.
Alla hjullager, vinkelväxlar, drivaxlar, växellåda osv. behöver också lite körda mil innan de lossar. 500-1000 mil med högre bränsleförbrukning brukar man prata om på jobbet, och det tenderar till att stämma rätt bra..

/Thomas
Funk skrev:500-1000 mil med högre bränsleförbrukning brukar man prata om på jobbet, och det tenderar till att stämma rätt bra..
Japp, det stämmer bra!

Har haft XX antal nya bilar och alla har både gått bättre, och sjunkit i förbrukning efter ca 800mil. Dieseln behövde dock lite till, runt 1000.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]